Gillian Brockell menetti lapsensa vuonna 2018. Suuren surun keskellä hän havaitsi jotakin ahdistavaa: monet sivustot mainostivat hänelle tauotta vauvatuotteita, vaikka lapsi oli kuollut.
Amerikkalainen Gillian Brockell menetti lapsensa raskausviikolla 32. Tämän jälkeen näki netissä jatkuvasti mainoksia raskaana oleville naisille, ja sai jopa lapsen luottoasioita koskevan kirjeen luottoyhtiöltä.
Nyt Gillian toivoo, että yritykset ajattelisivat, miten mainoksia kohdennetaan.
"Tiedän, että tiesitte minun olevan raskaana..."
Gillian kirjoitti aiheesta sosiaalisessa mediassa kirjeen yrityksille, joiden mainoksista kärsi. Kirjeessä Gillian kertoi menettäneensä lapsensa. Hän uskoo, että jos tekoäly on tarpeeksi nokkela ymmärtääkseen raskauden, sen pitäisi osata ymmärtää myös kuolema.
– Rakkaat tekniikkayritykset, tiedän, että tiesitte minun olevan raskaana. Se on omaa syytäni, en vain voinut vastustaa niitä Instagramin hashtageja – #30raskausviikolla, #vauvamaha. Ja, tyhmä minä! Jopa klikkasin kerran tai kaksi niitä äitiysvaatemainoksia, joita Facebook tarjoili, Gillian kirjoittaa.
Hän kirjoitti sosiaaliseen meidaan myös kiitoksen vauvakutsuistaan ja googlasi äitiyteen liittyviä asioita.
Pian hän kuitenkin joutui julkaisemaan myös suru-uutisen.
"Ettekö nähneet kolmen päivän hiljaisuutta?"
Kirjeessään Gillian ihmettelee, miksi hänen Google-hakunsa esimerkiksi harjoitussupistuksista tai aiheesta "vauva ei liiku" eivät vihjanneet mainostajille, että jokin on vialla.
– Ettekö nähneet kolmen päivän hiljaisuutta, joka on epätavallista kaltaiselleni aktiiviselle käyttäjälle? Ja sitten ilmoitus, jossa oli avainsanoja, kuten "murtunut sydän" ja "ongelma" ja "kuolleena syntynyt", ja ne 200 itkevää emojia ystäviltäni? Eivätkö nämä ole asioita, joita voisitte seurata?
Algoritmi ajatteli Gillianin synnyttäneen
Nähdessään raskausmainoksia murtunut Gillian klikkasi mainosasetuksista nappia, joka kertoo algoritmille, ettei kyseinen tuote ole Gillianille enää relevantti. Hän halusi opettaa tekoälylle, ettei enää ole raskaana.
Tämän jälkeen hän alkoi saada mainoksia tuoreille äideille. Algoritmi ilmeisesti ajatteli Gillianin synnyttäneen lapsensa, kertoo .
