Marimekkoa vastassa jo kolmas plagiointikohu

Marimekko on joutunut jälleen plagiointiepäilyn kohteeksi. Kuvataiteilija ja professori Heljä Liukko-Sundström sanoi tänään Ylen Ajankohtainen Kakkonen -ohjelmassa uskovansa, että Marimekon uusi kuosi on jäljitelmä hänen teoksestaan.

Liukko-Sundström tunnetaan erityisesti keramiikka- ja kuvataiteilijana. Hän on työskennellyt Arabian suunnittelijana vuodesta 1962.

Liukko-Sundström suunnitteli yrityslahjaksi maatalousalan osuusliike Hankkijalle 1980-luvulla laatan, jossa oli kuvituksena viljapelto. Marimekon uuden Sääpäiväkirja-sarjaan kuuluvan Kuuskajaskari-kankaan on suunnitellut Aino-Maija Metsola.

Liukko-Sundström ei ollut tietoinen Marimekon kuosista ennen kuin alkoi saada puheluita, joissa asiasta kerrottiin.

– En ensiksi meinannut uskoa sitä, mutta menin nettiin katsomaan ja järkytyin. Se todella on kuin minun tekemäni.

Liukko-Sundströmillä ei ole vaatimuksia Marimekolle, mutta hän haluaa nostaa asian julkiseen keskusteluun.

– Haluan kysyä, kuinka lähelle toisen teosta ja sen henkeä voi mennä. Vaikutteita saa ottaa, mutta pitää tehdä ehdottomasti oman näköistä.

Professori: Suomalaisten mielikuva Marimekosta säilyy

Marimekko kiistää, että se olisi kopioinut Liukko-Sundströmin teoksen.

– Emme ymmärrä Liukko-Sundströmin väitettä. Kyse on ymmärtääksemme Marimekon kankaasta, jossa on meille kaikille tuttuja, Suomen luontoon kuuluvia elementtejä, kuten kaisloja, merta, horisonttia ja taivasta, sanoo Marimekon taiteellinen johtaja Minna Kemell-Kutvonen STT:lle sähköpostitse.

Kemell-Kutvosen mukaan Marimekko ottaa tekijänoikeusasiat vakavasti ja vaatii taiteellista alkuperäisyyttä kaikessa suunnittelussaan.

Markkinoinnin professori Jaakko Aspara Aalto-yliopistosta ei usko, että plagiointikohut Marimekon ympärillä ovat suuresti vaikuttaneet suomalaisten mielikuvaan yrityksestä.

– Ainoastaan yksi tapauksista on ollut selkeä. Aina kun suunnitellaan, otetaan vähän vaikutteita muualta. Luulen, että kuluttajatkin ymmärtävät sen.

Asparan mukaan vahvakaan brändi ei kuitenkaan säily säröittä, jos selviä plagiointitapauksia tulee lisää.

– Ei se hyvä asia ole, jos yritys on tunnettu uniikista designista ja kuoseista, ja sitten paljastuu, etteivät ne olekaan niin uniikkeja.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat