Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mazda sanoo kehittävänsä moottoria, jolla bensa-auto muuttuisi jopa sähköautoa vihreämmäksi

Voiko bensamoottorilla varustettu Mazda olla jonain päivänä ympäristötietoisen autoilijan paras valinta? Kuvassa uusi CX-5.
Voiko bensamoottorilla varustettu Mazda olla jonain päivänä ympäristötietoisen autoilijan paras valinta? Kuvassa uusi CX-5.Mazda
Julkaistu 30.01.2018 21:28

Ville Järveläinen

Mazda ei ole innostunut sähköautoista samaan tapaan kuin monet muut valmistajat. Kilpailijoiden vähentäessä jatkuvasti panostuksiaan polttomoottoreiden kehittämiseen, on Mazdalla laitettu sen sijaan entistäkin isompaa vaihdetta silmään.

Mazdan voimansiirto-osaston johtaja Mitsuo Hitomi kertoi Tokiossa järjestetyssä teknologiafoorumissa yhtiön tähtäävän seuraavan sukupolven Skyactiv-3-bensamoottorillaan 56 prosentin termiseen hyötysuhteeseen. Se olisi enemmän kuin yhdelläkään mäntämoottorilla koko autoilun historiassa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että moottori pystyy hyödyntämään yli puolet tuottamastaan lämpöenergiasta.

Tällä hetkellä ykköspaikkaa polttomoottorin termisen hyötysuhteen pitää Mercedes-AMG:n F1-talli. Valtteri Bottaksen ja Lewis Hamiltonin työkalun hybridimoottorin terminen hyötysuhde on tasan 50 prosenttia. Mercedes-AMG:n tuleva katulaillinen hyperauto Project One tähtää 41 prosentin termiseen hyötysuhteeseen, mikä olisi sarjatuotantoautojen ennätys. Henkilöautojen polttomoottoreissa lukema on tällä hetkellä parhaimmillaankin 30 prosentin luokkaa – sähköautoissa pyöritään 80 prosentin tuntumassa.

Hitomi ei tarkentanut, milloin Skyactiv-3 on valmis markkinoille tai miten Mazda aikoo kunnianhimoiseen tavoitteeseensa päästä. Hitomi väitti myös, että uuden sukupolven moottorilla varustettu Mazda olisi kokonaispäästöiltään vihreämpi kuin sähköauto – sillä oletuksella, että sähköä tuotetaan pääosin fossiilisilla polttoaineilla.

Uutuusmoottori yhdistää bensa- ja dieselkoneen parhaat puolet

Mazda kertoi viime kesänä myös toisesta merkittävästä edistysaskeleesta polttomoottoreiden kehityksessä. Tuolloin se ilmoitti tuovansa markkinoille puristussytytystä hyödyntävän moottorin, jollaista sen suuremmilla taloudellisilla resursseilla varustetut kilpailijat ovat yrittäneet kehittää vuosikymmenien ajan tuloksetta.

Skyactiv-X:ksi ristityssä moottorissa yhdistyvät Mazdan mukaan bensa- ja dieselmoottoreiden parhaat puolet. Turboahtimeen yhdistettynä uudessa moottorissa on jopa 30 prosenttia enemmän vääntöä kuin sen nykyisissä vapaasti hengittävissä bensakoneissa. Myös polttoaineenkulutus pienenee 20–30 prosentilla.

Mazdan panostukset sähköautoihin toistaiseksi pieniä

Elokuussa, vain muutamaa päivää ennen Skyactiv-X:n paljastamista, Mazda kertoi lyöttäytyneensä yhteen Toyotan kanssa ryhtyäkseen rakentamaan sähköautoja Yhdysvaltoihin rakennettavassa tehtaassa. Aiemmin tässä kuussa Bloomberg kertoi, että 1,6 miljardin dollarin tehtaan sijainniksi oli valikoitunut Alabama.

Tehtaaseen vaadittavat investoinnit eivät vielä kerro erityisestä sähköautokiimasta edes Mazdan kaltaisen pienen autovalmistajan kohdalla. Vaikka se ei haluakaan jäädä kilpailijoidensa jalkoihin sähköautomarkkinoilla, ei se ole toistaiseksi osoittanut aikomuksia tavoitella suuria siivuja markkinoista.

– Sähköistyminen on välttämätöntä, mutta polttomoottorit tulevat ensin, Mazdan tutkimus- ja kehitysjohtaja Kiyoshi Fujiwara totesi elokuussa.

Lähde: Road and Track, Mazda

***

3:14Näin Mersuja maalataan Uudenkaupungin autotehtaalla

Lisää aiheesta:

Maailman suurimmalta autovalmistajalta kovaa puhetta sähköautoista – onko edes Toyotalla varaa kritisoida kilpailijoitaan?Tälle täyskäännökselle eivät puristit lämpene: Ferrari sähköistää lähes koko mallistonsa – "Välttämätöntä"Ensimmäinen japanilaisvalmistaja ilmoitti hylkäävänsä polttomoottorit: "Kunnianhimoinen tavoite"Porschen neronleimaus voi pudottaa polttomoottorin päästöjä jopa 85 prosenttia: "Vastaa sähköauton valmistuksen ja käytön päästöjä"Oho! BMW jysäytti täyslaidallisen uusia sähköautomalleja: Kahdessa vuodessa peräti viisi uutta menopeliäMazda ei ole hylkäämässä polttomoottoreita – kehitti mullistavan bensakoneen, josta muut vain haaveilevat
MazdaSähköautotPäästötAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Mazda
  • 29.07.202412:14
    Autot

    Huomaatko eroa? Automerkille uusi logo

  • 30.09.202206:32
    Autot

    Tämä yli 700 Mazdan kulkue on virallisesti historian pisin

  • 13.02.202211:49
    Autot

    Radiolähetys romutti Mazdojen autosoittimia Seattlessa: Uudet soittimet ilmaiseksi

  • 02.01.202213:54
    Sähköautot

    Tämän sähköauton toimintamatka on niin lyhyt, että pomokin myöntää, ettei se välttämättä riitä talouden ainoaksi autoksi

  • 05.01.202106:25
    Autot

    Tässähän vallan herkistyy: Autovalmistajat haastettiin sanomaan kivoja asioita pahimmista kilpailijoistaan – "Näytätte ihan hyviltä 101-vuotiaiksi"