Mainos

Lentokoneen ruumasta poistetaan Suomessa näitä elektroniikkalaitteita jopa 2 500 viikossa – osaatko sinä pakkaussäännöt?

1:22

Mitään akkuja tai paristoja ei tulisi pakata ruumaan meneviin matkatavaroihin, sillä laitteet voivat aiheuttaa turvallisuusriskin. Eniten ruumasta poistetaan tällä hetkellä varavirtalähteitä.

VIDEO: Tältä näyttää Finnairin uudessa lentokoneessa ja sen ohjaamossa!

Moni matkustaja tietää, ettei lentokoneeseen saa ottaa mukaan aivan mitä tahansa. Osan tavaroista saa kuljettaa vain ruumassa, osan vain käsimatkatavoissa.

Viihde-elektroniikassa yhden laitteen kohdalla tehdään virheitä ylitse muiden, ja se on varavirtalähde eli niin kutsuttu powerbank.

Finavian riskienhallintajohtaja Juha-Pekka Pystynen kertoo, että powerbankeja saa kuljettaa vain käsimatkatavaroissa, ruumasta laitteet joudutaan poistamaan.

– Vuodesta 2016 keväästä lähtien varavirtalähteiden poistaminen ruumaan menevistä matkatavaroista on lisääntynyt valtavasti. Viime talvena poistimme hetkellisesti Pohjois-Suomessa lentokentillä 2 000–2 500 laitetta ruumaan menevistä matkatavaroista viikossa.

Eniten laitteita poistetaan juuri talvisesongin aikaan. Keskimäärin koko vuoden aikana poistetaan kuitenkin noin tuhat laitetta viikossa ruumaan menevistä tavaroista, Pystynen selittää.

Pakkaa powerbank käsimatkatavaroihin

Varavirtalähteitä ei saa kuljettaa ruumassa, sillä Pystysen mukaan laitteet voivat käyttäytyä lennon aikana tavalla, jota ei pystytä ennakoimaan. Varavirtalähde saattaa esimerkiksi ylikuumeta ja pahimmillaan jopa syttyä palamaan.

– Tämä on syy, miksi varavirtalähteitä ei saa pakata rumaan, vaan ne pitää ottaa käsimatkatavaroihin, jossa poikkeukselliseen käyttäytymiseen voidaan puuttua välittömästi, Pystynen kertoo.

Koneeseen ei saa kuitenkaan tuoda myöskään aivan mitä tahansa powerbankia. Laitteen energiasisältö saa olla enintään 100 wattituntia (Wh). Jos energiasisältö on 100–160 Wh:n välillä, saa laitteita olla mukana enintään kaksi.

Tällaisen 100–160 Wh:n varavirtalähteen haltijan täytyy muutenkin ottaa ennen matkaa yhteyttä lentoyhtiöön saadakseen luvan laitteen kuljettamiseen.

Matkustajien turvallisuus taattava

Pystynen selittää, että määräykset perustuvat kansainvälisen siviili-ilmailujärjestö ICAO:n suosituksiin ja viranomaisten ohjeistuksiin. Määräykset lähtivät tiukkenemaan vuoden 2015 jälkeen, kun muun muassa puhelinten akkujen raportoitiin räjähtelevän yllättäen.

Vaikka matkustajasta varavirtalähteen poisottaminen voi tuntua ikävältä, on syynä yksinkertaisesti matkustajien turvallisuus.

– Toivommekin, niin tärkeitä kuin ne matkalle mukaan otettavat lisävirtalähteet ovatkin, että matkustajat perehtyvät nimenomaan näihin wattitunti- ja pakkausmääräyksiin ennen lentoa, Pystynen muistuttaa.

Myös muut akut kuuluvat käsimatkatavaroihin

Pystynen myös huomauttaa, että varavirtalähteiden lisäksi sääntö koskee kaikkia akkua ja paristoja: ne kuljetetaan käsimatkatavaroissa.

– Jos on esimerkiksi tällaisia akkukäyttöisiä työkaluja, kuten akkukäyttöinen moottorisaha. Moottorisaha pitää laittaa nimenomaan ruumaan, mutta akku täytyy irrottaa ja kuljettaa käsimatkatavaroissa. Akun täytyy myös mennä Wh-kriteerien alle ja olla tietenkin sen kokoinen, että se mahtuu käsimatkatavaroihin.

Pystysen mukaan pahin virhe asiakkaan kannalta on se, ettei matkatavara- ja pakkaussääntöihin ja -ohjeistuksiin perehdytä ennen lentoa, sillä silloin vastaan voi tulla pettymyksiä, kun kielletyt, turvallisuusuhan aiheuttavat laitteet poistetaan.

Hän suosittelee kaikkia perehtymään ennen matkaa pakkaamiseen liittyviin sääntöihin ja ohjeisiin. Listat löytyvät Finavian, Trafin kuin lentoyhtiöiden sivuilta.

– Jos on epävarma, saako jotakin kuljettaa, aina voi soittaa ja varmistaa, Pystynen muistuttaa.

Näin takavarikoiduille powerbankeille käy

Jos ruumaan menevästä matkalaukussa havaitaan läpivalaisussa jotakin kiellettyä, esine poistetaan ja laukkuun jätetään lappu, jossa asiasta ilmoitetaan ja jossa kerrotaan yhteystiedot esineen takaisinsaamiseksi.

Takavarikoituja, arvokkaita tavaroita säilytetään 30 päivää, jonka aikana omat tavaransa voi käydä hakemassa Finavialta. Jos tavaroita ei haeta, menevät ne joko hävitykseen tai Helsinki-Vantaan lentokentältä lahjoituksina SPR:lle. Jos varavirtalähteessä on muistia, ei niitä silloin luovuteta eteenpäin.

Varavirtalähteiden pakkaamisesta uutisoi ensimmäisenä Tekniikka&Talous.

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja