Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kohu Iittalan ympärillä paljastaa kiintymyksen ikoniseen yhtiöön – professori: "Eihän tässä ole kyse pelkästään logosta"

2:20Iittalan brändiuudistus kuohuttaa somessaIittalan brändiuudistus kuohuttaa somessa.
Julkaistu 08.02.2024 20:56
Toimittajan kuva

Kari Pyrhönen

kari.pyrhonen@mtv.fi

Kohu Iittalan logon muuttamisesta kertoo suomalaisten läheisestä suhteesta tähän ikoniseen yritykseen. Näin arvoi Aalto-yliopiston muotoiluroprofessori Arja Karhumaa. Logoa ja Iittalan mukimallia on myös epäilty plagiaateiksi. Karhumaan mukaan myös Iittalan kaltaisen brändin on uudistuttava, mutta plagiointiepäilyt on aina tutkittava.

Iittalan ilme on vaihtunut nopeasti, myymälöitä somistaa jo uusi logo. Kun pian 150 vuotta täyttävä yhtiö ilmoitti maanantaina, että punainen vaihtuu keltaiseen ja kirjaimet isoihin, siitäkös riemu repesi.

Aalto-yliopiston visuaalisen viestinnän muotoilun professorin Arja Karhumaan mukaan kohu kertoo siitä, miten syvällä suomalaisessa kulttuurissa Iittala on.

Pitää ajatella globaalia kuvastoa

– Tässä sekoittuvat kansallisen kulttuurimme ja kaupallisen kulttuurin historia sekä nykyhetki. Kun sitten tällainen kansalliseen kulttuuriimme syvälle iskostunut asia muuttuu radikaalisti, suhteemme tulee silloin erityisesti näkyviin.

– Eihän tässä ole kyse pelkästään Iittalan logosta. Myös yhtiön viestintä on muuttunut.

Karhumaa nostaa esiin myös uudenlaisen mainonnan. Iittalan lasiesineitä mainostavat tänään myös valokuvamallit. 

Kilpailu digimaailman kiivaasti virtaavassa kuvastossa on kovaa. Niinpä professorin mukaan kestävänkin ikiaikaisen brändin on uudistuttava. Ei voida vain istua ja uskoa, että ikoniset Alvar Aallon maljakot tai Oiva Toikan linnut myisivät iankaiken kuin siimaa.

– Se mitä ajattelemme suomalaisuutena, ei ole irrallaan globaalista kuvastosta ja mainonnasta.

Aikamme ristiriita: Tee kestävää ja myy uutta

Karhumaa muistuttaa, että arvokkaiden vanhojen brändien asema ei ole nykypäivän kulutuskulttuurissa helppo.

– Samaan aikaan pitäisi tehdä kestävää, mutta myös uutta. Samaan aikaan pitäisi myydä ja pohtia, mihin kaikkea tavaraa tarvitsemme.

Professori Karhumaan mukaan alalla ei keskustella tarpeeksi muotoilun perustehtävistä. Miten nopeasti on seurattava kuluttamisen syklejä ja mikä on lopulta kestävää.

– Isojenkin muotoilubrändien, pysyäkseen pinnalla ja elinvoimaisena, on pakko toistaa sitä kuvastoa, joka on juuri nyt pinnalla.

Kirjaimet kaikille samat, mutta...

Karhumaa ei ota kantaa plagiointiväitteisiin tässä tapauksessa. Iittalaa on epäilty logon kirjainmuotoilun eli fontin sekä mukimallin plagioinnista.  

Kirjaimet ovat kaikille samat ja yhteneväisyyksiä sattuu, mutta Karhumaa painottaa, että plagiointiepäilyihin on aina suhtauduttava vakavasti ja tapaukset on tutkittava.

– Kyse voi olla isosta elinkeinosta ja isoista summista, jos vääryyksiä tapahtuu.

Iittala: Ei haastatteluja

Iittala ei edelleenkään anna aiheesta haastatteluja. Aiemmin yhtiön luova johtaja Janni Vepsäläinen on sähköpostivastauksessaan todennut ymmärtävänsä logokohua, ”joka varmasti herättää tunteita”, koska ”Iittala on niin merkittävä brändi Suomessa ja meillä on tosi pitkä historia”.

Mukin plagioinnin Iittala kuittasi samoin sähköpostilla toteamalla, että ”muki on universaali, arjen käyttöesine” ja siksi ”mukimalleissa on usein samankaltaisia elementtejä ympäri maailmaa.”

Lue myös: Iittala-kohun keskelle joutunut Tuulan Pub mylläkästä: "Toivotaan, että sumu laantuu"

Repäistiinkö Iittalan uusi logo suoraan Tuulan pubista? Eikä tässä vielä kaikki...

Lisää aiheesta:

Onko sinulla tällainen Iittala-astia? Se viedään nyt käsistäIittala-kohun keskelle joutunut Tuulan Pub mylläkästä: "Toivotaan, että sumu laantuu"Repäistiinkö Iittalan uusi logo suoraan Tuulan pubista? Eikä tässä vielä kaikki...Iittala kertoo, miksi se uusi ikonisen logonsa – näin yhtiö kommentoi väitteitä mukiplagioinnistaYli 80 Makia-vaatebrändin nimikettä ottanut inspiraationsa muualta – Makian johto avaa suunsa plagiointisyytöksistä: "Nämä kohutapaukset eivät ole kopioita, vaan meidän versioitamme" Ikea kuuli kohumainoksesta etukäteen – nyt jyrähtää Finlaysonin toimitusjohtaja: "Jos pussilakanat maksavat 150 euroa, ei niitä kukaan osta, kun Ikeasta saa 14,99 eurolla"
Suomalainen designYritykset ja bränditLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Suomalainen design
  • 30.8.11:00
    Anni Ihamäki

    Kuinka paljon törsäätte rahaa vaatteisiin, Anni Ihamäki, Matilda Wirtavuori ja Leena Harkimo?

  • 19.7.07:29
    Sauna

    Kuvat: Tällaisia ovat suomalaisten saunat maailmalla

  • 16.7.17:41
    Marimekko

    Marimekko ja Artek yhdistivät voimansa – tässä tulos

  • 17.6.05:47
    Varkaudet

    Nainen sarjavarasti Fiskarsin ja Iittalan esineitä yli 200 000 eurolla

  • 28.3.21:06
    J. Karjalainen

    J. Karjalainen on brändi: "Olen tehnyt sen itse" – uuden levyn abstrakti kansi on tekoälytön