Liikenneturva vinkkaa: Toimi näin peltikolarin sattuessa

Vaikka talvi ei sitä tekisi, kelien liukkaus voi yllättää autoilijan ja riski ulosajoihin sekä peltikolareihin on kesäkuukausia suurempi.

Onnettomuustilanteessa on tärkeintä muistaa rauhallisuus ja taata omilla toimillaan se, etteivät muut autoilijat ole vaarassa.

Onnettomuuspaikalla 

Peltikolarin tai ulosajon sattuessa on tärkeintä taata se, etteivät muut ole vaarassa.

Auta muita onnettomuudessa mukana olleita. Hälytä ensin apua, soita heti hätänumeroon 112, jos onnettomuudessa on loukkaantuneita.

Vie varoituskolmio tielle muun liikenteen varoittamiseksi. Varoituskolmio on hyvä sijoittaa siten, että muut kuljettavat huomaavat hyvissä ajoin varoituksen.

Ota tarkasti ylös toisen kolarissa olleen osapuolen yhteystiedot. Soita poliisi paikalle, jos tilanteen syyllisestä on epäselvyyttä tai toinen autoilija vaikuttaa olevan humalassa.

Kannattaa soittaa myös omaan vakuutusyhtiöön tarkistaaksesi, kattaako oma vakuutus esimerkiksi hinausauton tilauksen.

Lähde: Liikenneturva

– Jos peltikolari tapahtuu pimeällä tai muuten huonoissa olosuhteissa, on tärkeintä ensimmäiseksi tarkistaa, etteivät kolariautot aiheuta sijainnillaan lisäonnettomuuksia. Silloin tarvitaan hätävilkkuja tai hätäkolmiota, joka viedään sopivaan paikkaan, ohjeistaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo.

Vuoristo huomauttaa, että kun auton hätävilkut ovat päällä, olisi syytä sammuttaa auton muut valot.

– Muuten voi käydä niin, ettei hätävilkut välttämättä näy ollenkaan. Korkeintaan voi jättää niin sanotut parkit päälle.

Varoituskolmio olisi hyvä sijoittaa tarpeeksi kauas, jotta muut autoilijat ehtivät reagoida siihen. Kun kolmiota lähdetään viemään paikalleen, pimeänä vuodenaikana olisi hyvä pukea heijastinliivi jo autossa päälle.

– Heijastinliivi olisi hyvä olla esimerkiksi ovilokerossa, hansikaslokerossa tai etuistuimen takaosassa, mistä sen saa nopeasti puettua päälle. Jos liiviä ei ole, varoituskolmion vieminen sujuu hyvin, kun kolmio on mukana, mutta paluumatka ollaankin sitten aika pimeässä, Vuoristo huomauttaa.

Näpsäise kolaritilanteesta kuva

Jos autot eivä ole muun liikenteen tiellä, Liikenneturvan koulutusohjaaja huomauttaa, että tilanteesta voi napata kuvan.

– Kannattaa ottaa vaikka puhelimella kuva, ennen kuin siirtää autoja. Jos tulee epäselvyyksiä esimerkiksi vakuutusyhtiön tai kolarin toisen osapuolen kanssa, kuvasta voi olla suurikin apu. Kolaritilanteesta voi myös piirtää kuvan, Toni Vuoristo sanoo.

Poliisi on syytä soittaa kolaripaikalle, jos onnettomuudesta on aiheutunut henkilövahinkoja tai kolarin osapuolen epäillään olevan päihtynyt.

– Silloin kannattaa myös pyytää poliisi paikalle, jos kolari on epäselvä tai kolariautojen kuljettajat ovat eri mieltä syyllisestä, Vuoristo huomauttaa.

Kun onnettomuuspaikalla on taattu, ettei kolariautoista aiheudu muille haittaa, on syytä ottaa rauhallisesti talteen kolarin toisen osapuolen yhteystiedot.

– Kannattaa ottaa rekisterikilvestä rekisteritunnus ja mahdollisten silminnäkijöiden yhteystiedot ylös. Kolarin toista osapuolta voi myös pyytää näyttämään ajokorttinsa. Silloin saadaan varmuus, että on sama henkilö kyseessä, joka on ajanut autoa, Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo sanoo.

Harva pakenee paikalta

Liikenneturvan koulutusohjaajan mukaan harva pakenee kolaritilanteesta, varsinkin jos molemmat osapuolet ovat paikalla. Pakenemisia voi kuitenkin tulla, varsinkin jos peltikolari sattuu parkkipaikalta lähtiessä.

– Yleisimpiä tällaiset ovat esimerkiksi parkkipaikalta lähtiessä ja voihan olla, ettei osapuoli edes huomaa kolhaisseensa autoa. Silloin voi tehdä rikosilmoituksen ja kuvata auton, mutta harvemmin kolhaisijaa saadaan kiinni, Vuoristo arvioi.

Jos peltikolarista ei aiheudu henkilövahinkoja, ei välttämättä tarvitse hakeutua lääkärin vastaanotolle, ohjeistetaan Keskinäisestä Vakuutusyhtiö Turvasta. Jos oireita ilmenee, voi lääkärille hakeutua myöhemminkin. Vakuutuskorvaukset hoidetaan aina tapauskohtaisesti.

– Korvausasioihin ei ole yksiselitteistä vastausta, syy-yhteyssuhteet ratkaistaan aina tapauskohtaisesti. Päätökseen vaikuttaa ajallisen yhteyden lisäksi lääketieteellinen syy-yhteys, kertoo korvauspuolen päällikkö Jaana Chelbi Keskinäisestä Vakuutusyhtiö Turvasta.

Maltti on valttia

Kolaritilanteissa toimiminen kuuluu perusasioihin jo autokoulussa, mutta tosipaikan tullen opit voi helposti unohtua. Asiantuntijan mukaan tärkeintä olisikin ottaa kolarin sattuessa mahdollisimman rauhallisesti.

– Suurin osa ihmisistä tietää perusasiat, kuten hätänumeroon soittamisen ja varoituskolmion viemisen. Kun kolari sattuu, tulee helposti hätä ja unohdetaan kaikki, mitä on opiskeltu. Tai sitten toinen osapuoli sanoo hoitavansa asiat vakuutusyhtiön kanssa, eikä sitten hoidakaan. Joten tärkeintä on ottaa yhteystiedot tarkkaan ylös ja ottaa rauhallisesti. Voi myös soittaa omaan vakuutusyhtiöön, mistä osataan neuvoa, tarvitaanko tilanteessa esimerkiksi hinausta, Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo tiivistää.

Lue myös:

    Uusimmat