Mediatutkimus: Neljännes suomalaisista nettimedioiden suurkuluttajia

Neljännes suomalaista kokee olevansa nettimedioiden suurkuluttajia. Viidesosa suosii perinteisiä medioita, kuten painettuja lehtiä, televisiota ja radiota.

Puolet suomalaisista käyttää vahvasti kumpiakin medioita. Tiedot selviävät tänään julkaistusta vuosittaisesta Kansallisesta mediatutkimuksesta.

Nettimedioiden suosijoista 94 prosenttia seuraa uutisia, kun taas perinteisten medioiden seuraajista niitä seuraa vain hieman yli neljännes.

Toisaalta nettimedioiden suosijoiden käytössä korostuu viihteellinen käyttö, kuten musiikin ja videoiden kulutus.

Paperisen lehden käyttö uutisten lukemiseen on vähentynyt ja matkapuhelimella tapahtuvan lehtien lukemisen kasvu on hidastunut. Sen sijaan tabletin käytön kasvu on vauhdittunut.

Tutkimuksen mukaan painettujen lehtien yhteenlasketut lukijamäärät ovat kuitenkin pysyneet samalla tasolla viime vuoteen verrattuna. Toissa vuoteen verraten lukijamäärä on jopa hieman kasvanut.

Ilta-Sanomia luetaan eniten

Lehdistä Ilta-Sanomat on kokonaistavoittavuudella mitaten Suomen luetuin kaupallinen viestin ennen Iltalehteä ja Helsingin Sanomia. 

Kansallisen mediatutkimuksen mukaan Ilta-Sanomien kokonaistavoittavuus on yli 2,4 miljoonaa henkeä.

Painettujen iltapäivälehtien tavoittavuus on kuitenkin laskenut viimevuosina, eikä nettikulutus ole täysin korvannut laskua. Kolme neljäsosaa iltapäivälehtien tavoittavuudesta tulee nettilukijoilta. 

Kokonaistavoittavuudella tarkoitetaan painetun lehden ja digitaalisten versioiden yhteensä tavoittamaa henkilömäärää.

Päivittäin julkaistavista painetuista sanomalehdistä luetuin on Helsingin Sanomat, jolla on yli 700 000 lukijaa.

Lue myös:

    Uusimmat