Liikennöitsijät seuraavat bussikuskien kaahailua – huono käytös voi johtaa jopa potkuihin

Helsingin seudun linja-autoliikenteestä vastaava HSL pahoittelee viime viikolla tapahtuneita loukkaantumisia sen kahden eri liikennöitsijän autoissa. HSL:ltä todetaan, että kuskit olivat toimineet molemmissa tapauksissa vastoin kaikkia ohjeita ja käytöstapoja.

Kaksi äitiä loukkaantui linja-automatkallaan pääkaupunkiseudulla viime viikolla. Loukkaantumiset tapahtuivat tilanteissa, joissa bussi oli lähtenyt liikkeelle ja pysähtynyt hyvin äkisti. Molempien bussien kuljettaja reaktio naisten valituksiin oli naisten mukaan huutaminen. Naiset syyttävätkin kuljettajia paitsi turhan vauhdikkaasta ajotavasta myös asiattomasta käytöksestä.

HSL:n kouluttaja Samuli Honkonen kertoo, että HSL saa matkustajilta kaikkiaan noin 36 500 palautetta vuodessa, eli noin 100 palautetta päivässä. Kuskien toimintaan niistä liittyy vajaat 13 000. Yksistään ajotapaan liittyviä palautteita tuli viime vuonna 1 700, eli 4–5 päivässä. Eniten valitettiin siitä, että kuski on ajanut liian kovaa tai lähtenyt liikkeelle liian äkisti.

– Palautteet tulevat niistä tilanteista, kun käytävällä ei tahdota pysyä pystyssä tai on kaaduttukin ja penkilläkin pysyäkseen täytyy pitää kaksin käsin kiinni. Lisäksi valitetaan tiukoista jarrutuksista tai rajuista liikkeelle lähdöistä, Honkonen luettelee.

Nykyään liikennöitsijä pystyy tarkastamaan palautteisiin liittyvät tilanteet jälkikäteen ajotavan seurantalaitteelta. Honkosen mukaan valitukset ovat seurannan mukaan aiheellisia lähes aina.

Kuski ei saa huutaa matkustajalle

Honkosen mukaan bussikuski ei saa missään nimessä hermostua tai huutaa matkustajille, jos he kertovat kuskille esimerkiksi kaatumisestaan.

– Tietenkin tällöin toimitaan vastoin kaikkia ohjeita ja käytöstapoja.

Samaa mieltä on Helsingin kaupungin omistaman Helsingin bussiliikenne oy:n toimitusjohtaja Juha Hakavuori.

– Vaikka kuskilla olisi kiire tai hän toimisi paineen alla, noin ei saa käyttäytyä. Kiire ei saa vaikuttaa myöskään ajotapaan. Jos linja-auto on myöhässä, se on myöhässä, piste. Ei silloin pidä kaahata. Myöhässä olemisesta kuskille ei tule myöskään seuraamuksia.

Se, miten kuljettaja reagoi tapahtuman jälkeen, on Honkosen mukaan ratkaisevan tärkeää. Hyvään käytökseen ohjataan myös koulutuksessa.

– Silloin tällöin näissä kaatumistapauksissa tulee jopa kiitospalautetta, kun kuljettaja on huomannut tilanteen, mennyt paikalle, pahoitellut tapahtunutta ja tarjoutunut auttamaan kaikin tavoin, Honkonen toteaa.

Toistuva huono käytös voi johtaa potkuihin

Honkonen muistuttaa, että esimerkiksi kaatumistapauksissa kannattaa aina – loukkaantuipa tai ei – ottaa yhteyttä liikennöitsijään ja antaa palautetta.

– Kun antaa riittävän tarkat tiedot linjasta ja autosta sekä siitä mihin aikaan ja mistä on lähtenyt liikkeelle, voi saada tarvittavat korvaukset. Ennen kaikkea kyseinen kuljettaja saadaan ohjeistettua uudella tavalla.

HelBen Juha Hakavuori kertoo, että HelBeltä vastataan kaikkiin palautteisiin ja niistä ilmoitetaan tarpeen vaatiessa vakuutusyhtiöön. Työnjohto käy asian läpi myös kuljettajan kanssa. Ääritapauksessa huono ajoasenne johtaa potkuihin.

– Suhtaudumme palautteisiin aina tosi vakavasti emmekä kuittaa niitä vain keskustelulla. Seuraamme, onko niitä esimerkiksi useampia. On meillä käynyt niinkin, että jos palveluasenne ja lähestymistapa eivät ole olleet kohdallaan ja asiasta on tullut paljon asiakaspalautetta, työsuhde on päättynyt. Yksi palaute ei sellaiseen tietenkään johda.

Lue myös:

    Uusimmat