Audilla ja Porschella ei oltu saksalaislehden tietojen mukaan osattu valmistautua siihen, mitä Tesla Model 3 paljastaisi itsestään, kun se purettaisiin.
Autoteollisuudessa on hyvin yleistä, että valmistajat yrittävät hankkia kilpailijoiden tuotteita käsiinsä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Kilpaileviin tuotteisiin tutustuminen auttaa monesti miettimään asioita uudella tavalla myös oman tuotantoprosessin näkökulmasta.
Tesla Model 3:n tuotannon alkuvaiheessa kilpailevilla autovalmistajilla oli kuitenkin suuria vaikeuksia saada autoa käsiinsä tutustuakseen siihen paremmin. Tämä johtui osaltaan siitä, että Teslalla itselläänkin oli vaikeuksia toimittaa autoja niiden tilaajille.
Saksalaisen Manager Magazinin mukaan Audi ja Porsche yllättyivät perinpohjaisesti, kun ne viimein saivat haltuunsa Model 3:n. Auto purettiin alkutekijöihinsä, ja se paljastui huomattavasti laadukkaammin valmistetuksi kuin saksalaisfirmat olivat etukäteen arvelleet.
Saksalaismerkit ovat lehden tietojen mukaan huolissaan myös siitä, miten alas Tesla on saanut painettua Model 3:n hinnan auton sisuskalut huomioiden.
Teslalla merkittävä kilpailuetu
, myös Model 3:ssa, suurin yksittäinen hintaa nostava komponentti on akusto. Teslalla on kuitenkin merkittävä etu puolellaan, sillä se valmistaa akkuja omalla tehtaallaan yhteistyössä Panasonicin kanssa ja on tehnyt niin jo pitkään. Gigafactoryksi nimetty akkutehdas on lajissaan jo nyt maailman suurin, ja se kasvaa päivä päivältä.