Mercedes-Maybach -konsepti on ihmeellisyyksiä täynnä – latausnopeus huimaa päätä

Mercedes-Maybach 6 vie kielen mennessään 1:00

Mercedes-Maybach 6 -konseptiauton ulkomuotoa on ihailtu laajalti maailman automediassa. Se sisältää kuitenkin myös merkittäviä teknologisia visioita.

Mercedes-Maybach 6 on sähköauto, jolle on luvattu 500 kilometrin toimintasäde. Uuden latausstandardin CCS:n myötä "Kutosta" pystyisi lataamaan jopa uskomattomalla nopeudella 100 kilometriä per viisi minuuttia pistokkeessa. Tai, no – uusi järjestelmä sallii latauksen myöskin langattomana magneettikentän välityksellä.

Auto on lähes kuusi metriä pitkä ja siinä on 750 hevosvoimaa. Akut on sijoitettu lattiaan. Vanteet ovat 24-tuumaiset ja ovet toimivat lokinsiipi-mekanismilla. Sivu- ja taustapeilit ovat toteutettu kameroin, joiden kuvan kuljettaja näkee ohjaamosta.

Sisältä auto on kuin sutenöörin päiväuni. Istuimet ovat napitettua nahkaa, joka takaa loungemaisen tunnelman. Erikoisimpana materiaalina ohjaamossa on käytetty jalavaa ja värimaailma sisältää ruusukullan väriä.

Istuinten napit eivät ole nappeja. Ne ovat sensoreita, joiden avulla tarkkaillaan istujan fysiologiaa. "Nappien" avulla saatavan tiedon mukaan auto ymmärtää säätää penkkien ilmastointia tai käynnistää hieronnan. Ne tarkkailevat myös istujansa vaatteiden väriä, vallitsevaa lämpötilaa ja valoa.

Mittaristossa on yhdistetty perinteistä analogi-lookia ja grafiikkaa. Kuljettajan tarvitsemat tiedot voidaan heijastaa myös tuulilasille. Toimintoja voi ohjata vartaloneleillä.

Autossa on kardaanitunnelin tilalla läpinäkyvä teos, jonka avulla voi tarkkailla autossa virtaavan energian käytöstä.

Kuski voi päättää kytkintä käyttämällä, ohjaako autoa itse, vai antaako vallan tietokoneelle.

M-M 6:n tavaratilat eivät ole perinteistä tekoa. Etuosan "paksissa" on kaksi mittatilauksena valmistettua matkalaukkua ja takaluukusta löytyy pikniksetti kahdella pullolla kuohuvaa.

Lue myös:

    Uusimmat