Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Lehmänmaidon kulutus laskussa – kauratuotteiden myyntikäyrä menee vauhdilla ylöspäin

1:39Yhä useampi ruoka kehitetään maistattamalla sitä kuluttajalla – uudet ruokainnovaatiot syntyvät tulevaisuudessa yhteistyöllä
Julkaistu 05.05.2019 07:58

MTV UUTISET – STT

Useita vuosia jatkunut kaurabuumi ei osoita laantumisen merkkejä. S-ryhmästä kerrotaan, että sen myymälöissä kauratuotteiden myynti kasvoi viime vuonna huimasti. K-ryhmästä kerrotaan samaa. 

Yritykset kehittävät kilpaa kaurainnovaatioita, joita viedä ulkomaille. Käynnissä on myös erilaisia tutkimusprojekteja.

Kauraa tuotetaan Suomessa paljon. Luken eli Luonnonvarakeskuksen mukaan Suomen vilja-alasta jo lähes kolmannes oli viime vuonna kauraa. Koko maatalousmaasta kauraa oli 14 prosenttia.

Viime vuonna kauraa myös ostettiin suoraan maatiloilta entistä enemmän. Ohran ja vehnän ostot taas vähentyivät.

Teknologian tutkimuskeskus VTT tiedotti alkuvuodesta laajasta OatHow-projektistaan. VTT:n mukaan kauran kulutus on Suomessa mahdollista tuplata ja vienti moninkertaistaa. Projektin tavoitteena on löytää kauran laatua mittaavia analyysimenetelmiä. Niiden avulla valmistaja voisi helposti valita tuotteeseensa sopivan kauralaadun ja kauraerien laatu voitaisiin taata paremmin viljakaupassa.

Lehmä ei kiinnosta

Lehmänmaidon kulutus on Suomessa laskussa, mutta kaurapohjaisten juomien myynti lisääntyi viime vuonna yli 50 prosenttia verrattuna vuoteen 2017, sanoo valikoimajohtaja Katja Tapio SOK:sta.

Kaurapohjaisten jugurttituotteiden myynti nousi viime vuonna jopa 70 prosenttia.

–  Kasvua on edelleen ennustettavissa, Tapio lisää.

Tarjontaa riittää

Kasvua ruokkii tarjonta. Kauratuotteiden valikoima on laajentunut voimakkaasti. 70 prosentin kasvu on kirjattu myös snacks-tuoteryhmässä eli välipaloissa. Jäätelöpuolella Aino-brändin uudet kaurajäätelöt ovat kiinnostaneet kuluttajia tänä keväänä.

–  Kaurajäätelöiden litravolyymi oli maaliskuussa yli kaksinkertainen verrattuna vuoden takaiseen, Tapio sanoo.

S-ryhmässä myös kaurahiutaleiden myynti on kasvanut tasaisen rauhallisesti, samoin kaurajauhojen.

Kasvun taustalla on hyvinvointitrendi, arvioi Tapio.

"kauratofu" ja fermentoidut jäätelöt

K-ryhmän ruokakaupoissa kauratuotteet ovat kokonaisuudessaan noin 10 prosentin kasvussa, kertoo osto- ja myyntijohtaja Aki Erkkilä.

–  Selvää siirtymää kaurapohjaisiin tuotteisiin nähdään esimerkiksi kaurapohjaisissa juomissa ja leivissä.

Kauppoihin on tänä vuonna saapunut lukuisia uusia kauratuotteita. Fazer Yosa lanseerasi vastikään kaurapalan, joka on kaurapohjainen vastine esimerkiksi tofulle ja halloumille. Sitä voi paistaa, syödä leivän päällä tai paloitella salaattiin juuston tapaan.

–  Myynti on ylittänyt kaikki odotuksemme Suomessa, sanoo Tiia Antila, Fazer Lifestyle Foodsin brändi- ja kategoriajohtaja.

Kaurapalan jälkeen Fazer julkisti Yosa-kaurajäätelöt, joissa kaura on fermentoitu eli käytetty. Tarkoituksena on "yhdistää hyvinvointi ja herkuttelu”.

Fazer alkaa lisäksi tänä keväänä rakentaa Lahteen tuotantolaitosta, jossa kauran kuoren sisältämästä ksyloosista valmistetaan ksylitolia.

Kauran suosiota kasvattaa myös gluteenittomuustrendi. Luken eli Luonnonvarakeskuksen tutkija Veli Hietaniemi kirjoitti viimevuotisessa artikkelissaan, että "kaurabuumi hipoo pilviä”, ja määritteli taustalla oleviksi trendeiksi terveellisyyden, gluteenittomuuden, luonnonmukaisuuden ja puhtauden.

Hietaniemen mukaan kaura sopii raaka-aineeksi myös kosmetiikkaan, joten pian nähdään todennäköisesti kaurapuutereita ja -shampoita. Suomalaisella

Dermosilillä onkin jo oma Kaura-ihonhoitotuotesarja.

Kotimaista kauraa riittää

Kaslink toi ensimmäiset Aito-kauratuotteensa markkinoille noin kaksi vuotta sitten. Luova johtaja Juha-Petteri Kukkonen kertoo, että myynti lähti alusta pitäen räjähdysmäiseen kasvuun.

–  Lähes joka kuukausi rikomme myyntiennätyksiä.

Tuoteperhettä on laajennettu, ja valikoimassa on nyt noin 30 erilaista kauratuotetta juomista jugurtteihin ja välipaloista kaurakermoihin. Lisää on tulossa.

Vaikka viime vuosi oli toinen peräkkäinen huono satovuosi Suomen pelloilla, sekä Fazerin että Kaslinkin tarpeisiin kotimaista kauraa on riittänyt.

–  Suomalainen kaura on korkealaatuista, sanoo Fazerin Antila.

–  Suomessa edelleen vain alle 15 prosenttia kaurasta päätyy elintarvikekäyttöön, eli kasvun varaa on vielä huimasti, huomauttaa Kukkonen.

Kukkosen mukaan kyse ei ole buumista vaan kulutustottumuksien muutoksesta. Moni siirtyy ruokavaliossaan kasvispainotteiseen suuntaan.

–  Jo 81 prosenttia suomalaista on kokeillut kasvipohjaisia tuotteita.

Lisää aiheesta:

Fazerilta huikea keksintö – ennennäkemätön leipäpussi: "Aluksi tuntui lähes mahdottomalta valmistaa"Koronakevät tuplasi myynnin – yllättävä tuote nousi hitiksi suomalaisissa ruokakaupoissa, ja sille on selkeä syySuomalaisyritykset lanseeraavat kilpaa uusia kauratuotteita: ”En puhuisi kaurabuumista vaan globaalista megatrendistä” Suomalaiset ovat hurahtaneet uusiin kauratuotteisiin – myynti rajussa kasvussaPaputuotteet, vegaanijäätelöt, soijatuotteet ja kasvikset käyvät kaupaksi – Vegaaniruuan suosiolle ei näy loppuaVillitys haastaa proteiinimarkkinat: Kotimainen keksintö korvaa lihan kauralla
MakujaRuokaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Makuja
  • 17:44
    Ruoka

    Erikoinen suolakurkku hämmensi suorassa lähetyksessä – mikä on suolakurkun ja maustekurkun ero?

  • 10:52
    Helsinki

    Helsinkiä pääsee ihailemaan nyt uudesta paikasta – alla vilistää päivittäin neljännesmiljoona ihmistä

  • 09:42
    Ruoka

    Sikke Sumarilta tärkeä muistutus oliiviöljyn käytöstä: "Mitä ne ihmiset luulevat?"

  • Eilen17:43
    Ravintolat

    Katrina on työskennellyt tarjoilijana yli 20 vuotta – tällaisia ovat suomalaiset asiakkaat

  • pe17:47
    Ruoka

    Aamujuontajalta täystyrmäys oudolle uutuusjäätelölle