Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Maailman ensimmäinen vetyrekka liikenteeseen Sveitsissä

Julkaistu 08.11.2016 10:25
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Coop on Sveitsin toiseksi suurin vähittäiskauppayritys, ja se avasi 4.11. ensimmäisen kaikille avoimen vetyaseman Sveitsiin. Samalla liikenteeseen saatiin maailman ensimmäinen vetyrekka.

Coopin vetyasema aukesi logistisesti järkevästi Keski-Sveitsissä Bernin ja Zürichin puolivälissä. Aseman vieressä toimii ydinreaktori, jossa aseman tarvitsema vety tuotetaan.

Samalla Coop leasasi Hyundailta 12 vetykäyttöistä ix35-polttokennoautoa omien kaupparatsujensa käyttöön. Coop halusi myös ostaa vetykäyttöisen rekan jakeluliikenteeseen, mutta sellaista ei löytynyt yhdeltäkään valmistajalta. Niinpä Coop teetti noin 1,3 miljoonaa euroa maksaneet muunnokset itse, joten sillä on nyt liikenteessä maailman ensimmäinen vedyllä kulkeva rekka. Muutokset Man TGS 18.320 4x2 rekkaan teki Sveitsiläinen Esoro, joka tunnetaan mm. Rindspeedin villien konseptiautojen taustavoimana.

Vetyrekan toimintamatka yhdellä tankkauksella on noin 400 kilometriä. Vety on varastoitu seitsemään 4,93 kilon säiliöön, joista se syötetään polttokennolle, joka tuottaa jatkuvaa 100 kW tehoa. Tällä ruokkitaan rekkaa eteenpäin vievää 250 kW tehoista sähkömoottoria. Polttokennolta tuotettava ylijäämänenergia – samoin kuin jarrutuksissa talteen otettava energia – syötetään 120 kilowattitunnin kokoiselle litium-ioni-akustolle, jota hyödynnetään silloin kuin polttokennon 100 kW teho ei riitä – siis liikkellelähdöissä ja kiihdytyksissä. Polttokenno on ruotsalaisen PowerCell AB:n valmistama.

Coopin laskelmien mukaan jo yhden dieselrekan korvaaminen vetyrekalla vähentää jakeluliikenteestä koituvia hiilidioksidipäästöjä noin 70-80 tonnia vuosittain.

Lisää aiheesta:

Nollapäästöisellä Peugeotilla pääsee yli 400 kilometriä vain kolmen minuutin tankkauksella – sarjatuotanto alkaa"Maailman ainoa vetyasema, joka toimii arktisissa oloissa" – ruotsalaisfirma avasi keskustelun Woikosken kanssaLisää sähköä tavaraliikenteeseen – Ford testaa pistokkeesta ladattavaa pakettiautoaMercedes esitteli pistokkeesta ladattavan polttokennoautonMersun sähköinen kuorma-auto pian liikenteeseen – tältä se näyttää!Audi hyppää mukaan vetyjunaan
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 12:44
    Chery

    Kiinalainen autovalmistaja yritti esitellä uuden katumaasturinsa voimaa – testi meni vaarallisella tavalla pieleen

  • 12:02
    Auton varusteet

    Mitä hyötyä on auton maskipeitosta?

  • Eilen18:52
    Liikennevalvonta

    Voiko tekoälyn valjastaa peltipoliisien avuksi Suomessakin?

  • ke17:39
    Lifestyle

    Poliisi todisti: Maasturi ajoi vastaantulevien kaistalla Helsingin keskustassa

  • ti19:28
    Renkaanvaihto

    Tällaista on härdelli rengasliikkeissä nyt: "Heti kun Pekka Pouta lupailee pakkasia, niin lävähtää puhelimet soimaan"