Rapakon takana on tutkittu vakionopeudensäädintä käyttävien ja sitä ilman pärjäävien ajotapoja. Tulokset ovat mielenkiintoisia.
Yhdysvaltain liikenneturvallisuusvirasto IIHS kertoo omiin tutkimustuloksiinsa nojaten, että mukautuvaa vakionopeudensäädintä käyttävät kuljettajat ajavat todennäköisemmin ylinopeutta kuin kuljettajat, joilla vakionopeudensäädintä ei ole lainkaan käytössä.
IIHS tutki asiaa antamalla mukautuvalla vakionopeussäätimellä varustetun auton 40:lle eri kuljettajalle aina kuukaudeksi kerrallaan. Tämän jälkeen se analysoi datan, jota kertyi yhteensä 20 000 kilometrin edestä.
IIHS huomasi, että mukautuvaa vakionopeudensäädintä käyttäneet kuljettajat ajoivat 24 prosenttia suuremmalla todennäköisyydellä ylinopeutta kuin ne, jotka eivät toimintoa hyödyntäneet. Ylinopeudeksi laskettiin mikä tahansa suurimman sallitun nopeuden ylittänyt nopeus.
Lue myös: Auton kaista-avustin voi hämääntyä kriittisellä hetkellä: "Saattaa yllättää kohtalokkaasti"
Sen lisäksi, että vakkaria käyttäneet kuskit ajoivat todennäköisemmin ylinopeutta, ajoivat he todennäköisemmin myös kovempaa ylinopeutta.
Muita turvallisuushyötyjä
IIHS kuitenkin korosti, että vakinopeudensäätimen sekä muiden kuljettajaa avustavien toimintojen on aiemmissa tutkimuksissa havaittu vähentäneen onnettomuuksien todennäköisyyttä eli toimivan suunnitellusti.