Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Läheltä piti -tilanne myös Kemissä 2002: Luotsivene oli viisi minuuttia kumollaan kovassa aallokossa ja täyttyi osittain vedellä

Luotsiveneitä Emäsalossa. Kuvituskuvaa.
Luotsiveneitä Emäsalossa. Kuvituskuvaa.
Julkaistu 11.12.2017 17:03
Toimittajan kuva

Tiia Palmén

tiia.palmen@mtv.fi

Perjantai-iltana Porvoon Emäsalossa tapahtunut luotsiveneen onnettomuus oli hyvin poikkeuksellinen. Lauantaina uutisoitiin, että edellinen luotsaukseen liittyvä vakava tilanne on maaliskuulta 2000.

Todellisuudessa tämänkin jälkeen luotsiveneelle on tapahtunut vakava onnettomuus, syyskuussa vuonna 2002 Kemin edustalla.

Tuolloin luotsivene Pilot MKL 3202 kaatui, täyttyi osittain vedellä, mutta oikeni ja nousi takaisin pystyyn. Onnettomuudessa ei kuollut ketään ja myös vakavilta loukkaantumisilta vältyttiin.

Tutkimus luotsiveneen_kaatumisesta_1
Kemin edustalla tapahtuneessa onnettomuudessa kaatui tällainen luotsivene. Kuvassa veneen vitriinimalli. Kuva on Merenkulkulaitoksen julkaisusta.

Onnettomuus sattui, kun luotsiveneestä yritettiin jättää luotsia West Sailor kemikaalitankkeriin kovassa merenkäynnissä 28. syyskuuta 2002 Kemin edustalla Ajoksen väylällä.

Vene kaatui illalla kello 21.07. Päivällä tuuli oli puhaltanut etelälounaasta 20 m/s nopeudella, mutta alkuillasta tuuli heikentyi nopeuteen 14 m/s.

Luotsivene ei päässyt irti laivan kyljestä

Tapauksesta tehtiin Merenkulkulaitoksen pyynnöstä tutkimus Teknillisen korkeakoulun Laivalaboratoriossa. Onnettomuuden syitä haluttiin selvittää mallikokeiden ja laskennallisten simulointien avulla.

Tutkimuksen mukaan luotsiveneen kaatuminen tapahtui myötäaallokossa, jossa laivan peräaallon ja meriaallokon oletettiin yhdessä aiheuttaneen veneen kaatumisen.

Mallikokeissa havaittiin, että luotsivene on niin vakaa, että se ei ilmeisesti kaadu yksinään onnettomuuden aikana vallinneissa olosuhteissa.

Tutkimusraportissa todettiin, että todennäköisin syy onnettomuuteen oli mutkailuliikkeen yhdistyminen surffaamiseen aallokossa. Mutkailuliike aiheutui kontaktista laivan kanssa. Luotsivene oli laivan kyljessä kiinni eikä se päässyt irti laivasta.

Aallokossa pienempi luotsivene ja laiva liikkuvat eri tavalla.

Tutkimus luotsiveneen_kaatumisesta_2Kemin edustalla kaatunut luotsivene oli tuomassa luotsia kemikaalitankkeri West Sailoriin.

Vene oli kumollaan viisi minuuttia

Kemin onnettomuuden sattuessa vuonna 2002 West Sailor oli matkalla satamaan ja luotsia oltiin viemässä laivaan. Luotsi oli todennut, ettei laivaan voi niissä olosuhteissa nousta.

Laivaa pyydettiin ajamaan parempaan paikkaan, missä laivalla olisi tilaa suojan antamiseen luotsiveneelle. Aallokko tuli suoraan perän takaa.

Aallot huuhtelivat laivan kannen keskiosaa. Tutkimuksen mukaan luotsin jättöä päätettiin yrittää laivan peräosasta, jossa oli kuivaa kylkeä, johon veneellä voi nojata. Luotsi oli jo kannella valmiina siirtymään laivaan.

Kun luotsivene ajoi laivan vasempaan kylkeen kiinni, veneen savupiippu osui laivan kylkeen. Tällöin kuljettaja päätti ajaa pois laivan sivulta, mutta vene ei päässyt kyljestä irti.

Takaa tuli voimakas aalto, joka työnsi luotsiveneen irti laivasta. Vene lähti surffaamaan aallon mukana ja se kaatui vasemmalle kyljelleen.

Tutkimus luotsiveneen_kaatumisesta_3Tutkimuksessa mallinnettiin aallokko-olosuhteet ja luotsiveneen kaatuminen. Kuva Merenkulkulaitoksen julkaisusta.

Ohjaamon ovi oli auki ja vettä pääsi sisään noin metrin verran. Vesi tempaisi oven mennessään kiinni ja vene pysyi kumollaan. Ovi saatiin potkaistuksi auki, jolloin vesi alkoi virrata ulos ja luotsivene oikeni oltuaan noin viisi minuuttia kumollaan.

Luotsivene pääsi lopulta omin voimin satamaan eikä onnettomuudessa tullut vakavia henkilövahinkoja.

Tutkimus luotsiveneen_kaatumisesta_4Kuva Merenkulkulaitoksen julkaisusta, jossa mallinnettiin veneen kaatuminen aallokossa.

Venettä ei päästä vielä nostamaan

Vuoden 2002 tapauksessa kaatunut luotsivene oli jonkin verran erilainen kuin Emäsalossa. Kyse oli kuitenkin nopeasta luotsiveneestä kuten Emäsalossakin.

– Kemin vene oli hieman lyhyempi kuin Emäsalon vene, se oli 13 metriä pitkä. Se oli myös muuten monella tavalla erilainen kuin tämä Emäsalon turmavene. Se oli yksipotkurinen ja kevyesti jäissäkulkukykyinen malli, mitä nykyiset veneet eivät ole. Vuosien varrella veneet ovat muuttuneet paljon, luotsausliikelaitos Finnpilotin toimitusjohtaja Kari Kosonen kertoo.

Toimitusjohtajan mukaan on aivan liian aikaista sanoa oliko Emäsalon onnettomuudessa samanlaisia piirteitä kuin Kemin edustalla tapahtuneessa luotsiveneen kaatumisessa.

– Meillä on paljon tutkittavia asioita tässä. Niihin ei päästä kunnolla käsiksi ennen kuin Emäsalon vene on saatu nostettua ja sitä päästään tutkimaan.

4:41Finnpilotin toimitusjohtaja kommentoi luotsiveneen kaatumista

Kososen mukaan Emäsalon turmavenettä ei päästä nostamaan lähipäivinä.

– Nyt teemme nostosuunnitelman, se hyväksytetään Onnettomuustutkintakeskuksella, ja hyväksynnän jälkeen hankitaan kalusto paikalle. Nosto ei tapahdu ihan lähipäivinä, Kosonen sanoo.

Vaaratilanteet erittäin harvinaisia

Perjantaina tapahtuneessa onnettomuudessa kuoli kaksi ihmistä, kun luotsivene kaatui lähellä Emäsalon pohjoista luotsipaikkaa Porvoon majakan eteläpuolella. Onnettomuuden syytä ei vielä tiedetä.

Tutkimus luotsiveneen_kaatumisesta_5Kuva Emäsalon luotsiasemalta.

Luotsiveneille tapahtuvat vaaratilanteet ovat erittäin harvinaisia.

– Ne ovat kovin harvinaisia. Ei niitä ole edes yhtä vuodessa. Kaatumiset ovat erittäin harvinaisia ja niissä vene on aina noussut ylös, Kosonen sanoo.

– Ei tällaista ole koskaan aikaisemmin tapahtunut, että vene on jäänyt ylösalaisin veteen.

Lisää aiheesta:

Amorella ajoi karille kapeikossa, joka on laiva-asiantuntijan mukaan "konstikas paikka" – tämä haastavasta saaristoreitistä tiedetäänTavallinen luotsaus muuttui karmeaksi painajaiseksi: Näin Porvoon traaginen turma eteni – miehistö yritti pelastautua, mutta hukkui hylkyynOtkes Porvoon traagisesta turmasta: Luotsivene kaatui yllättäen voimakkaassa aallokossa – kaksi jäi loukkoon ohjaamoon ja kuoliSukeltajat eivät nähneet ketään kaatuneessa luotsiveneessä sen ollessa yhä pinnalla – karmea totuus paljastui vasta operaation epäonnistuttuaUponnut luotsivene makaa 20–30 metrin syvyydessä – turman syy on yhä arvoitus Luotsikonkari avaa vaativan luotsaamistehtävän saloja: Kahden ihmisen hengen vienyt turma "tuntui tosi yllättävältä"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 19:55
    Hyvän mielen jutut

    Drooni, alien vai Halloween-keiju? Outo olento tallentui Riitan mökin valvontakameraan

  • 19:18
    Mäntsälä

    Poliisi tavoitti miehen, jonka arveltiin olleen avun tarpeessa

  • 17:09
    Kuolemantapaukset

    Kaksi kuollut Joroisten räjähdyksessä – tämän poliisi kertoo nyt

  • 14:24
    Räjähdykset

    Hotellin edustalla iso räjähdys Joroisissa – pakettiauto leimahti "tulipalloksi"

  • 11:59
    Sää

    Marraskuu alkaa sääyllätyksellä: kaksinumeroisia lukemia!