Mazda ei ole hylkäämässä polttomoottoreita – kehitti mullistavan bensakoneen, josta muut vain haaveilevat

Japanilaisvalmistaja Mazda on ilmoittanut, että vuodesta 2019 eteenpäin sen autoissa käytetään aivan uudenlaisia bensiinimoottoreita. 

Mazda tuo markkinoille ensimmäisen kaupallistetun puristussytytystä hyödyntävän moottorin, jollaista huomattavasti syvemmillä taskuilla varustetut kilpailijat ovat yrittäneet kehittää kymmenien vuosien ajan. Mazdalla ei ainakaan toistaiseksi ole aikomusta antaa teknologiaansa muiden autovalmistajien käyttöön.

Mazdan mukaan tulevassa, nimeä "Skyactiv-X" kantavassa moottorissa yhdistyvät bensa- ja dieselmoottoreiden parhaat puolet. Turboahtimeen yhdistettynä uudessa moottorissa on jopa 30 prosenttia enemmän vääntöä kuin sen nykyisissä vapaasti hengittävissä Skyactiv-G-bensakoneissa. Myös polttoaineenkulutus pienenee 20–30 prosentilla. Ja kaikki tämä ilman dieselmoottoreiden myrkyllisiä typenoksidipäästöjä.

Valmistaja lupaa kertovansa lisää moottoristaan ennen syyskuussa järjestettävää Frankfurtin autonäyttelyä.

Vain muutama päivä sitten Mazda ja Toyota ilmoittivat laajasta yhteistyöstä sähköautojen kehittämiseksi. Yhtiöt rakennuttavat yhteisesti myös valtavan sähköautotehtaan Yhdysvaltoihin. Skyactiv-X kuitenkin osoittaa, että Mazda ei ole hylkäämässä polttomoottoreitakaan.

Mazdan tutkimus- ja kehitysjohtaja Kiyoshi Fujiwaran mukaan he tavoittelevat ihanteellista polttomoottoria. 

– Sähköistyminen on välttämätöntä, mutta polttomoottorit tulevat ensin.

Mazda pyrkii vähentämään mallistonsa keskimääräisiä hiilidioksidipäästöjä 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä ja 90 prosentilla vuoteen 2050 mennessä.

Lue myös:

    Uusimmat