Mainos

Kuinka usein tulisi pitää taukoja pitkää matkaa ajettaessa? Näillä vinkeillä pysyt virkeänä ratissa

3:56
Näin torjut väsymystä ratin takana.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Kysymys: Kuinka usein tulisi pitää taukoja pitkää matkaa ajettaessa?

Vastaus: Väsymys saattaa johtaa nukahtamiseen ja sitä seuraavaan onnettomuuteen. Tyypillisiä onnettomuuksia väsyneelle kuljettajalle ovat tieltä suistuminen tai törmääminen vastaantulijaan. Väsymys voi olla myös taustavaikuttajana onnettomuuden syntyyn, vaikka se ei varsinaiseen nukahtamiseen asti olisikaan johtanut.

Kuljettajan tulisi tunnistaa väsymyksensä ajoissa. Usein näin onkin, mutta sen myöntäminen kyydissä oleville tuntuu olevan monelle äärettömän vaikeaa. Unta vastaan yritetään sinnitellä viimeiseen asti, vaikka se tapahtuu koko autoseurueen ja muiden tienkäyttäjien turvallisuuden kustannuksella.

Tästä syystä myös matkustajien olisi tärkeää kiinnittää huomiota kuljettajan vireystilaan. Mikäli hänen olemuksessaan ja ajamisessaan alkaa olla selvästi havaittavissa väsymyksen merkkejä, tulee matkustajien komentaa kuljettaja tauolle – ennen kuin on liian myöhäistä.

Riittävä uni ja säännölliset tauot

Riittävä lepo on tärkeää ennen pidemmälle ajomatkalle lähtöä. Työpäivän ja –viikon uuvuttama kuljettaja, lämmin auto, yksitoikkoinen ajoreitti ja nukkuvat matkustajat ovat tappava yhdistelmä.

Olenkin aina kehottanut esimerkiksi Etelä-Suomesta Lappiin suuntautuvilla matkoilla nukkumaan hyvät yöunet kotona rankan työviikon päätteeksi sen sijaan, että lähdettäisiin väsymystä uhmaten ajamaan pitkää matkaa yötä myöten. Jos seuraavan päivän ajourakkaa haluaa helpottaa, voi työviikon päätteeksi ottaa lyhyen 200–300 kilometrin siirtymän vielä työpäivän päälle.

Sen jälkeen kannattaa kuitenkin majoittua matkalla ja jatkaa perille vasta seuraavan päivänä. Varsinkin ikäautoilijoiden on järkevää paloitella pitkä matka eri päiville niin, että välttyy pimeällä ajamiselta kokonaan. Tämä on toki toteutettavissa myös nuorempien kuljettajien kohdalla.

Varsinaisella ajomatkalla taukoja tulisi pitää säännöllisesti. Se, kuinka usein ja kuinka monta taukoa tarvitaan, on hyvin yksilöllistä. Kaikki eivät saa nukuttua yhtä hyvin, vaikka yrittäisivät. Myös ihmisten elämäntilanteet vaihtelevat. Esimerkiksi vauvaikäisen lapsen vanhemmilla yöunet jäävät helposti erittäin vähäisiksi. Lisäksi henkilökohtaiset ominaisuudet, kuten sairaudet, vaikuttavat siihen, kuinka nopeasti kuljettaja väsyy.

Fakta on kuitenkin, että monta lyhyttä taukoa on parempi vaihtoehto kuin yksi pitkä. Aina ei tarvitse käydä liikenneasemalla kiskaisemassa kahvia ja eilistä kampaviineriä vaan hyvä tauko on myös happihyppely auton ympäri pienen venyttelyn kera levähdysalueella tai vastaavalla.

Lyhyelläkin tauolla voi nukkua hetken – vaikkapa autossa. Jos mahdollista, kannattaa juoda kofeiinipitoista juomaa ennen nukahtamista. Näin kofeiini vaikuttaa piristävästi, kun herää ja jatkaa matkaa. Kofeiinin piristävään vaikutukseen ei kuitenkaan pidä luottaa liikaa.

Vältä raskasta ateriaa

Väsymystä ja nukahtamisen riskiä lisää tukevan ja rasvaisen aterian syöminen juuri ennen ajoon lähtöä tai matkan aikana. Parempi vaihtoehto olisikin syödä jotain kevyttä, pieniä määriä kerrallaan, useita kertoja matkan aikana.

Tyypillisiä väsymyksen tunnusmerkkejä

  • Haukottelu on ensimmäinen väsymyksen merkki. Kuljettajan tulisikin pyrkiä pitämään tauko mahdollisimman pian sen jälkeen, kun hän alkaa haukotella.
  • Haukottelua seuraa usein silmien siristely.
  • Monesti väsynyt kuljettaja pyrkii peittämään väsymystään puuhaamalla kaikenlaista. Tyypillisimpiä toimia ovat oman niskan silittely, hiuksien harominen ja reisien rummuttaminen.
  • Pimeällä ajaessaan väsynyt kuljettaja unohtaa helposti kaukovalot päälle, vaikka on vastaantulevaa liikennettä tai katuvaloja.
  • Väsyneenä suoran ajolinjan säilyttäminen on vaikeaa. Auto vaeltelee kaistan reunalta toiselle ja korjausliikkeet saattavat olla hyvinkin nopeita ja kulmikkaita.
  • Jossain vaiheessa kuljettajan silmät alkavat lurpsahdella kiinni. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kuljettaja jo torkahtelee lyhyitä hetkiä.

Näin kuljettaja voi torjua väsymystä

  • Nuku riittävästi ennen ajoon lähtöä. Se on paras tapa torjua väsymystä.
  • Vältä tukevan ja rasvaisen aterian syöntiä ennen ajoon lähtöä ja ajon aikana.
  • Pidä riittävästi taukoja. Monta lyhyttä taukoa on parempi vaihtoehto kuin yksi pitkä.
  • Lyhyelläkin tauolla voit nukkua hetken - vaikkapa autossa. Juo kofeiinipitoista juomaa ennen nukahtamista. Näin kofeiini vaikuttaa piristävästi, kun heräät ja jatkat matkaa. Älä kuitenkaan luota liikaa kofeiinin piristävään vaikutukseen.
  • Myös raitis ja viileä ilma autossa torjuvat väsymystä. 

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja