Luotsikonkari avaa vaativan luotsaamistehtävän saloja: Kahden ihmisen hengen vienyt turma "tuntui tosi yllättävältä"

Saaristomeren luotsivanhimman Olli Taipaleen mukaan olosuhteet Suomenlahdella onnettomuushetkellä olivat vuodenaikaan nähden tyypilliset.

Luotsiveneen kaatuminen vielä mysteeri 1:47

Kaksi ihmistä kuoli eilen, kun luotsivene kaatui lähellä Emäsalon pohjoista luotsipaikkaa Porvoon majakan eteläpuolella. Onnettomuuden syytä ei vielä tiedetä.

Onnettomuushetkellä tuulennopeus oli noin 12-13 metriä sekunnissa ja keskimääräinen aallonkorkeus noin kaksi metriä. Taipale pitää olosuhteita ajankohtaan nähden aika tyypillisinä.

– Henkilökohtaisesti tämä tuntuukin tosi yllättävältä. Luotsaustoiminnan kannalta sää ei ollut huono, mutta pelastustoiminnan kannalta se saattoi olla hyvinkin huono, ja en ota siihen kantaa.

Uponnut vene on kokkolaisen Kewatecin rakentama noin 15 metriä pitkä niin sanottu nopea luotsivene.

– Hyvällä säällä sen nopeus on yli 20 solmua. Kyseinen venetyyppi on yleisesti käytössä Suomessa. Tuota mallia on käytetty alle kymmenen vuotta eli uudesta veneestä on kyse, Taipale sanoo.

Nopeiden luotsiveneiden lisäksi luotsitoiminnassa käytetään uppoamarunkoisia luotsikuttereita. Vene on painavampi ja hitaampi ja ne on tarkoitettu jääolosuhteisiin tai muuten haastaviin olosuhteisiin.

Finnpilotin toimitusjohtaja kommentoi luotsiveneen kaatumista 4:41

Satamaan ei asiaa ilman luotsia

Suomessa on luotsauslaki, jonka mukaan Suomen satamiin saapuvien tietynkokoisten alusten on käytettävä luotsia, kun ne saapuvat tiettyjen luotsipaikkojen sisäpuolelle.

Luotsi menee luotsipaikalle alusta vastaan, kiipeää laivaan luotsiveneestä, ja sen jälkeen luotsaa eli käytännössä ohjaa laivan saariston läpi satamaan ja satamasta ulos yhteistyössä laivan henkilökunnan kanssa.

– Alukset voivat käyttää valtion luotsia tai usein samoihin satamiin matkaavien alusten kapteenit voivat suorittaa tietylle väylälle ja alustyypille niin sanotun linjaluotsitutkinnon. Näin on esimerkiksi Ruotsin-laivojen kohdalla, Taipale kertoo.

Luotsiveneeseen kuuluu kahden hengen miehistö, ja luotsi on veneessä matkustajana. Luotsiveneessä on veneen kuljettaja, joka toimii päällikkönä ja toinen henkilö on turvamiehenä.

– Turvamiehen tehtävänä on varmistaa luotsin kiipeäminen laivaan tai sieltä pois luotsiveneen kannelta.

Luotsit ovat koulutukseltaan merikapteeneja. Suomessa luotsaustoiminnan hoitaa valtion Finnpilot, jonka palkkalistoille myös Taipale kuuluu. Finnpilot kouluttaa luotsit tietyille väylille.

– Se on hyvin paikallinen koulutus, itse työskentelen Saaristomeren alueella, minulla on siellä tietyt väylät. En voi esimerkiksi lähteä Perämerelle luotsaamaan ennen kuin suoritan tutkinnot niille väylille.

Turmat erittäin harvinaisia

Taipale sanoo, että vuosittain Suomessa tehdään noin 25 000 luotsaustehtävää. Eilisessä onnettomuudessa kuoli kaksi kutterinhoitajaa. Luotsivene oli menossa hakemaan luotsia alukselta pois, kun onnettomuus tapahtui. Luotsi ja osa aluksen henkilökunnasta näki onnettomuuden.

Taipaleen mukaan luotsi on hukkunut Suomessa viimeksi vuonna 1996 Utön vesillä. Edellinen luotsaukseen liittyvä vakava vaaratilanne tapahtui maaliskuussa 2000. Tuolloin luotsivene oli vähällä kaatua Helsingin edustalla Harmajan eteläpuolella, kun se ei päässyt irti luotsattavana olleen Aurora-nimisen norjalaislaivan kyljestä.

Lue myös:

    Uusimmat