Kohu Iittalan logon muuttamisesta kertoo suomalaisten läheisestä suhteesta tähän ikoniseen yritykseen. Näin arvoi Aalto-yliopiston muotoiluroprofessori Arja Karhumaa. Logoa ja Iittalan mukimallia on myös epäilty plagiaateiksi. Karhumaan mukaan myös Iittalan kaltaisen brändin on uudistuttava, mutta plagiointiepäilyt on aina tutkittava.
Iittalan ilme on vaihtunut nopeasti, myymälöitä somistaa jo uusi logo. Kun pian 150 vuotta täyttävä yhtiö ilmoitti maanantaina, että punainen vaihtuu keltaiseen ja kirjaimet isoihin, siitäkös riemu repesi.
Aalto-yliopiston visuaalisen viestinnän muotoilun professorin Arja Karhumaan mukaan kohu kertoo siitä, miten syvällä suomalaisessa kulttuurissa Iittala on.
Pitää ajatella globaalia kuvastoa
– Tässä sekoittuvat kansallisen kulttuurimme ja kaupallisen kulttuurin historia sekä nykyhetki. Kun sitten tällainen kansalliseen kulttuuriimme syvälle iskostunut asia muuttuu radikaalisti, suhteemme tulee silloin erityisesti näkyviin.
– Eihän tässä ole kyse pelkästään Iittalan logosta. Myös yhtiön viestintä on muuttunut.
Karhumaa nostaa esiin myös uudenlaisen mainonnan. Iittalan lasiesineitä mainostavat tänään myös valokuvamallit.
Kilpailu digimaailman kiivaasti virtaavassa kuvastossa on kovaa. Niinpä professorin mukaan kestävänkin ikiaikaisen brändin on uudistuttava. Ei voida vain istua ja uskoa, että ikoniset Alvar Aallon maljakot tai Oiva Toikan linnut myisivät iankaiken kuin siimaa.
