Lähes joka toinen potilas odottanut sairaalan päivystyksessä yli 8 tuntia, osa yli 40 tuntia, kun korona jyllää ja työvoimapula nakertaa – johtaja rehellisenä: "Luvattoman kauan"

3:13
Marraskuun puolivälissä Husissa oli 25 tehohoitajan vaje – koronapotilaiden suuri määrä sitoo 150 hoitajaa vuode- ja teho-osastoille

Koronapotilaiden hoito ja työvoimapula näkyvät tällä hetkellä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUSin sairaaloiden päivystyksessä. Esimerkiksi Espoon Jorvin sairaalassa muutama potilas on joutunut odottamaan vuodepaikkaa jopa yli 40 tuntia. 

Lisäksi kuuden potilaan osalta odotus on jatkunut yli 20 tuntia.

Toimialajohtaja Maaret Castrén kertoo, että HUSissa on tällä hetkellä 200 vuodepaikkaa suljettuna hoitajapulan vuoksi. Suuri osa hoitajista on kiinni koronapotilaiden hoidossa.

– Hoitajapulaa ei ole vain meillä, vaan myös kotisairaanhoidossa on pulaa. Emme saa yhteispäivystykseen hakeutuvia potilaita eteenpäin sillä tavalla kuin heidän pitäisi liikkua, sanoo Castrén.

Tilanne on huonontunut tänä vuonna. Vielä vuonna 2019 noin 15 prosenttia potilaista odotti yhteispäivystyksessä yli 8 tuntia. Tänä vuonna luku on ollut 43 prosenttia. Se on toimialajohtajan mielestä aivan liikaa.

Liikkuvasta sairaalasta helpotusta

Espoossa tilannetta on hieman helpottanut liikkuva sairaala, joka hoitaa vanhusten hoitolaitoksissa olevista tilanteista valtaosan. Muutaman uuden päivystysosastopaikan avaamisesta Jorviin ja Espoon sairaalaan on myös keskusteltu.

Castrén kertoo myös tutkimushankkeesta, jonka kautta terveyskeskusten ja Jorvin sairaalan lääkärien yhteydenpitoa parannettaisiin. Tarkoituksena olisi keskustella siitä, onko potilas syytä lähettää terveyskeskuksesta sairaalaan.

– Tällä hetkellä 30 prosenttia potilaista lähetetään terveyskeskuksesta meille, vaikka he eivät ole yhteispäivystystason potilaita. Ihmisten olisi myös hyvä soittaa ensin ja voisimme ohjeistaa heitä hoitamaan vaivansa kotona. Jos on esimerkiksi ollut selkäkipuja pari viikkoa, niin kyse ei ole kiireellisestä tilanteesta.

Toimialajohtajan mukaan puhelimitse tapahtuvilla etävastaanotoilla on pystytty hoitamaan huomattava määrä potilaita syksyn aikana.

– Paljon teemme, mutta tilanne ei helpota millään Milla Magian taikasauvan liikkeillä. Korona syö työvoimaa ja tuottaa potilaita. Päivystyksessä joudutaan odottamaan pääsyä eteenpäin luvattoman kauan. Potilaita on liikaa työvoimaresurssiin nähden ja se väsyttää huomattavasti henkilökuntaa.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja