Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kun pahasta tavasta tulee automaattinen: Kumoaako auton vakionopeudensäätimen väärinkäyttö sen hyödyt?

1:18Näin toimii pysäköintiavustinKädet irti ratista! Näin toimii auton pysäköintiavustin, joka hoitaa taskuparkkeerauksen kuljettajan puolesta.
Julkaistu 12.03.2021 18:02

Ville Järveläinen

Rapakon takana on tutkittu vakionopeudensäädintä käyttävien ja sitä ilman pärjäävien ajotapoja. Tulokset ovat mielenkiintoisia.

Yhdysvaltain liikenneturvallisuusvirasto IIHS kertoo omiin tutkimustuloksiinsa nojaten, että mukautuvaa vakionopeudensäädintä käyttävät kuljettajat ajavat todennäköisemmin ylinopeutta kuin kuljettajat, joilla vakionopeudensäädintä ei ole lainkaan käytössä.

IIHS tutki asiaa antamalla mukautuvalla vakionopeussäätimellä varustetun auton 40:lle eri kuljettajalle aina kuukaudeksi kerrallaan. Tämän jälkeen se analysoi datan, jota kertyi yhteensä 20 000 kilometrin edestä.

IIHS huomasi, että mukautuvaa vakionopeudensäädintä käyttäneet kuljettajat ajoivat 24 prosenttia suuremmalla todennäköisyydellä ylinopeutta kuin ne, jotka eivät toimintoa hyödyntäneet. Ylinopeudeksi laskettiin mikä tahansa suurimman sallitun nopeuden ylittänyt nopeus.

Lue myös: Auton kaista-avustin voi hämääntyä kriittisellä hetkellä: "Saattaa yllättää kohtalokkaasti"

Sen lisäksi, että vakkaria käyttäneet kuskit ajoivat todennäköisemmin ylinopeutta, ajoivat he todennäköisemmin myös kovempaa ylinopeutta.

Muita turvallisuushyötyjä

IIHS kuitenkin korosti, että vakinopeudensäätimen sekä muiden kuljettajaa avustavien toimintojen on aiemmissa tutkimuksissa havaittu vähentäneen onnettomuuksien todennäköisyyttä eli toimivan suunnitellusti.

Toistaiseksi on vielä epäselvää, mikä on tuoreessa tutkimuksessa havaitun ylinopeustodennäköisyyden eron vaikutus liikenneturvallisuuteen, mutta IIHS:n mukaan on syytä tutkia, heikentääkö vakkarin väärinkäyttö sen turvallisuushyötyjä.

IIHS ei löytänyt suoraa selitystä sille, miksi mukautuvaa vakionopeudensäädintä käyttäneet kuskit ajoivat todennäköisemmin ylinopeutta ja kovempaa sellaista kuin he, jotka eivät vakionopeudensäädintä käyttäneet.

Yksi selitys voi kuitenkin olla vakkareissa oleva toiminto, jolla auton nopeutta voi kiihdyttää tai hidastaa 5 km/h:n pykälä kerrallaan. Moni kuljettaja on alttiimpi ajamaan hieman liian kovaa kuin hieman liian hiljaa.

IIHS pohti tutkimuksessaan, tulisiko vakionopeudensäätimet ohjelmoida niin, ettei niillä pysty ajamaan kuin tieosuuden suurinta sallittua nopeutta, mutta arvelivat, että tämä voisi myös vähentää vakionopeudensäätimien käyttämistä, mikä taas kumoaisi sen muita turvallisuushyötyjä.

Lue myös: Autojen ajoavustimista löydettiin testissä pahoja puutteita: "Ei niihin voi luottaa"

Lähde: IIHS

Lisää aiheesta:

Yksi asia nostaa liikenteessä nopeuksia, mutta parantaa samalla turvallisuutta – arvaatko, mikä?Miksi meillä myydään autoja, jotka kulkevat kahtasataa? Joka toinen suomalainen rajoittaisi autojen huippunopeuttaAuton mukautuvassa vakionopeudensäätimessä on riskinsä: "Yllättävä, odottamaton ja täysin tarpeeton jarrutus"Mitä haittaa siitä on, jos ajaa 5 km/h alle nopeusrajoituksen? Näistä syistä kuljettajan tulisi huomioida mittarivirheMukautuvat vakionopeudensäätimet voivat pahentaa liikenneruuhkia – ja sellainen löytyy yhä useammasta autostaMoni autoilija luottaa tähän yleistyvään toimintoon, vaikkei se aina edes toimi – voi aiheuttaa vaaran
AutotAuton toimintaLiikenneturvallisuusYlinopeusLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen19:09
    Terveys ja hyvinvointi

    Kärsitkö matkapahoinvoinnista? Yllättävä keino voi helpottaa oloa

  • Eilen11:33
    Auton varusteet

    Löytyykö jo? Nämä varusteet autossa pitää nyt olla

  • pe16:55
    Liikenneturvallisuus

    "Sehän lähti ihan lapasesta" – Sanna testasi, kuinka vaikea on saada auto hallintaan liukkaalla kelillä

  • ke14:54
    Politiikka

    Eduskunta äänesti: romutuspalkkio tulee voimaan ensi vuoden alusta

  • ke14:12
    Tulipalot

    Hybridi-Audi leimahti kesken latauksen – Tampereen parkkihallipalo teki valtavaa tuhoa