Mazda ei ole innostunut sähköautoista samaan tapaan kuin monet muut valmistajat. Kilpailijoiden vähentäessä jatkuvasti panostuksiaan polttomoottoreiden kehittämiseen, on Mazdalla laitettu sen sijaan entistäkin isompaa vaihdetta silmään.
Mazdan voimansiirto-osaston johtaja Mitsuo Hitomi kertoi Tokiossa järjestetyssä teknologiafoorumissa yhtiön tähtäävän seuraavan sukupolven Skyactiv-3-bensamoottorillaan 56 prosentin termiseen hyötysuhteeseen. Se olisi enemmän kuin yhdelläkään mäntämoottorilla koko autoilun historiassa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että moottori pystyy hyödyntämään yli puolet tuottamastaan lämpöenergiasta.
Tällä hetkellä ykköspaikkaa polttomoottorin termisen hyötysuhteen pitää Mercedes-AMG:n F1-talli. Valtteri Bottaksen ja Lewis Hamiltonin työkalun hybridimoottorin terminen hyötysuhde on tasan 50 prosenttia. Mercedes-AMG:n tuleva katulaillinen hyperauto Project One tähtää 41 prosentin termiseen hyötysuhteeseen, mikä olisi sarjatuotantoautojen ennätys. Henkilöautojen polttomoottoreissa lukema on tällä hetkellä parhaimmillaankin 30 prosentin luokkaa – sähköautoissa pyöritään 80 prosentin tuntumassa.
Hitomi ei tarkentanut, milloin Skyactiv-3 on valmis markkinoille tai miten Mazda aikoo kunnianhimoiseen tavoitteeseensa päästä. Hitomi väitti myös, että uuden sukupolven moottorilla varustettu Mazda olisi kokonaispäästöiltään vihreämpi kuin sähköauto – sillä oletuksella, että sähköä tuotetaan pääosin fossiilisilla polttoaineilla.
Uutuusmoottori yhdistää bensa- ja dieselkoneen parhaat puolet
Mazda kertoi viime kesänä myös toisesta merkittävästä edistysaskeleesta polttomoottoreiden kehityksessä. Tuolloin se ilmoitti tuovansa markkinoille puristussytytystä hyödyntävän moottorin, jollaista sen suuremmilla taloudellisilla resursseilla varustetut kilpailijat ovat yrittäneet kehittää vuosikymmenien ajan tuloksetta.
