Lontoon keskustan alla sijaitsee superautojen salainen parkkihalli – palvelu pelaa, mutta hinta on kova

Lontoon keskustan alla, aivan miljoonien ihmisten jalkojen alla, sijaitsee salaperäinen luola, josta harva on tietoinen. Brittiläinen autojulkaisu Autocar sai tilaisuuden tutustua ainutlaatuiseen pysäköintilaitokseen.

Lontoo on superautojen mekka. Euroopassa ei ole toista kaupunkia, jossa Ferrarit, Lamborghinit ja muut ökyrikkaiden menopelit olisivat yhtä arkipäiväinen näky. Kahdeksan miljoonan asukkaan kaupungissa pysäköintitila on kuitenkin kortilla, eikä satojen tuhansien eurojen arvoisia autoja tahtoisi jättääkään ihan jokaiseen kadunvarsiparkkiin.

Lepakkoluola-lempinimeä kantava parkkihalli helpottaa äveriäimpien lontoolaisten pysäköintituskaa. Maan alla sijaitseva Windrush-pysäköintilaitos kätkee sisäänsä reilut sata ajoneuvoa, jotka seisovat siisteissä riveissä huputettuina. Lysti maksaa 480 puntaa eli noin 550 euroa kuukaudessa.

Autocarin mukaan huppujen alla omistajiaan odottelevat muun muassa McLaren P1, muutama Porsche 918 ja GT3 RS, Koenigsegg Agera, LaFerrari sekä laaja valikoima Aston Martineja ja Rolls-Royceja. Tuliterien super- ja luksusautojen lisäksi säilytyksessä on myös Peugeot 205 Turbo 16, Ford RS200 ja parikin Lancia Delta Integralea.

Windrush tarjoaa palvelujaan erityisesti heille, jotka omistavat niin monta autoa, etteivät kaikki yksinkertaisesti mahdu kotipihaan. Asiakkaiden joukossa on sekä lottovoittajia että julkkiksia. Tyypillisimmällä asiakkaalla on paljon rahaa, mutta vain vähän ylimääräistä aikaa.

Autoista pidetään säilytyksen aikana äärimmäisen hyvää huolta. Kun auto otetaan sisään, kuuluu rutiinioperaatioon yhteensä 12 vaihetta. Auto valokuvataan ja kaikki mahdolliset vauriot kirjataan ylös. Auton sisätilat käsitellään suojaavalla aineella ja renkaat täytetään. Myös akun kunto tarkastetaan kerran viikossa. Mikäli auto seisoo Lepakkoluolassa pidempäänkin, pääsee se vetristelemään jäseniään dynamometrille 60 päivän välein.

Windrushin pysäköintilaitoksen takana on mies nimeltä Tim Earnshaw. Hän pyöritti viiden vuoden ajan Ferrarin F1-tiimin VIP-tiloja, jossa hän oppi sekä kiinnittämään huomiota pienimpiinkin yksityiskohtiin että vastaamaan vaativienkin asiakkaiden toiveisiin.

– Mottomme kuuluu "vastaus on aina kyllä", Earnshaw kertoo.

Kun asiakas sitten haluaa jälleen ulkoiluttaa autoaan, tehdään ajoneuvolle kattava lähtötarkastus. Mikäli asiakas niin toivoo, toimitetaan auto tämän luokse vaikka kotiovelle.

***

Tässä on Suomen kallein auto 1:17

Lue myös:

    Uusimmat