Jokin aika sitten liikenneturvallisuusasiantuntijamme, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoi lapsen kuljettamisesta moottoripyörällä. Hän näki ongelmana, ettei Tieliikennelaissa ole tarkemmin määritelty ”lasta” tai sitä, mikä on ”lapsen” ikäraja, kun puhutaan lapsen kuljettamisestaan moottoripyörällä.
Lapsi-määritelmän lisäksi Teppo Vesalaista mietitytti lainsäädännössä käytetty ilmaisu ”lapsen paikallaan pysymisen luotettavasta varmistamisesta”.
Vesalainen kertoi lähestyneensä ensin Liikenne- ja viestintäministeriötä, josta hänet oli ohjattu kysymään asiaa Poliisihallitukselta. Nyt poliisitarkastaja Kari Onninen Poliisihallituksesta on ottanut kantaa asiantuntijamme esittämiin ongelmiin.
Lapsen määritelmä?
Onninen yhtyy Vesalaisen näkemykseen siitä, ettei Tieliikennelaissa erikseen määritellä lasta, tai sitä, mikä on lapsen ikäraja.
Tieliikennelain 88 c §:ssä säädetään kuitenkin lasten turvalaitteenkäyttöä koskevasta vastuusta siten, että: "Lapsen mukana matkustava holhooja tai huoltaja on vastuussa siitä, että alle 15-vuotiasta lasta kuljetetaan asianmukaista turvalaitetta käyttäen…"
Tästä pykälästä voidaan Onnisen mukaan päätellä, että alle 15-vuotias on lapsi. Lisäksi pykälässä säädetään, että hän on mukana seuraavan holhoojan tai huoltajan vastuulla, sekä näiden molempien puuttuessa kuljettajan vastuulla.
Lapsen paikallaan pysymisen riittävä varmistaminen?
Riittävään tapaan varmistaa lapsen paikallaan pysyminen moottoripyörän kyydissä ei ole Onnisen mukaan olemassa yhtä ja ainoaa oikeaa vastausta. Poliisi joutuu ratkaisemaan asian yleensä tapauskohtaisesti.
