Kyberturvallisuuden professori Jarno Limnéll Aalto-yliopistosta sanoo, että viime viikon laaja verkkohyökkäys esineiden internetissä pitäisi herättää kuluttajat vaatimaan parempaa tietoturvaa kodinkoneisiinsa ja eri laitteisiin.
Useiden suosittujen nettipalveluiden toiminnassa havaittiin viime viikolla häiriöitä palvelunestohyökkäysten takia. Häiriöitä oli ainakin Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Asiantuntijoiden mukaan hyökkäykseen oli valjastettu mukaan myös erilaista nettiin kytkettyä, puutteellisesti suojattua kodinelektroniikkaa, kuten astianpesukoneita, itkuhälyttimiä ja kameroita. Laitteilla luotiin keinotekoista ruuhkaa, joka esti palvelun käytön tai sivuston toiminnan.
– Julkisuudessa on ollut paljon eri arvioita siitä, miten paljon lukumääräisesti internetiin kytkettyjä esineitä ja asioita olisi ollut tähän hyökkäykseen valjastettu, arviot menee sieltä puolesta miljoonasta jopa kymmeniin miljooniin. Tämä on aika epärealistinen luku, mutta toivottavasti silti tämä herättää kuluttajia siihen, että osataan vaatia turvallisuutta näihin laitteisiin. Etenkin kun kaikkea ollaan yhdistämässä internetiin, Limnéll toteaa aamun Huomenta Suomessa.
Myös myyjiltä tarvitaan osaamista
Limnéll peräänkuuluttaa muun muassa sitä, että kauppojen myyjillä pitäisi olla tietämystä laitteista, jotka ovat kytkettyinä esineiden internetiin. Jos jääkaappi on internetissä, niin mekanismi pitäisi osata selittää myös mahdolliselle ostajalle.
– Kun mennään hankkimaan näitä uusia kahvinkeittimiä, leivänpaahtimia, televisioita ja jääkaappeja, niin kaupoissa myyjillä tarvitsee myös olla riittävä tietämys näistä laitteista ja asioista. Heidän pitäisi osata kertoa meille, miten turvallisia nämä laitteet ovat, minkälaisen lupauksen valmistaja antaa ja miten ohjelmistopäivitykset toimivat.