Äärijärjestö Isis käyttää tehokkaasti sosiaalista mediaa propagandassaan. Länsivallat ovat heränneet vastaiskuun, jotta Isisin rekrytointi- ja muu kampanjointi saataisiin ajettua ahtaalle. Viranomaiset yrittävät houkutella mukaan niin netin ja sosiaalisen median jättiläisiä kuin Piilaakson osaajia.
Kyse on jihadistista propagandaa vastaan kehiteltävästä niin sanotusta vastapuheesta, jossa olisi mukana toimijoita viranomaisista sosiaalisen median yhtiöihin ja yksittäisiin suosittuihin some-tähtiin.
"Olemme vasta alussa"
– Rehellisesti sanoen, olemme vasta alkuaskelmilla. On upeaa että Facebook ja Google sponsoroivat paria projektia, mutta meillä ei ole riittävästi tietoa, jotta voisimme sanoa, toimiiko vastapuheemme vai ei, sanoo professori Peter Neumann Financial Times -lehdelle. Hän toimii johtajana radikalisaatiota ja poliitista väkivaltaa tutkivassa instituutissa Lontoossa.
Viranomaisten on ollut hankalaa saada digialan yhtiöitä mukaan kamppailuun nettijihadismia vastaan. Britannian parlamentin valiokuntaraportti syyttikin suoraan yhtöitä tietoisesta epäonnistumsesta propagandan torjumisessa.
Yhtiöiden arvostelu löysäkätisyydestä on ilmeisesti purrut, sillä ne ovat sekä itse ryhtyneet valvomaan mitä niiden palvelujen puitteissa tapahtuu, että sponsoroivat projekteja vastapuheen kehittelemiseksi.
Esimerksi mikroblogi Twitter on sulkenut ainakin 360 000 tiliä sitten viime vuoden kesän, ja sulkemistahti on kiihtynyt. Isisin Twitter-tilien päivittäisen päivitykset tiliä kohden ovat laskeneet lähes kahdella kolmaosalla, ja äärijärjestön tilien seuraajat yhtä tiliä kohden ovat romahtaneet.

