Suomessa yhteensä 57 painettua aikakauslehteä tavoittaa yli 100 000 lukijaa. Kärjessä lehdistä ovat Yhteishyvä, Pirkka ja Terveydeksi!-lehti. Asia käy ilmi Kansallisesta mediatutkimuksesta.
Ykkössijaa pitävän, S-ryhmän asiakkaille lähetettävän Yhteishyvän numerot tavoittavat keskimäärin lähes 2,2 miljoonaa ihmistä. Myös muut kärkisijoja pitävät julkaisut ovat asiakaslehtiä.
Ammatti- ja järjestömedioista suurin on Veronmaksajain Keskusliiton Taloustaito, jolla on 393 000 lukijaa.
Suoraan lukijoille tilauksina tai irtonumeroina myytävistä yleisölehdistä suurimmat yleisöt ovat Eevalla (336 000), Aku Ankalla (317 000) ja Apu-lehdellä (305 000).
Viikoittain ilmestyviä aikakauslehtiä on Suomessa vain muutama, mutta jopa puolet yli 15-vuotiaista ilmoittaa lukevansa painettuja aikakauslehtiä vähintään kerran viikossa. Vähintään kerran kuukaudessa lehteen kertoo tarttuvansa kolme neljästä suomalaisesta.
– On tyypillistä, että aikakauslehteä luetaan useamman kerran, ja se myös annetaan eteenpäin ystäville ja perheenjäsenille, kertoo Aikakausmedian tutkimus- ja markkinointipäällikkö Outi Itävuo tiedotteessa.
Lehdistä maksaa joka toinen talous
Digitaalisia aikakauslehtisisältöjä lukee päivittäin joka viides suomalainen.
