Mercedeksen suosikkimaasturi uudistuu – luvassa uutta hybriditekniikkaa

Mercedes esitteli vuonna 2008 keskikokoisen katumaasturin. Ensiesittelynsä jälkeen GLK:ta ja vuodesta 2015 lähtien nimellä GLC kulkenutta mallia on myyty yhteensä yli 1,5 miljoonaa kappaletta.

Katumaasturien suosio on ollut kovassa kasvussa monissa eri kokoluokissa ja valmistajat myös panostavat näihin autoihin paljon. Mercedeksen keskikokoisen katumaasturi GLC:n hyvä kysyntä on näkynyt myös Suomessa, sillä mallia on valmistettu useamman vuoden ajan Uudenkaupungin autotehtaalla A-sarjan rinnalla. Nyt GLC on ehtinyt elinkaarellaan uusiutumisikään.

Ulkoiset uudistukset noudattavat hyvin perinteistä linjaa. Valojen ja puskurien ilmettä on piristetty pienillä muutoksilla. Saman tyyliset muutokset jatkuvat myös sisätiloissa. Mittaristoksi on ensimmäistä kertaa tarjolla iso näyttö ja multimediajärjestelmä on päivitetty ensimmäisenä A-sarjassa esiteltyyn uuteen MBUX-käyttöliittymään.

Pellin alla puolestaan on tapahtunut enemmän, sillä kaikki voimalinjat on laitettu uusiksi. Dieselmoottorina toimii jatkossa esimerkiksi E- ja C-sarjoista tuttu 2,0-litrainen OM654, josta on tulossa tarjolle kolme tehoversiota (120 (163), 143 (194) ja 180 kW (245 hv)). Dieselmallien kulutukset asettuvat tehoversiosta riippuen WLTP-syklillä mitattuna välille 5,2-5,8 l/100 km (CO2-päästöinä 137-153 g/km).

Bensapuolella on tarjolla uuden sukupolven 2,0-litrainen nelisylinterinen M264-moottori, jonka molemmat tehoversiot (145 (197) ja 190 kW (258 hv)) on myös varustettu 48 voltin järjestelmän myötä EQ Boost -kevythybridijärjestelmällä. Käytännössä tämä tarkoittaa hihnavälitteistä laturigeneraattoria, joka pystyy energian talteenottamisen lisäksi tarjoamaan hetkellisesti 10 kW:n tehon ja 150 newtonmetrin väännön kiihdytysten tueksi. Kaikki voimalinjat ovat varustettu 9-portaisella automaattivaihteistolla ja nelivedolla.

Näiden lisäksi nyt Geneven autonäyttelyssä julkaistiin myös tieto pistokehybridin liittymisestä mallistoon. Lähinnä Suomen verotuksesta johtuen GLC:n hybridiversio on ollut meidän markkinoilla jo tähän saakka hyvin suosittu versio, eikä nykyisen autoverotuksen aikakaudella tähän ole odotettavissa suurta muutosta. Valmistaja ei vielä julkaissut tarkempia tietoja tämän vuoden puolella markkinoille tulevasta autosta, mutta sähköiseksi toimintamatkaksi ilmoitettiin noin 50 kilometriä. Mitä todennäköisimmin voimalinja on sama, mitä löytyy C 300 e ja E 300 e -malleista, joissa 2,0-litraisen bensakoneen ja sähkömoottorin liitto tarjoilee 235 kW (320 hv) tehon ja 700 newtonmetrin väännön.

Kuvat: Mikko Autio

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavi palaa tv-ruutuun uusin 17. tuotantokauden jaksoin! Kauden ensimmäinen jakso nähdään maanantaina 25.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

Lue myös:

    Uusimmat