Hallitus pyrkii vastaamaan voimakkaaseen kritiikkiin lakien heikosta valmistelusta perustamalla lainsäädännön arviointineuvoston.
Näin lainsäädännön arviointineuvosto toimii
- Valtioneuvoston kanslian yhteyteen perustettava lainsäädännön arviointineuvosto antaa lausuntoja hallituksen esitysluonnosten vaikutusten arvioinneista. Neuvosto siis keskittyy ensisijaisesti vaikutusten arvioinnin tarkastamiseen taloudellisesta näkökulmasta. Myös muut näkökulmat ovat mahdollisia.
 - Neuvosto koostuu alkuun kahdesta sihteeristä, puheenjohtajasta, varapuheenjohtajasta sekä enintään seitsemästä sivutoimisesta jäsenestä.
 - Luonnokset voivat tulla arvioitaviksi ennen lausuntokierrosta tai sen jälkeen.
 - Neuvoston lausunto voi olla myönteinen tai kielteinen, ja se sisältää kehitysehdotuksia. Lausunto koostuu neuvoston enemmistön mielipiteestä.
 - Neuvostolla ei ole valtaa hylätä esitystä, eivätkä kehitysehdotukset sido ministeriöitä. Ministeriön on kuitenkin perusteltava ratkaisunsa ehdotusten suhteen. Tarkoitus on arvioida vuosittain noin 40 esitystä. Hallituksen esityksiä on vuodessa noin 200. Neuvosto valitsee itse arvioimansa esitykset.
 - Arviointiaika on kahdesta neljään viikkoa.
 
Neuvosto voi parantaa lainsäädännön laatua, mutta kompastuskiveksi voivat käydä puutteelliset resurssit, sanovat lainsäädäntötutkimuksen ja empiirisen oikeustutkimuksen professori Anssi Keinänen ja lainsäädäntötutkimuksen emeritusprofessori Jyrki Tala.
Itsenäisesti toimiva neuvosto arvioisi vuosittain vaikutusarviot 40:stä hallituksen esityksestä.
Keinänen Itä-Suomen yliopistosta uskoo, että neuvoston sivutoimisten jäsenien löytäminen tulee olemaan vaikeaa.
