"Merkittävä edistysaskel" tulevaisuuden energiamuodon kehittämisessä – mukana myös suomalaistutkijoita

Fuusioreaktorin kehittämisessä on otettu merkittävä edistysaskel, kertoo Euroopan fuusio-ohjelma.

Isossa-Britanniassa sijaitsevassa JET-koelaitoksen reaktorissa onnistuttiin tuottamaan vetyfuusiossa 59 megajoulea energiaa, mikä on lähes kolminkertainen määrä aiempaan ennätykseen verrattuna. Vuonna 1997 tehdyssä kokeessa energiaa tuotettiin 21,7 megajoulea.

– Tulos on tärkein osoitus 25 vuoteen siitä, että fuusiosta voi tulla turvallinen ja kestävä energianlähde, kerrotaan Teknologian tutkimuskeskus VTT:n tiedotteessa.

Ennätys saavutettiin koesarjassa, jonka toteuttamisessa yhdistettiin VTT:n mukaan yli kahden vuosikymmenen tutkimuksessa saavutettu osaaminen ja siinä käytettiin todellista fuusiopolttoainetta.

Kokeeseen oli mukana noin 4 800 EUROfusion-konsortion tutkijaa, myös VTT:stä, Aalto-yliopistosta ja Helsingin yliopistosta.

– Kokeissa huipentui usean vuoden valmistautuminen, ja JET on nyt ylittänyt sille alun perin 1980-luvulla asetetut tavoitteet, VTT:n johtava tutkija ja Suomen fuusiotutkimusohjelman johtaja Tuomas Tala sanoo.

Tavoitteena vähäpäästöinen energia

Etelä-Ranskaan on rakenteilla ITER-reaktori EU:n, Etelä-Korean, Intian, Japanin, Kiinan, Venäjän ja Yhdysvaltojen yhteisenä projektina. Sen halutaan todistavan fuusioenergian mahdollisuudet tulevaisuuden energiamuotona.

– Saavutettu ennätys ja kokeista kerätty valtava määrä tieteellisiä tuloksia vahvistavat ITER-reaktorin ennusteita, VTT:n tiedotteessa sanotaan.

Onnistuessaan fuusioenergiasta toivotaan tehokasta energiamuotoa, joka olisi nykyistä fissioydinvoimaa turvallisempaa. Sen reaktiotuote on helium, joka on ydinjätteeseen verrattuna paljon saasteettomampaa.

Fuusioenergia olisi vähähiilinen ja kasvihuonepäästötön energiamuoto. Sähköverkkoihin sen ennakoidaan tuottavan sähköä aikaisintaan 2050-luvulla.

– Näiden kokeiden oli vain pakko onnistua. Epäonnistuminen olisi asettanut koko ITER-projektin tavoitteet vaakalaudalle, kommentoi BBC:lle professori Ian Chapman, joka on JET-projektin toimitusjohtaja.

Lue myös:

    Uusimmat