Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.
Kysymys: Kuinka usein tulisi pitää taukoja pitkää matkaa ajettaessa?
Vastaus: Väsymys saattaa johtaa nukahtamiseen ja sitä seuraavaan onnettomuuteen. Tyypillisiä onnettomuuksia väsyneelle kuljettajalle ovat tieltä suistuminen tai törmääminen vastaantulijaan. Väsymys voi olla myös taustavaikuttajana onnettomuuden syntyyn, vaikka se ei varsinaiseen nukahtamiseen asti olisikaan johtanut.
Kuljettajan tulisi tunnistaa väsymyksensä ajoissa. Usein näin onkin, mutta sen myöntäminen kyydissä oleville tuntuu olevan monelle äärettömän vaikeaa. Unta vastaan yritetään sinnitellä viimeiseen asti, vaikka se tapahtuu koko autoseurueen ja muiden tienkäyttäjien turvallisuuden kustannuksella.
Tästä syystä myös matkustajien olisi tärkeää kiinnittää huomiota kuljettajan vireystilaan. Mikäli hänen olemuksessaan ja ajamisessaan alkaa olla selvästi havaittavissa väsymyksen merkkejä, tulee matkustajien komentaa kuljettaja tauolle – ennen kuin on liian myöhäistä.
Riittävä uni ja säännölliset tauot
Riittävä lepo on tärkeää ennen pidemmälle ajomatkalle lähtöä. Työpäivän ja –viikon uuvuttama kuljettaja, lämmin auto, yksitoikkoinen ajoreitti ja nukkuvat matkustajat ovat tappava yhdistelmä.
Olenkin aina kehottanut esimerkiksi Etelä-Suomesta Lappiin suuntautuvilla matkoilla nukkumaan hyvät yöunet kotona rankan työviikon päätteeksi sen sijaan, että lähdettäisiin väsymystä uhmaten ajamaan pitkää matkaa yötä myöten. Jos seuraavan päivän ajourakkaa haluaa helpottaa, voi työviikon päätteeksi ottaa lyhyen 200–300 kilometrin siirtymän vielä työpäivän päälle.

