Mainos

Kuluttajaviranomainen: Älä maksa turhasta – tarkista nettiliittymäsi todellinen nopeus!

Nettiliittymän nopeuden on vastattava sitä, mistä kuluttaja maksaa, muistuttaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto.

Nettiliittymiä tarjotaan eri nopeuksilla, mutta todellinen nopeus ei välttämättä esimerkiksi heikkojen yhteyksien vuoksi pädekään. Tästä syystä Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV muistuttaa, että kuluttajan kannattaa testata nettiliittymänsä todellinen nopeus kotona.

KKV:n mukaan puhelin- tai internetliittymässä on virhe, jos sen nopeus ei vastaa sitä, mistä kuluttaja maksaa. Tällainen virhe voi oikeuttaa hyvitykseen.

Lisäksi KKV muistuttaa, että liittymäsopimuksesta tulee käydä ilmi kiinteän laajakaistan minimi-, normaali- ja maksiminopeus, mobiilikaistan arvioitu maksiminopeus sekä molempien mainostettu nopeus. Nettiyhteyden tulee toimia nopeudella, joka on sovittu liittymäsopimuksessa.

Liittymän nopeuden voi testata helposti ilmaiseksi esimerkiksi oman liittymäntarjoajan nettisivuilta. Mikäli nopeus ei vastaa sovittua, kannattaa virheestä ilmoittaa mahdollisimman nopeasti operaattorille.

KKV muistuttaa myös, että toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen voi irtisanoa kahden viikon irtisanomisajalla. Määräaikaisen sopimuksen voi irtisanoa ainoastaan painavammasta syystä.

***

0:52

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.