Lapsensa menettänyt nainen järkyttyi – Facebook näytti tauotta äitiysmainoksia kohtukuoleman kokeneelle: "Ettekö nähneet kolmen päivän hiljaisuutta?"
Gillian Brockell menetti lapsensa vuonna 2018. Suuren surun keskellä hän havaitsi jotakin ahdistavaa: monet sivustot mainostivat hänelle tauotta vauvatuotteita, vaikka lapsi oli kuollut.
Amerikkalainen Gillian Brockell menetti lapsensa raskausviikolla 32. Tämän jälkeen näki netissä jatkuvasti mainoksia raskaana oleville naisille, ja sai jopa lapsen luottoasioita koskevan kirjeen luottoyhtiöltä.
Nyt Gillian toivoo, että yritykset ajattelisivat, miten mainoksia kohdennetaan.
"Tiedän, että tiesitte minun olevan raskaana..."
Gillian kirjoitti aiheesta sosiaalisessa mediassa kirjeen yrityksille, joiden mainoksista kärsi. Kirjeessä Gillian kertoi menettäneensä lapsensa. Hän uskoo, että jos tekoäly on tarpeeksi nokkela ymmärtääkseen raskauden, sen pitäisi osata ymmärtää myös kuolema.
– Rakkaat tekniikkayritykset, tiedän, että tiesitte minun olevan raskaana. Se on omaa syytäni, en vain voinut vastustaa niitä Instagramin hashtageja – #30raskausviikolla, #vauvamaha. Ja, tyhmä minä! Jopa klikkasin kerran tai kaksi niitä äitiysvaatemainoksia, joita Facebook tarjoili, Gillian kirjoittaa.
Hän kirjoitti sosiaaliseen meidaan myös kiitoksen vauvakutsuistaan ja googlasi äitiyteen liittyviä asioita.
Pian hän kuitenkin joutui julkaisemaan myös suru-uutisen.
"Ettekö nähneet kolmen päivän hiljaisuutta?"
Kirjeessään Gillian ihmettelee, miksi hänen Google-hakunsa esimerkiksi harjoitussupistuksista tai aiheesta "vauva ei liiku" eivät vihjanneet mainostajille, että jokin on vialla.
– Ettekö nähneet kolmen päivän hiljaisuutta, joka on epätavallista kaltaiselleni aktiiviselle käyttäjälle? Ja sitten ilmoitus, jossa oli avainsanoja, kuten "murtunut sydän" ja "ongelma" ja "kuolleena syntynyt", ja ne 200 itkevää emojia ystäviltäni? Eivätkö nämä ole asioita, joita voisitte seurata?
Algoritmi ajatteli Gillianin synnyttäneen
Nähdessään raskausmainoksia murtunut Gillian klikkasi mainosasetuksista nappia, joka kertoo algoritmille, ettei kyseinen tuote ole Gillianille enää relevantti. Hän halusi opettaa tekoälylle, ettei enää ole raskaana.
Tämän jälkeen hän alkoi saada mainoksia tuoreille äideille. Algoritmi ilmeisesti ajatteli Gillianin synnyttäneen lapsensa, kertoo Buzzfeed.
– Se olettaa, että olet synnyttänyt, olettaa se päättyneen onnelliseen lopputulokseen ja hukuttaa sinut mainoksilla parhaista synnytysliiveistä (minulla on rinnoillani kaalinlehtiä, koska se on lääketieteen mukaan paras tapa saada maidontuotanto loppumaan), tavoista, joilla saat lapsen nukkumaan yön läpi (antaisin mitä vain, jos edes saisin kuulla hänen itkevän) ja parhaista vaunuista, jotka kasvavat lapsesi mukana (minun vauvani tulee ikuisesti painamaan noin kilon), Gillian kuvaa.
Gillian ei ole mainosten kanssa yksin, sillä samoja ongelmia on ollut myös muilla.
Jos julkaisu ei näy, katso se täällä.
Mainoskiellosta seurasi adoptiomainoksia
Gillian sai myös vastauksia kirjeeseensä. Facebookin markkinoinnista vastaava Rob Goldman pahoitteli tilannetta ja kertoi, että Facebookin mainosasetuksista voi estää tietyn aihealueen mainokset.
– Tämä kaipaa vielä parannuksia, mutta ole kiltti, tiedä, että teemme työtä sen eteen, mies vakuuttaa.
Gillian oli jo saanut saman ohjeen ystävältään ja estänyt vanhemmuusmainokset. Seuraavana päivänä hänelle mainostettiin adoptiota.
– Ja tässä näemme, miten tehokasta on, kun viimein löydät Facebookista sen nurkkauksen, jossa voit panna vanhemmuusaiheiset mainokset pois päältä, Gillian totesi ja kertoi, ettei missään nimessä ole googlannut adoptointia.
"Teemme jatkuvasti töitä parantaaksemme mainostuotteitamme"
Myös Twitter kommentoi aihetta pahoitellen suuresti.
– Emme voi kuvitella niiden ihmisten kipua, jotka ovat kokeneet tällaisen menetyksen. Teemme jatkuvasti töitä parantaaksemme mainostuotteitamme, jotta voisimme varmistaa, että ne antavat sopivia sisältöjä palvelujamme käyttäville ihmisille.
Lähteet: Buzzfeednews.com, BBC.com Twitter, Odotusaika.fi
Uusimmat
-
08:21
Olga Temonen palaa kotiin Saksan syöpähoidoista
-
08:02
"OIisin ottanut tavarani ja lähtenyt pois" – rakkausrealityyn osallistuvan Samin käytös Terhiä kohtaan tyrmistyttää
-
07:47
Entinen NHL-pelaaja kuollut vain 42-vuotiaana
-
07:33
Sulhaspiirakoihin liittyy sitkeä harhaluulo – eivät olekaan sitä, mitä oletit
-
07:30
Onko tässä syy Lukon karulle ilmiölle? – "Yhden pelin takia kolme päivää matkustamiseen"
-
07:28
Juhani Tyrväinen jatkoeräsankarina SHL:ssä – tämä maali sysäsi vastustajan kesälomille
-
07:03
Tässä ovat Suomen vetovoimaisimmat kaupungit
-
07:02
Kolmiodraama-Samilta kylmä reaktio, kun Terhi saapuu yhteiseen kotiin: "Hän ei katsonut minua silmiin"
-
06:59
Eeli Tolvanen tehoili – Ukko-Pekka Luukkonen vei pidemmän korren
-
06:42
Nyt putosi pahaenteinen nostalgiavideo MM-rallista – "Lisää tätä ensi viikolla?"
-
06:33
Ainakin 14 ihmisen ruumiit löytyivät esikaupunkialueelta Haitin pääkaupungissa – YK kuvailee tilannetta kauhistuttavaksi
-
06:27
Varastetulla moottoripyörällä poliisia paennut jäi pakettiauton alle – kyydissä ollut nainen loukkaantui, miehelle vankeutta
-
06:26
Voisiko Konginkankaan turma käydä tänä päivänä? Asiantuntija avaa turvajärjestelmien kehitystä
-
06:24
Lauri Markkanen palasi NBA-kentille – Utah otti silti käkeen
-
06:16
Tänään ehtii vielä hakea – kevään yhteishaku päättyy
-
06:01
Näin paljon lapsiperheeltä jää asumistukea Purran leikkuulaudalle
-
05:56
Trump haluaa rajoittaa abortteja liittovaltion tasolla – aihe nousemassa vaalien keskiöön
-
05:55
Liiga-päävalmentajan pelaajaura loppui 28-vuotiaana lääkärin dramaattisiin sanoihin – myöntää suoraan nykytehtävästään: "En ollut valmis"
-
05:42
Lappi kiinnostaa ennätyksellisen paljon ulkomailla, mutta suomalaisten osuus putoaa nopeasti
-
05:30
Latvian ulkoministeri suhtautuu myötämielisesti joukkojen lähettämiseen Ukrainaan
-
Lataa lisää