Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Printin suosio sulaa: Nyt myös yli 65-vuotiaat lukevat uutiset ennemmin netistä

Tutkimuksen mukaan 96 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista lukee sanomalehtiä.
Tutkimuksen mukaan 96 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista lukee sanomalehtiä. All Over Press
Julkaistu 22.09.2023 00:05

MTV UUTISET – STT

Sanomalehdet tavoittavat lähes kaikki 15 vuotta täyttäneet suomalaiset.

Sanomalehtien lukeminen digitaalisena on ensimmäistä kertaa Suomessa kaikissa ikäryhmissä yleisempää kuin niiden lukeminen painettuna. Muutos käy ilmi Kansallisesta mediatutkimuksesta.

Viimeisen vuoden aikana myös yli 65-vuotiailla sanomalehden lukeminen digitaalisena oli yleisempää kuin printtilehden lukeminen.

Kaikista suomalaisista 88 prosenttia lukee sanomalehtisisältöjä digitaalisena. Yleisintä digilukeminen on 35–44-vuotiaiden ikäryhmässä. Heistä 95 prosenttia lukee sanomalehtensä digitaalisena.

– Matka painetusta lehdestä nykyiseen monen muodon tarjontaan on ollut sanomalehden usean vuosisadan mittaisessa historiassa varsin lyhyt. Siihen nähden lähes kaikkien, myös vanhempia ikäluokkia edustavien, suomalaisten siirtyminen digitaalisen uutismedian käyttäjiksi on ollut varsin nopeaa, arvioi Uutismedian liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Sirpa Kirjonen tiedotteessa.

Lukeminen vakiintunutta

Tutkimuksen mukaan 96 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista lukee sanomalehtiä. Sanomalehtien lukeminen on Uutismedian liiton mukaan Suomessa hyvin tasapuolista: lehtiä luetaan ahkerasti kaikissa ikä- ja ammattiryhmissä sekä eri tuloluokkien kotitalouksissa.

Tutkimuksen tilanneen Media Audit Finland Oy:n mukaan suomalaisten sanomalehtien lukeminen on melko vakiintunutta. Digitaalisen sisällön lukeminen on osa arkea yli 60 prosentilla ja painetun lehden avaa lähes päivittäin edelleen 40 prosenttia suomalaisista.

Painettua sanomalehteä lukee hieman yli joka toinen suomalainen, nuorimmista runsas neljännes ja vanhimmista kolme neljästä.

Pelkästään painettuna sanomalehtiä lukee 344 000 suomalaista. Vain digitaalisena sanomalehtiä lukee 1,9 miljoonaa suomalaista. Sekä painettuna että digitaalisena sanomalehtiä lukee niin ikään 1,9 miljoonaa suomalaista.

Aikakauslehdet mieluummin printtinä

Runsas kolme miljoonaa suomalaista lukee aikakauslehtiä painettuna tai digitaalisena vähintään kuukausittain. Aikakauslehdissä suomalaiset suosivat vielä painettua lehteä hieman digilehteä enemmän.

Lähes 60 prosenttia suomalaisista kertoo, että heidän talouteensa tilataan maksullista kotimaista sanomalehteä joko painettuna tai digitaalisena. Lähes puoleen talouksista taas tilataan maksullista kotimaista aikakauslehteä. Hieman alle viidennes kertoo, että heillä on tapana ostaa kotimaisten aikakauslehtien irtonumeroita.

Kansallisen mediatutkimuksen toteutti Kantar TNS. Tutkimukseen vastaa vuosittain 23  000 suomalaista.

Lisää aiheesta:

Näin pieni osa suomalaisista lukee sanomalehtensä ainoastaan painettunaValtaosa suomalaisista lukee sanomalehtiä ikään ja ammattiin katsomattaJopa puolet suomalaisista lukee painettua aikakauslehteä viikoittain – vain 4 prosenttia ei lue ollenkaanSanomalehtien lukeminen ennallaan – 90 prosenttia suomalaisista lukee viikoittain Mediatutkimus: Suomalaiset lukevat yhä lehtensä mieluiten paperilta – lehtien lukeminen vähentynyt selvästi 2010-luvullaPainetuilla lehdillä enemmän viikkolukijoita kuin digilehdillä – uskollisia tilaajia vielä runsaasti
MediaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Media
  • Eilen10:29
    Hongkong

    Kiina uhkaili länsimedioita Hongkongin tulipalouutisoinnista – lähes 160 kuoli, näin karmealta palopaikalla näyttää nyt

  • 5.12.15:08
    STT

    STT:n toiminta jatkuu, yhtiö käynnistää muutosneuvottelut

  • 3.12.10:51
    Yle

    Suomalaiset luottavat verkossa eniten Yleen ja sanomalehtiin

  • 21.11.14:47
    Poliisi

    Epämieluisa Sumuverho-palkinto Pohjanmaan poliisille – Karfien tapauksen tutkinnanjohtaja lopetti vastaamasta puhelimeen

  • 20.11.19:24
    Journalismi

    MTV Uutisten toimittajalle Päivi Mäki-Petäjälle Tiedon harava -palkinto: "Maailman tärkeimpiä aiheita"