Lentokaaos iskee keskellä kuuminta sesonkia: Lentäminen kovassa kasvussa, kapasiteetti ei pysy perässä

Tämänvuotisessa ilmailun suurtapahtumassa World ATM Congressissa Madridissa keskusteltiin paljon Euroopan lentoliikenteen puutteista, jotka johtivat kaaokseen viime kesänä, keskellä kuuminta sesonkia.

Kapasiteettia puuttuu niin ilmassa kuin maassakin.

– Tilanne viime kesänä oli melko paha, lievästi sanottuna, toteaa Euroopan komission liikenteen ja liikkumisen pääosaston pääjohtaja Henrik Hololei.

Viime vuonna joka viides lento myöhästyi

Joka viides lento Euroopan ilmatilassa myöhästyi. Myöhästymisiä oli viime vuonna kaksi kertaa niin paljon kuin vuonna 2017.

Kapasiteetti- ja henkilöstövajeet olivat syynä noin 60 prosenttiin myöhästymisistä. Sää aiheutti noin neljänneksen viime kesän myöhästymisistä.

Ensi kesän tilanne ei asiantuntijoiden mukaan vaikuta kovinkaan paljon valoisammalta. Lentämisen voimakas kasvu jatkuu, eivätkä kapasiteetti ja henkilöstö pysy perässä.

Lentomatkustaminen kasvoi viime vuonna globaalisti yli kuusi prosenttia 4,3 miljardiin matkustajaan. Boeing ennustaa lentoliikenteen kaksinkertaistuvan tulevien 15 vuoden aikana.

Euroopassa lennettiin ensimmäistä kertaa yli 11 miljoonaa lentoa, jossa on 3,8 prosenttia kasvua edellisvuodesta.

– Tämä on hyvä uutinen. Ilmiömäinen kasvu kuitenkin tuo myös vakavia haasteita, sanoo Hololei.

Useat kentät pyörivät jo nyt täydellä kapasiteetilla

Useat Euroopan kentät, kuten Lontoon Heathrow ja Amsterdamin Schiphol, pyörivät jo aivan täydellä kapasiteetilla.

Vuodesta 2013 lukien Euroopan lentoliikenne on kasvanut 14 prosenttia. Samaan aikaan myöhästymiset ovat lisääntyneet kokonaiset 279 prosenttia.

Lentoliikenteen kasvuennusteet enteilevät ruuhkien vain pahenevan. Eurocontrol ennustaa, että vuonna 2040 Euroopassa lennetään yli 16,2 miljoonaa lentoa. Tuolloin Euroopan kapasiteettivajeen ennustetaan olevan noin 1,5 miljoonaa lentoa.

Ensi kesänä pahimpia sumia yritetään purkaa ohjaamalla noin tuhat lentoa päivässä Saksan ja Ranskan yltä esimerkiksi Puolaan ja Espanjaan.

– Ilmatila on kuin verkosto. Kun muuttaa lentoa Istanbulissa, se vaikuttaa Malmössä, selittää Eurocontrollin johtaja Eamonn Brennan.

Lue myös:

    Uusimmat