Mercedeksen F1-auton kopiointi lämmitti vain hetken kohutallia – Ossi Oikarinen ennustaa murrosvaihetta: "Ei ymmärretä, miten tähän on päädytty"

Valtavan kohun F1-kauden alussa Mercedeksen viimevuotisen auton kopioimisella aiheuttanut Racing Point -talli kohtaa nyt vaiheen, johon muiden ratkaisuita hyödyntävät tiimit aina törmäävät: miten kehittää autoa, jota ei ole itse suunnitellut?

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Italian GP suorana 4.-6.9.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Italian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Racing Point toi Barcelonan talvitesteihin auton, joka osoittautui viimeistä piirtoa myöten Mercedeksen viime kauden mestariauton yksityiskohdista matkituksi. Menopeli osoittautui nopeaksi myös kauden ensimmäisissä kisoissa, mutta pinkit autot ovat sen jälkeen valuneet vähitellen kauemmas kärkitaisteluista.

Renault-talli luopui jokaisena kisaviikonloppuna uudistaneesta protestoinnistaan ennen Belgian kisaa. Keltaiset ajoivat komeasti sijoille neljä ja viisi, kun taas Racing Pointin autot löytyivät vasta sijoilta yhdeksän ja kymmenen.

C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen näkee kehityksessä selviä merkkejä siitä, ettei Racing Point ole osannut viedä kopioitua autoaan eteenpäin.

– Ongelmaksi tulee aina siinä vaiheessa, kun kopioidaan auto, sen eteenpäin kehittäminen. Niitä virheitä, joita on tehty alkuperäisen konseptin kanssa kehitystyössä, ei tiedetä. Ei tiedetä, millä on päädytty tähän, Oikarinen kuvailee prosessia.

– Nyt, kun kehitetään autoa eteenpäin, ei tavallaan ymmärretä, miten tähän on päädytty. Kokeillaan ehkä tuulitunnelissa sellaisia asioita, jotka eivät toimi auton kanssa. Tämä alkaa hidastaa auton kehitystä. Näin on nähty monta kertaa historiassa.

Racing Point vakuutteli tutkineensa autoa suunniteltaessa Mercedeksestä otettuja valokuvia ja ottanut selvää, mikä tekee autosta niin nopean. Lopulta on käynyt ilmi, että tallille on luovutettu osia sellaisenaan ilman minkäänlaista Racing Pointin omaa tutkimustyötä.

Esimerkiksi Renault, AlphaTauri ja McLaren ovat nyt tehneet hyviä askeleita eteenpäin samalla, kun Racing Point valuu vähitellen sijoituksissa alaspäin.

– Nythän muut kehittävät omia konseptejaan eteenpäin, ja ovat jo tehneet ne virheet, joita Racing Pointilla käydään tällä hetkellä läpi.

– Kopiointi kyllä auttaa alussa, mutta sitten kun mennään eteenpäin, se ei välttämättä olekaan niin helppoa. Nyt alkaa käyntiin murrosvaihe Racing Pointin osalta, Oikarinen ennakoi.

Lue myös:

    Uusimmat