Kuluttajariitalautakunta: Äiti ei ollut vastuussa lasten ostoista pelissä

Kuluttajariitalautakunnan lausunnon mukaan lasten tekemiä peliostoksia äitinsä liittymässä ei saanut laskuttaa, koska äiti ei ollut antanut niihin suostumusta.

Alaikäiset 6- ja 7-vuotiaat lapset ostivat äitinsä puhelimella mobiilipeliin lisäostoksia, jotka laskutettiin puhelinlaskussa. Ostokset maksoivat yhteensä 108 euroa, josta äiti oli valmis maksamaan 23 euron osuuden.

Puhelinoperaattorin mielestä liittymän omistajalla on velvollisuus valvoa puhelimen käyttöä, koska sitä on mahdollista rajoittaa ja esimerkiksi palvelunumeroiden käyttöä voidaan rajoittaa.

Äiti ei ollut sopinut lastensa kanssa rajoituksista ja oli antanut liittymän lasten käyttöön. Äiti oli itse mahdollistanut lasten suorittamat ostot pelissä.

Pelisovelluskaupan edustaja vetosi siihen, että ostojen tekeminen pelissä vaati käyttäjätilin luomista, mitä lapset eivät voineet tehdä. Sisältöjen ostaminen olisi vaatinut aikuisen syöttämään koodin peliin.

– Vastuu lapsen puhelimen käytöstä kuuluu vanhemmille, mutta lasten tekemistä sopimuksista ei tule sitovia ilman vanhempien suostumusta. Jos vanhemmat ovat kuitenkin olleet huolimattomia lastensa valvonnassa ja siitä aiheutuu myyjätaholle todellista vahinkoa, vanhemmat voivat joutua korvausvastuuseen, lautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg sanoo.

Kuluttajariitalautakunta totesi istunnossaan, että lukuisten pienten ostojen arvoa on tarkasteltava yhteissummana. Yhteensä noin 108 euron ostoja ei voitu pitää lapsille lain mukaisesti tavanomaisina ja merkitykseltään vähäisinä.

Vaikka äiti oli antanut liittymänsä lasten käyttöön ilman rajoituksia, hän ei kuitenkaan ollut antanut suostumustaan eikä hyväksyntää ostoihin. Ostokset eivät siis olleet sitovia, koska alaikäisillä ei ollut oikeutta tehdä peliostoja itsenäisesti. Tästä syystä myyjäosapuoli ei voinut veloittaa ostoista eikä siksi myöskään laskuttaa niistä puhelinlaskussa.

Lähde: Kuluttajariitalautakunta


***

Lue myös:

    Uusimmat