Yliopistot suhtautuvat myönteisesti valmisteilla olevaan todistusvalintaan, jonka tarkoitus on yhtenäistää ylioppilastodistusten pisteytys opiskelijavalinnassa.
Pisteytyksessä on tarkoitus painottaa matematiikan arvosanoja. STT:n kyselyyn vastanneissa seitsemässä yliopistossa tätä pidettiin pääosin perusteltuna.
– Ymmärrämme hyvin, miksi tähän on päädytty. Matematiikan opiskelu harjoittaa kriittistä ja analyyttistä ajattelutapaa ja ongelmien ratkaisukykyä, Svenska handelshögskolan Hanken toteaa vastauksessaan.
– Menestys sekä matematiikan kokeessa että äidinkielessä on opiskeluvalmiuksien kannalta tärkeää, Helsingin yliopistosta arvioidaan.
Painotus herätti myös epäilyksiä.
– Matematiikan korostaminen kaikilla aloilla ei ole tavoiteltavaa ja yksipuolistaa hakijoiden joukkoa, Vaasan yliopistosta vastataan.
Sen mukaan esimerkiksi viestintätieteissä kieliaineiden vahvasta taustasta on enemmän hyötyä kuin matematiikasta.
– Suomi tarvitsee tekniikan alan taitajia ja sen mahdollistaa vahva matemaattinen osaaminen. Matematiikan yksipuolinen korostaminen saattaa kuitenkin pidemmällä tähtäimellä johtaa osaamisvajeeseen yhteiskunnan muilla osa-alueilla, jotka myös ovat tärkeitä globaalissa maailmassa.
Äidinkielen L:stä 39 pistettä, matematiikasta jopa 47
Matematiikan ja äidinkielen painotusta on perusteltu sillä, että menestys näissä aineissa ennustaa parhaiten tulevaa opintomenestystä. Lisäksi monella alalla on pulaa matemaattisesta osaamisesta.
