Mainos

Mainonta voi olla tavoittavaa vain, jos perusasiat ovat kunnossa - laiska pohjatyö on pois tuloksista: ”Toiveena on, ettei heikko tekeminen tulevaisuudessa riitä”

Mediatoimistoja on joka lähtöön, mutta massasta voi erottua. Perusasiat ja pohjatyö on tehtävä kunnolla.

Markkinointi on jokaiselle yritykselle tärkeää. Sen vuoksi jokainen yritys voi hyötyä osaavista markkinoinnin kumppaneista. Mainonnan tavoittavuutta ja tehokkuutta tarkasteltaessa kannattaa apua hakea mediatoimistosta. Toimiston valinnassa kannattaa kuitenkin olla tarkka.

–­ Ala kaipaa uudistamista. On tosiasia, että me haluamme tehdä kaiken eritavoin kuin kilpailijamme, Lumeton mediatoimiston toimitusjohtaja Sini Roine toteaa.

Uudistamiselle on Roineen mukaan myös kysyntää, sillä toimialalla on valtava kirjo erilaisia yrityksiä.

– Toimialamme on aika härski, joten asioita tehdään paljon media tai digitoimiston ehdoilla. Me haluamme keskittyä asiakkaaseen. Tarkoituksena on myös herätellä muita toimistoja, Roine sanoo.

– Toiveena on, ettei heikko tekeminen tulevaisuudessa riitä toimialallamme, Roine jatkaa.

Lumeton ei lupaa asiakkailleen ilotulituksia tai sirkustemppuja. Sen sijaan datankeruu ja pohjatyö tehdään kunnolla.

– Asiakkaat toivovat usein kivalta kuulostavaa kikkailua somekanaviin. Me olemme kuitenkin vähän tylsiä, sillä viemme asiakkaamme perusasioiden äärelle. Kun pohja on kunnossa, voidaan lisätä kilkettä päälle, Roine kertoo.

Perusasioilla Roine tarkoittaa esimerkiksi datankeruuta (ja datan oikeanlaista säilytystä), analytiikka-asetuksia, konversioseurantaa sekä eri tilien asetuksia. Ilman näitä mainontaa on vaikeaa kohdentaa oikein.

– Lisäksi täytyy ymmärtää, että mistä asiakkaan kauppa muodostuu. On perehdyttävä asiakkaan liiketoimintaan niin, että havaitsee kannattavimmat kehitysalueet. Asiakkaamme tulevat meille auditoinnin kautta, joten nimenomaan näistä asioista meillä lähdetään liikkeelle, Roine kertoo.

– Auditoinneissa olemme havainneet, että perusasiat ovat harvoin kunnossa. Ne eivät näytä kiinnostavan toimistoja. Mainontaa ohjataan vääristyneiden lukujen pohjalta, jos pohja ei ole kunnossa. Silloin eivät myöskään tulokset ole kummoisia, Roine jatkaa.

Auditoinnin valmistuttua tulokset käydään asiakkaan kanssa läpi. Tulosten perusteella mietitään asiakkaan tarpeita. Roineen mukaan ei keskitytä ainoastaan mainontakulujen tuottoon, vaan siihen, mitä asiakas haluaa saavuttaa.

– Kerromme asiakkaalle mitä tekisimme toisin. Emme panttaa tietoa. On myös yrityksiä, joissa mainonnan strategiaa ei ole vielä muotoutunut. Silloin haastamme asiakasta pohtimaan asiaa, Roine sanoo.

Laatu edellä

Lumeton haluaa keskittyä laatuun. Tavoitteena on tehdä jatkuvasti parempia markkinoinnin tuloksia asiakkaille.

– Haluamme olla pieni ja ketterä, mutta laadullisesti paras mediatoimisto. Se on tavoitteemme, nimenomaan asiakastyytyväisyydessä mitattuna.

Käytännön tasolla laatuun panostaminen tarkoittaa esimerkiksi sitä, että mainontaa beta-testataan useiden toimijoiden kanssa.

– Betatestauksen myötä osaamme soveltaa mainontaa asiakaskohtaisesti oikein, kun on julkaisun aika.

Uusia keinoja

Lumeton haluaa tuoda mainontaan myös jotain uutta. Sosiaalinen media ja internetkulttuuri on jatkuvassa muutoksessa, joten nuorempaa kohderyhmää ei enää tavoita Facebookista. Tähän Lumeton tarjoaa uusia mainonnan keinoja.

– Olemme tällä hetkellä ensimmäinen toimisto Suomessa, joka tekee In Game mainontaa mobiilipeli- ja konsolipeliympäristöissä. Eikä mainontaa kannata ampua vain tyhjyyteen, joten mainokset kohdennetaan räätälöidylle kohdeyleisölle.

In Game -mainonta ei tarkoita pelien päälle lätkäistyjä bannereita, vaan peliympäristöön sulautettua mainontaa. Autopelissä voi olla mainostaulu, tai jalkapallopelissä laitamainoksia.

– Asiakkaamme ovat todella kilpailluilla toimialoilla, joten he ovat myös innokkaita olemaan ensimmäisiä kaikessa. Myös me haluamme ottaa uudet keinot käyttöön ensimmäisten joukossa.

–­ Lumeton on syntynyt haastamaan, Roine päättää.

Lue myös:

    Uusimmat