Läheltä piti -tilanne myös Kemissä 2002: Luotsivene oli viisi minuuttia kumollaan kovassa aallokossa ja täyttyi osittain vedellä

Perjantai-iltana Porvoon Emäsalossa tapahtunut luotsiveneen onnettomuus oli hyvin poikkeuksellinen. Lauantaina uutisoitiin, että edellinen luotsaukseen liittyvä vakava tilanne on maaliskuulta 2000.

Todellisuudessa tämänkin jälkeen luotsiveneelle on tapahtunut vakava onnettomuus, syyskuussa vuonna 2002 Kemin edustalla.

Tuolloin luotsivene Pilot MKL 3202 kaatui, täyttyi osittain vedellä, mutta oikeni ja nousi takaisin pystyyn. Onnettomuudessa ei kuollut ketään ja myös vakavilta loukkaantumisilta vältyttiin.

Onnettomuus sattui, kun luotsiveneestä yritettiin jättää luotsia West Sailor kemikaalitankkeriin kovassa merenkäynnissä 28. syyskuuta 2002 Kemin edustalla Ajoksen väylällä.

Vene kaatui illalla kello 21.07. Päivällä tuuli oli puhaltanut etelälounaasta 20 m/s nopeudella, mutta alkuillasta tuuli heikentyi nopeuteen 14 m/s.

Luotsivene ei päässyt irti laivan kyljestä

Tapauksesta tehtiin Merenkulkulaitoksen pyynnöstä tutkimus Teknillisen korkeakoulun Laivalaboratoriossa. Onnettomuuden syitä haluttiin selvittää mallikokeiden ja laskennallisten simulointien avulla.

Tutkimuksen mukaan luotsiveneen kaatuminen tapahtui myötäaallokossa, jossa laivan peräaallon ja meriaallokon oletettiin yhdessä aiheuttaneen veneen kaatumisen.

Mallikokeissa havaittiin, että luotsivene on niin vakaa, että se ei ilmeisesti kaadu yksinään onnettomuuden aikana vallinneissa olosuhteissa.

Tutkimusraportissa todettiin, että todennäköisin syy onnettomuuteen oli mutkailuliikkeen yhdistyminen surffaamiseen aallokossa. Mutkailuliike aiheutui kontaktista laivan kanssa. Luotsivene oli laivan kyljessä kiinni eikä se päässyt irti laivasta.

Aallokossa pienempi luotsivene ja laiva liikkuvat eri tavalla.

Vene oli kumollaan viisi minuuttia

Kemin onnettomuuden sattuessa vuonna 2002 West Sailor oli matkalla satamaan ja luotsia oltiin viemässä laivaan. Luotsi oli todennut, ettei laivaan voi niissä olosuhteissa nousta.

Laivaa pyydettiin ajamaan parempaan paikkaan, missä laivalla olisi tilaa suojan antamiseen luotsiveneelle. Aallokko tuli suoraan perän takaa.

Aallot huuhtelivat laivan kannen keskiosaa. Tutkimuksen mukaan luotsin jättöä päätettiin yrittää laivan peräosasta, jossa oli kuivaa kylkeä, johon veneellä voi nojata. Luotsi oli jo kannella valmiina siirtymään laivaan.

Kun luotsivene ajoi laivan vasempaan kylkeen kiinni, veneen savupiippu osui laivan kylkeen. Tällöin kuljettaja päätti ajaa pois laivan sivulta, mutta vene ei päässyt kyljestä irti.

Takaa tuli voimakas aalto, joka työnsi luotsiveneen irti laivasta. Vene lähti surffaamaan aallon mukana ja se kaatui vasemmalle kyljelleen.

Ohjaamon ovi oli auki ja vettä pääsi sisään noin metrin verran. Vesi tempaisi oven mennessään kiinni ja vene pysyi kumollaan. Ovi saatiin potkaistuksi auki, jolloin vesi alkoi virrata ulos ja luotsivene oikeni oltuaan noin viisi minuuttia kumollaan.

Luotsivene pääsi lopulta omin voimin satamaan eikä onnettomuudessa tullut vakavia henkilövahinkoja.

Venettä ei päästä vielä nostamaan

Vuoden 2002 tapauksessa kaatunut luotsivene oli jonkin verran erilainen kuin Emäsalossa. Kyse oli kuitenkin nopeasta luotsiveneestä kuten Emäsalossakin.

– Kemin vene oli hieman lyhyempi kuin Emäsalon vene, se oli 13 metriä pitkä. Se oli myös muuten monella tavalla erilainen kuin tämä Emäsalon turmavene. Se oli yksipotkurinen ja kevyesti jäissäkulkukykyinen malli, mitä nykyiset veneet eivät ole. Vuosien varrella veneet ovat muuttuneet paljon, luotsausliikelaitos Finnpilotin toimitusjohtaja Kari Kosonen kertoo.

Toimitusjohtajan mukaan on aivan liian aikaista sanoa oliko Emäsalon onnettomuudessa samanlaisia piirteitä kuin Kemin edustalla tapahtuneessa luotsiveneen kaatumisessa.

– Meillä on paljon tutkittavia asioita tässä. Niihin ei päästä kunnolla käsiksi ennen kuin Emäsalon vene on saatu nostettua ja sitä päästään tutkimaan.

Finnpilotin toimitusjohtaja kommentoi luotsiveneen kaatumista 4:41

Kososen mukaan Emäsalon turmavenettä ei päästä nostamaan lähipäivinä.

– Nyt teemme nostosuunnitelman, se hyväksytetään Onnettomuustutkintakeskuksella, ja hyväksynnän jälkeen hankitaan kalusto paikalle. Nosto ei tapahdu ihan lähipäivinä, Kosonen sanoo.

Vaaratilanteet erittäin harvinaisia

Perjantaina tapahtuneessa onnettomuudessa kuoli kaksi ihmistä, kun luotsivene kaatui lähellä Emäsalon pohjoista luotsipaikkaa Porvoon majakan eteläpuolella. Onnettomuuden syytä ei vielä tiedetä.

Luotsiveneille tapahtuvat vaaratilanteet ovat erittäin harvinaisia.

– Ne ovat kovin harvinaisia. Ei niitä ole edes yhtä vuodessa. Kaatumiset ovat erittäin harvinaisia ja niissä vene on aina noussut ylös, Kosonen sanoo.

– Ei tällaista ole koskaan aikaisemmin tapahtunut, että vene on jäänyt ylösalaisin veteen.

Lue myös:

    Uusimmat