Kohu Iittalan ympärillä paljastaa kiintymyksen ikoniseen yhtiöön – professori: "Eihän tässä ole kyse pelkästään logosta"

Iittalan brändiuudistus kuohuttaa somessa 2:20
Iittalan brändiuudistus kuohuttaa somessa.

Kohu Iittalan logon muuttamisesta kertoo suomalaisten läheisestä suhteesta tähän ikoniseen yritykseen. Näin arvoi Aalto-yliopiston muotoiluroprofessori Arja Karhumaa. Logoa ja Iittalan mukimallia on myös epäilty plagiaateiksi. Karhumaan mukaan myös Iittalan kaltaisen brändin on uudistuttava, mutta plagiointiepäilyt on aina tutkittava.

Iittalan ilme on vaihtunut nopeasti, myymälöitä somistaa jo uusi logo. Kun pian 150 vuotta täyttävä yhtiö ilmoitti maanantaina, että punainen vaihtuu keltaiseen ja kirjaimet isoihin, siitäkös riemu repesi.

Aalto-yliopiston visuaalisen viestinnän muotoilun professorin Arja Karhumaan mukaan kohu kertoo siitä, miten syvällä suomalaisessa kulttuurissa Iittala on.

Pitää ajatella globaalia kuvastoa

– Tässä sekoittuvat kansallisen kulttuurimme ja kaupallisen kulttuurin historia sekä nykyhetki. Kun sitten tällainen kansalliseen kulttuuriimme syvälle iskostunut asia muuttuu radikaalisti, suhteemme tulee silloin erityisesti näkyviin.

– Eihän tässä ole kyse pelkästään Iittalan logosta. Myös yhtiön viestintä on muuttunut.

Karhumaa nostaa esiin myös uudenlaisen mainonnan. Iittalan lasiesineitä mainostavat tänään myös valokuvamallit. 

Kilpailu digimaailman kiivaasti virtaavassa kuvastossa on kovaa. Niinpä professorin mukaan kestävänkin ikiaikaisen brändin on uudistuttava. Ei voida vain istua ja uskoa, että ikoniset Alvar Aallon maljakot tai Oiva Toikan linnut myisivät iankaiken kuin siimaa.

– Se mitä ajattelemme suomalaisuutena, ei ole irrallaan globaalista kuvastosta ja mainonnasta.

Aikamme ristiriita: Tee kestävää ja myy uutta

Karhumaa muistuttaa, että arvokkaiden vanhojen brändien asema ei ole nykypäivän kulutuskulttuurissa helppo.

– Samaan aikaan pitäisi tehdä kestävää, mutta myös uutta. Samaan aikaan pitäisi myydä ja pohtia, mihin kaikkea tavaraa tarvitsemme.

Professori Karhumaan mukaan alalla ei keskustella tarpeeksi muotoilun perustehtävistä. Miten nopeasti on seurattava kuluttamisen syklejä ja mikä on lopulta kestävää.

– Isojenkin muotoilubrändien, pysyäkseen pinnalla ja elinvoimaisena, on pakko toistaa sitä kuvastoa, joka on juuri nyt pinnalla.

Kirjaimet kaikille samat, mutta...

Karhumaa ei ota kantaa plagiointiväitteisiin tässä tapauksessa. Iittalaa on epäilty logon kirjainmuotoilun eli fontin sekä mukimallin plagioinnista.  

Kirjaimet ovat kaikille samat ja yhteneväisyyksiä sattuu, mutta Karhumaa painottaa, että plagiointiepäilyihin on aina suhtauduttava vakavasti ja tapaukset on tutkittava.

– Kyse voi olla isosta elinkeinosta ja isoista summista, jos vääryyksiä tapahtuu.

Iittala: Ei haastatteluja

Iittala ei edelleenkään anna aiheesta haastatteluja. Aiemmin yhtiön luova johtaja Janni Vepsäläinen on sähköpostivastauksessaan todennut ymmärtävänsä logokohua, ”joka varmasti herättää tunteita”, koska ”Iittala on niin merkittävä brändi Suomessa ja meillä on tosi pitkä historia”.

Mukin plagioinnin Iittala kuittasi samoin sähköpostilla toteamalla, että ”muki on universaali, arjen käyttöesine” ja siksi ”mukimalleissa on usein samankaltaisia elementtejä ympäri maailmaa.”

Lue myös:

    Uusimmat