Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mercedeksen suosikkimaasturi uudistuu – luvassa uutta hybriditekniikkaa

Julkaistu 05.03.2019 06:40
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Mercedes esitteli vuonna 2008 keskikokoisen katumaasturin. Ensiesittelynsä jälkeen GLK:ta ja vuodesta 2015 lähtien nimellä GLC kulkenutta mallia on myyty yhteensä yli 1,5 miljoonaa kappaletta.

Katumaasturien suosio on ollut kovassa kasvussa monissa eri kokoluokissa ja valmistajat myös panostavat näihin autoihin paljon. Mercedeksen keskikokoisen katumaasturi GLC:n hyvä kysyntä on näkynyt myös Suomessa, sillä mallia on valmistettu useamman vuoden ajan Uudenkaupungin autotehtaalla A-sarjan rinnalla. Nyt GLC on ehtinyt elinkaarellaan uusiutumisikään.

Ulkoiset uudistukset noudattavat hyvin perinteistä linjaa. Valojen ja puskurien ilmettä on piristetty pienillä muutoksilla. Saman tyyliset muutokset jatkuvat myös sisätiloissa. Mittaristoksi on ensimmäistä kertaa tarjolla iso näyttö ja multimediajärjestelmä on päivitetty ensimmäisenä A-sarjassa esiteltyyn uuteen MBUX-käyttöliittymään.

Pellin alla puolestaan on tapahtunut enemmän, sillä kaikki voimalinjat on laitettu uusiksi. Dieselmoottorina toimii jatkossa esimerkiksi E- ja C-sarjoista tuttu 2,0-litrainen OM654, josta on tulossa tarjolle kolme tehoversiota (120 (163), 143 (194) ja 180 kW (245 hv)). Dieselmallien kulutukset asettuvat tehoversiosta riippuen WLTP-syklillä mitattuna välille 5,2-5,8 l/100 km (CO2-päästöinä 137-153 g/km).

Bensapuolella on tarjolla uuden sukupolven 2,0-litrainen nelisylinterinen M264-moottori, jonka molemmat tehoversiot (145 (197) ja 190 kW (258 hv)) on myös varustettu 48 voltin järjestelmän myötä EQ Boost -kevythybridijärjestelmällä. Käytännössä tämä tarkoittaa hihnavälitteistä laturigeneraattoria, joka pystyy energian talteenottamisen lisäksi tarjoamaan hetkellisesti 10 kW:n tehon ja 150 newtonmetrin väännön kiihdytysten tueksi. Kaikki voimalinjat ovat varustettu 9-portaisella automaattivaihteistolla ja nelivedolla.

Näiden lisäksi nyt Geneven autonäyttelyssä julkaistiin myös tieto pistokehybridin liittymisestä mallistoon. Lähinnä Suomen verotuksesta johtuen GLC:n hybridiversio on ollut meidän markkinoilla jo tähän saakka hyvin suosittu versio, eikä nykyisen autoverotuksen aikakaudella tähän ole odotettavissa suurta muutosta. Valmistaja ei vielä julkaissut tarkempia tietoja tämän vuoden puolella markkinoille tulevasta autosta, mutta sähköiseksi toimintamatkaksi ilmoitettiin noin 50 kilometriä. Mitä todennäköisimmin voimalinja on sama, mitä löytyy C 300 e ja E 300 e -malleista, joissa 2,0-litraisen bensakoneen ja sähkömoottorin liitto tarjoilee 235 kW (320 hv) tehon ja 700 newtonmetrin väännön.

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Lue lisää Mercedeksen uudistuvasta hybridivalikoimasta:
Mercedes-Benzin mallisto sähköistyy voimakkaasti – pääsimme tutustumaan uusiin pistokehybrideihin Saksassa

Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.

Teknavi palaa tv-ruutuun uusin 17. tuotantokauden jaksoin! Kauden ensimmäinen jakso nähdään maanantaina 25.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

Lisää aiheesta:

Mercedes-Benzin mallisto sähköistyy voimakkaasti – pääsimme tutustumaan uusiin pistokehybrideihin SaksassaTilavampi, mukavampi ja maastokykyisempi – tätä kaikkea uusi Mercedes-Benz GLE tarjoaaBMW julkaisi uuden X5:n hybridiversion – jopa 80 kilometrin sähköinen toimintamatkaEnsituntumaa uudesta BMW X3:sta – myös täyssähköinen versio tulossaKun hyvästä tehdään parempi – tässä on uusi S-sarjaTäysin uutta nakuilua – Mercedes esittelee uudet dieselmoottorit
Mercedes-BenzAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Mercedes-Benz
  • 5.9.09:20
    Autoteollisuus

    Huhumylly jauhaa: Mercedes-Benz saattaa lopettaa näiden automallien valmistuksen

  • 8.8.10:28
    Takaisinkutsut

    Mercedes-Benzillä maailmanlaajuinen takaisinkutsu – koskee myös Suomea

  • 21.1.19:01
    Kuluttajariidat

    Ostettu Mersu olikin väitettyä vanhempi – Kuluttajariitalautakunta suositti roimaa alennusta

  • 15.1.16:45
    Kuluttajariidat

    Vähän ajetun Mersun hybridiakku hajosi, autoilija vaati hyvitystä – Kuluttajariitalautakunnalta yksipuolinen päätös

  • 10.12.202419:02
    Sähköautot

    Paavi sai alleen uuden auton – katso, miltä täyssähköinen menopeli näyttää!