Nettiliittymän nopeuden on vastattava sitä, mistä kuluttaja maksaa, muistuttaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto.
Nettiliittymiä tarjotaan eri nopeuksilla, mutta todellinen nopeus ei välttämättä esimerkiksi heikkojen yhteyksien vuoksi pädekään. Tästä syystä Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV muistuttaa, että kuluttajan kannattaa testata nettiliittymänsä todellinen nopeus kotona.
KKV:n mukaan puhelin- tai internetliittymässä on virhe, jos sen nopeus ei vastaa sitä, mistä kuluttaja maksaa. Tällainen virhe voi oikeuttaa hyvitykseen.
Lisäksi KKV muistuttaa, että liittymäsopimuksesta tulee käydä ilmi kiinteän laajakaistan minimi-, normaali- ja maksiminopeus, mobiilikaistan arvioitu maksiminopeus sekä molempien mainostettu nopeus. Nettiyhteyden tulee toimia nopeudella, joka on sovittu liittymäsopimuksessa.
Liittymän nopeuden voi testata helposti ilmaiseksi esimerkiksi oman liittymäntarjoajan nettisivuilta. Mikäli nopeus ei vastaa sovittua, kannattaa virheestä ilmoittaa mahdollisimman nopeasti operaattorille.
KKV muistuttaa myös, että toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen voi irtisanoa kahden viikon irtisanomisajalla. Määräaikaisen sopimuksen voi irtisanoa ainoastaan painavammasta syystä.
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.