Useita vuosia jatkunut kaurabuumi ei osoita laantumisen merkkejä. S-ryhmästä kerrotaan, että sen myymälöissä kauratuotteiden myynti kasvoi viime vuonna huimasti. K-ryhmästä kerrotaan samaa.
Yritykset kehittävät kilpaa kaurainnovaatioita, joita viedä ulkomaille. Käynnissä on myös erilaisia tutkimusprojekteja.
Kauraa tuotetaan Suomessa paljon. Luken eli Luonnonvarakeskuksen mukaan Suomen vilja-alasta jo lähes kolmannes oli viime vuonna kauraa. Koko maatalousmaasta kauraa oli 14 prosenttia.
Viime vuonna kauraa myös ostettiin suoraan maatiloilta entistä enemmän. Ohran ja vehnän ostot taas vähentyivät.
Teknologian tutkimuskeskus VTT tiedotti alkuvuodesta laajasta OatHow-projektistaan. VTT:n mukaan kauran kulutus on Suomessa mahdollista tuplata ja vienti moninkertaistaa. Projektin tavoitteena on löytää kauran laatua mittaavia analyysimenetelmiä. Niiden avulla valmistaja voisi helposti valita tuotteeseensa sopivan kauralaadun ja kauraerien laatu voitaisiin taata paremmin viljakaupassa.
Lehmä ei kiinnosta
Lehmänmaidon kulutus on Suomessa laskussa, mutta kaurapohjaisten juomien myynti lisääntyi viime vuonna yli 50 prosenttia verrattuna vuoteen 2017, sanoo valikoimajohtaja Katja Tapio SOK:sta.
Kaurapohjaisten jugurttituotteiden myynti nousi viime vuonna jopa 70 prosenttia.
– Kasvua on edelleen ennustettavissa, Tapio lisää.
Tarjontaa riittää
Kasvua ruokkii tarjonta. Kauratuotteiden valikoima on laajentunut voimakkaasti. 70 prosentin kasvu on kirjattu myös snacks-tuoteryhmässä eli välipaloissa. Jäätelöpuolella Aino-brändin uudet kaurajäätelöt ovat kiinnostaneet kuluttajia tänä keväänä.