Toyotan takaisinkutsu koskee Suomessa tuhansia autoja – tällaiseen vikaan et haluaisi hädän hetkellä törmätä

1:55
Lexus haki autoonsa juuri tietynlaista värisävyä peräti 15 vuoden ajan.

Toyota ja Lexus kutsuvat autojaan takaisin eCall-hätäpuhelujärjestelmään liittyvän mahdollisen ongelman vuoksi.

Toyota ja Lexus ovat tänään tiistaina julkaisseet takaisinkutsukampanjan, joka koskee Toyotan Yaris-, Corolla- ja RAV4-malleja sekä Lexuksen UX 250h -hybridiä ja UX 300e -sähköautoa.

Maahantuojan mukaan autojen eCall-hätäpuhelujärjestelmän DCM-tiedonsiirtomoduulissa olevan ohjelmistovirheen vuoksi järjestelmän kautta tehtävien automaattisten tai manuaalisten hätäpuheluiden toimintaa ei voida varmistaa mahdollisessa onnettomuustilanteessa.

Ongelma ei muutoin vaikuta ajoneuvon toimintaan, mutta koska kyseessä on liikenneturvallisuuteen sekä lakisääteisiin varusteisiin vaikuttava tekijä, on yhtiö julkaissut tarkastuskampanjan. Maahantuojan tiedossa ei ole, että viallinen DCM-tiedonsiirtomoduuli olisi aiheuttanut vaaratilanteita.

– Mikäli autoissamme havaitaan turvallisuuteen liittyviä potentiaalisia ongelmia, haluamme vaikuttaa tilanteeseen mahdollisimman nopeasti, maahantuoja kertoo tiedotteessaan.

Autot, joita kampanja koskettaa, on valmistettu kesäkuun 2020 ja huhtikuun 2021 välillä. Takaisinkutsu koskee Suomessa yhteensä 5 910 Toyotaa ja 46 Lexusta.

Kampanjan piiriin kuuluvien autojen omistajille tullaan lähettämään tarkastuskutsu. Tarkastuksen yhteydessä DCM-tiedonsiirtomoduuli tarkastetaan ja tarvittaessa joko päivitetään tai vaihdetaan uuteen. Toimenpide on asiakkaalle maksuton.

Lähteet: Toyota, Lexus

Artikkelia muokattu 7.9.2021 klo 15.05: Takaisinkutsu koskee Suomessa 46 Lexuksen lisäksi myös 5 910 Toyotaa. Jutussa kerrottiin aiemmin vain Lexuksen takaisinkutsusta.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja