MTV Uutiset uuden kehäradan koeajolla – "sinisimpukkakanta haittasi rakentamista"

Sydämenmuotoinen kehärata on nyt täällä. Vuodesta 2009 asti käynnissä ollut hanke herää henkiin varhain huomenaamulla, kun rataa vastapäivään kiertävä I-juna käynnistää matkansa Helsingin päärautatieasemalta kello 3.59.

Kellonsuuntaisesti rataa kiertävä P-juna puolestaan lähtee neitsytmatkalle kello 5.14.

MTV Uutiset on parhaillaan mukana junan ensimatkalla Helsingin Rautatieasemalta kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää.

VR:n lähiliikennejohtaja Topi Simola kertoo kehäradalla liikennöivistä junista:

Kehäradalla ajetaan energiatehokkailla junilla 1:38

Kehärata lukuina

  • Radan kokonaispituus 48,5 kilometriä, uusi rataosuus 18 kilometriä
  • Matkustusaika päärautatieasemalta lentoasemalle:
    1) Tikkurilan kautta 27 minuuttia
    2) Myyrmäen kautta 32 minuuttia
  • Rataa liikennöivässä Flirt-junassa 238 istumapaikkaa
  • Kustannusarvio on 785 miljoonaa euroa

Kehärata yhdistää pääradan Vantaankoskeen rataan. Uusi 18 kilometria pitkä osuus tuo Helsinki-Vantaan lentoaseman raideyhteyksien piiriin. 

Koeajolla kyydissä on satakunta matkustajaa - mukana median edustajia sekä VR:n henkilökuntaa. 

Matkantekoa värittävät puheet ja keskustelut.

Kehäradan uudet kiskot kurkottavat yhdistämään pääradan Hiekkaharjun aseman Vantaankosken asemaan. 18 kilometria pitkä rataosuus sisältää viisi uutta pysäkkiä mukaan lukien Helsinki-Vantaan lentoaseman. 

Tunnelikokemuksiakin on luvassa, sillä juna matkaa syvällä maan uumenissa suuren osan matkaa.

Kehäradan rakentamista on vaikeuttanut Vantaanjoen sinisimpukkakanta, jota piti suojella.

Lue myös:

    Uusimmat