Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mainonnan eettinen neuvosto antoi huomautuksen Fonumille, seksilelukauppa Sinfulille ja useille somevaikuttajille

Huomautuksen sai mm. käytettyjä puhelimia myyvä ja puhelinhuoltoja tekevä Fonum. Kuvituskuva.
Huomautuksen sai mm. käytettyjä puhelimia myyvä ja puhelinhuoltoja tekevä Fonum. Kuvituskuva.All Over Press
Julkaistu 16.06.2023 19:10

MTV UUTISET – STT

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut kesäkuussa useita huomautuksia hyvän tavan vastaisesta mainonnasta.

Huomautuksen sai esimerkiksi käytettyjä puhelimia myyvä ja puhelinhuoltoja tekevä Fonum. Huomautus koski Fonumin televisiomainosta, jossa mies töytäistään uima-altaaseen ja hän näyttää hukkuvan.

Neuvosto arvioi, että mainoksessa on käytetty hyväksi kärsimystä ilman perusteltua syytä. Lisäksi mainoksessa esitettiin hyväksyttävänä käytös, jolle on tunnusomaista välinpitämättömyys ja piittaamattomuus toisten fyysisestä koskemattomuudesta ja turvallisuudesta.

Huomautuksen sai myös seksileluverkkokauppa Sinful, jonka bussipysäkeillä esillä ollut ulkomainos katsottiin hyvän tavan vastaiseksi.

Mainoksessa markkinoitiin lapsille sopimattomia tuotteita sanavalinnoilla, joiden katsottiin voivan herättää lapsen mielenkiinnon. Mainoksessa oli mukana myös QR-koodi, joka ohjasi seksileluja myyvän verkkokaupan sivuille.

Lue myös: Päiväsaikaan soitettu seksilelumainos toi huomautuksen mainonnan eettiseltä neuvostolta

Huomautuksia some-kampanjoille

Mainonnan eettinen neuvosto on antanut kesäkuussa huomautuksia myös useille sosiaalisen median sisällöntuottajille ja markkinoijille mainosten riittämättömästä merkitsemisestä Instagramissa.

Neuvosto antoi huomautuksen esimerkiksi vaikuttaja a julkaisun markkinoija Glosshymylle. Kukkohovi oli markkinoinut Glosshymyn tuotteita Instagramissa niin, että julkaisu ei ollut heti selkeästi tunnistettavissa markkinoinniksi.

Anne Kukkohoville j

Kukkohovin lisäksi huomautuksen sai vaikuttaja Katja Ihalainen ja julkaisun markkinoija Anyfin sekä vaikuttaja Sarah Karppinen ja julkaisun markkinoija Marnic.

Huomautuksen sai myös vaikuttaja Nadia Ammouri sekä julkaisun markkinoija Delipap.

Mainonnan eettisen neuvoston lausunnot ja huomautukset ovat suosituksia. Ne eivät velvoita mainostajaa, eikä huomautuksen saaneen mainonnan jatkamisesta koidu seuraamuksia.

Lue myös: Makeistukulle huomautus ananasanustappi-mainoksesta

Lue myös: Päiväsaikaan soitettu seksilelumainos toi huomautuksen mainonnan eettiseltä neuvostolta

Lisää aiheesta:

Tiktok-mainos sai huomautuksen ihmisarvoa loukkaavasta sisällöstä – "Olisi suotavaa, että poistetaan"Mainonnan eettiseltä neuvostolta huomautuksia useille vaikuttajille – mukana Minttu Räikkönen ja Janne KatajaAuri Kanaselle ja Sinituote Oy:lle huomautus Mainonnan eettiseltä neuvostoltaMainonnan eettinen neuvosto antoi huomautukset MTV:lle ja Calvin KleinilleSeksilelumainos toi huomautuksen mainonnan eettiseltä neuvostolta – McDonald'sin tv-mainoksissa nuoret kiipesivät kerrostalon katolleOatly yllättyi saamastaan huomautuksesta ja aikoo valittaa – ihmettelee, miksi maitoala on saanut mainostaa lapsille vuosia
MainontaSeksi ja parisuhdeSosiaalinen mediaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Mainonta
  • 21.10.20:15
    Media

    Iltalehti alkoi veloittaa lukijoita, jotka kieltäytyvät kohdennetusta mainonnasta

  • 8.10.19:47
    K-Market

    K-kauppa vihjaili meloneista – sai huomautuksen

  • 3.9.11:15
    Sosiaalinen media

    Poliisihallitus puuttui somevaikuttajien rahapelimarkkinointiin

  • 23.7.09:17
    Sosiaalinen media

    MEN: Somevaikuttajilla menevät mainokset ja oma sisältö sekaisin

  • 8.7.10:47
    Lapset

    Piirroshahmot pois pillimehuista ja lastenateria loppuu – lapsiin kohdistuva markkinointi muuttuu