Lippuun olisi tarvittu uudempi kännykkä - konduktööri poisti vanhuksen junasta

VR:n toiminnasta ja viime aikoina erityisesti matkalippu-uudistuksesta on uutisoitu tiiviisti. Pääasiassa uutiset ovat koskeneet palvelun toimimattomuutta. Helsinkiläismies otti yhteyttä MTV3:n toimitukseen kertoakseen oman versionsa VR:n palveluista.

Helsinkiläismies sai tänään ilmoituksen päiväkodista, että hänen lapsensa oli sairas, ja että hänet olisi haettava päiväkodista. Mies ei voinut lasta hakea, joten hän soitti Karjaalla asuvalle 73-vuotiaalle äidilleen, jos hän pystyisi hakemaan lapsen.

Mies tilasi äidilleen VR:n verkkokaupasta kännykkälipun Karjaalta Helsinkiin - näin hän oli toiminut aikaisemminkin.

– Myöhemmin äitini soitti, ettei konduktööri hyväksynyt vanhassa puhelimessa olevaa lippuani. Konduktööri poisti äitini junasta Kirkkonummella, vaikka yritin puhelimitse pyytää häntä joustamaan, mies kertoo.

– Tässä tapauksessa olisi voitu käyttää hieman maalaisjärkeä.

Mies kertoo soittaneensa VR:n asiakaspalveluun, jossa tilannetta pahoiteltiin, ja luvattiin soittaa lipun tarkastaneelle konduktöörille. Konduktööri oli kuitenkin jo poistanut vanhuksen. Miehen äiti pääsi lopulta paikallisjunalla Kirkkonummelta Helsinkiin.

Mobiililippu vaatii nettiselaimen ja datayhteyden

VR otti käyttöön uudet ennakkoliput 14. syyskuuta, ja samaan aikaan otettiin käyttöön myös mobiililippu, joka koskee lähes kaikkia VR:n kaukoliikenteen junia. VR:n liiketoimintaratkaisujen päällikkö Jani Jääskeläisen mukaan uudet mobiililiput perustuvat kansainvälisen rataliikennejärjestön UIC:n standardiin. Toteutustapa on samanlainen kuin lentoyhtiöiden käyttämissä boarding passeissa, jotka voidaan myös toimittaa matkapuhelimeen.

– Lipun tilatessa matkapuhelimeen tulee sms-viesti, jossa on linkki varsinaiseen matkalippuun. Puhelimessa pitää olla siis käytössä nettiselain sekä datayhteys.

Käytännössä asiakkaalla pitää siis olla älypuhelimen. Jääskeläisen mukaan tämä ei ole kuitenkaan ongelma.

– Suurin osa puhelimesta on jo varustettu selaimella sekä datayhteydellä. Mikäli asiakas ottaa lipun toimitustavaksi matkapuhelimen, eikä puhelimessa ole selainta tai datayhteyttä, niin asiakas voi sms-viestissä olevan tilausnumeron avulla tulostaa lipun automaatilta tai asemalta, ei siis tarvitse ostaa uutta lippua, kun toimii näin ennen junaan nousemista. Pelkkä sms-viesti ei sinänsä kuitenkaan kelpaa lipuksi.

– Junassa ei ole relevanttia lippuasiaa ruveta selvittelemään, Jääskeläinen sanoo.

"Lipuntoimitustapoja on lukuisia"

Jääskeläisen mukaan lippu-uudistuksesta on informoitu VR:n eri kanavissa. Hän painottaa, että VR:llä on mobiililipun lisäksi lukuisia muita lipuntoimitustapoja. Asiakas voi valita lipun toimitustavaksi myös sähköpostin tai tulostaa lipun suoraan verkkokaupasta.

Matkaliputta junassa matkustavalle ohjeistus on selvä.

– Ensisijaisesti ohjeena on, että jos henkilöllä ei ole matkustusoikeutta omaavaa lippua, pitäisi hänelle sellainen myydä.

Jatkossa 73-vuotiaalla naisella ei tule kuitenkaan olemaan ongelmia VR:n mobiilipun kanssa. Eräs matkapuhelimia myyvä firma kiinnostui jutun perusteella asiasta niin paljon, että lahjoittaa hänelle puhelimen, jolla mobiililipun käyttäminen onnistuu.

– Älypuhelinten käyttö juurtuu yhä enemmän yhteiskuntaamme, ja kyse ei ole enää siitä, onko sille varsinaista tarvetta, vaan älypuhelin on kohta peruslaite, jonka avulla moni arkipäivänen asia tulee hoitaa. Niinkin arkinen asia kuin joustava ja kätevä matkustaminen junalla vaatii vähintään perustason älypuhelimen datayhteydellä, yrityksen toimitusjohtaja perustelee lahjoitusta.

Lue myös:

    Uusimmat