Lego epäonnistui karmeasti yhden automallin kanssa – setti oli niin surkea, että se pakotti koko firman nostamaan tasoaan

0:31
Lego ja Bugatti esittelivät 3 599 osan Chiron-rakennussarjan

Legon suunnitteluosastolla on otettu parin vuosikymmenen aikana suuria loikkia – ainakin autojen kohdalla.

Lego on tuonut viime vuosina markkinoille toinen toistaan yksityiskohtaisempia autosettejä, jotka ihastuttavat niin Lego- kuin autofanejakin, mutta vieläkö muistat, millaisia tanskalaisyhtiön autot olivat vain vähän aikaa sitten?

Vuonna 2002 Lego toi myyntiin Audin TT-mallia "kunnioittavan" sarjan, joka tuotiin myyntiin sopivasti Saksan Legolandin avajaisiin. Kunnioittava-sana on hipsuissa siksi, että Legon TT-sarjalla ei ollut oikeastaan mitään tekemistä Audi TT:n kanssa. Se ei ensinnäkään näyttänyt siltä lainkaan.

On ymmärrettävää, että pienestä ja yksinkertaisesta setistä saatava lopputulos ei voisi ollakaan kovin tarkka jäljitelmä, mutta kuten alempaa löytyvästä kuvasta jokainen voi itse todeta, voisi lopputulos olla "kunnianosoitus" ihan mille tahansa avoautolle, jota myydään punaisessa värissä.

Legon TT:ssä oli ongelmana myös se, että sen kasaaminen vaati palikoiden runnomista väkisin sellaisiin asentoihin, joihin ne eivät muuten asettuisi.

60 osasta koostuvaan settiin ei myöskään kuulunut minkäänlaisia ohjeita, vaan auto oli kasattava laatikon kannessa olevan kuvan pohjalta.

Tämän setin pahimpia ongelmakohtia oli takaistuimen takana oleva metallinen turvakaari, jonka tehtävänä on suojata kuljettajaa ja matkustajaa, jos auto sattuisi kääntymään ympäri. Setissä se on rakennettu kahdesta Technic-sarjaan kuuluvasta kromatusta kaaresta, jotka eivät kuitenkaan napsahda paikoilleen, vaan niitä on väännettävä asentoon, johon ne eivät oikeasti taivu.

Katso alta kuva Legon Audi TT -sarjasta vuodelta 2002.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

Audi TT -setin myötä Legolla herättiin miettimään, että tämä ei voi olla oikea tapa toimia. Syntyi suunnitteluosaston alla toimiva mallikomitea, joka on vastuussa jokaisen setin laadusta.

Tänä päivänä jokaisen uuden setin kohdalla sen takana olevat suunnittelijat istuvat mallikomitean insinöörien ja vanhempien suunnittelijoiden kanssa alas ja tarkistavat, että malli vastaa yhtiön vaatimustasoa.

Kaikki kasatut setit myös altistetaan korkealle kuumuudelle, jotta mahdolliset viat palikoiden ja niiden kasaustavassa paljastuisivat. Jos jokin palikka on kasaamisen aikana vääntynyt sellaiseen muotoon mihin sen ei luontaisesti kuulu asettua, kuumuus rikkoo sen ja paljastaa designissa olevan heikkouden.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja