Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Miten välttää parhaiten rattiin nukahtaminen?
Vastaus: Kesäaikaan nukahtamisonnettomuuksia sattuu paljon. Väsymys voi olla myös taustavaikuttajana onnettomuuden syntyyn, vaikka se ei varsinaiseen nukahtamiseen asti olisikaan johtanut.
Kuljettajan tulisi tunnistaa väsymyksensä ajoissa. Usein näin onkin, mutta sen myöntäminen kyydissä oleville tuntuu olevan monelle äärettömän vaikeaa. Unta vastaan yritetään sinnitellä viimeiseen asti, vaikka se tapahtuu koko autoseurueen ja muiden tienkäyttäjien turvallisuuden kustannuksella.
Tästä syystä myös matkustajien olisi tärkeää kiinnittää huomiota kuljettajan vireystilaan. Mikäli hänen olemuksessaan ja ajamisessaan alkaa olla selvästi havaittavissa väsymyksen merkkejä, tulee matkustajien komentaa kuljettaja tauolle – ennen kuin on liian myöhäistä.
Tyypillisiä väsymyksen tunnusmerkkejä
- Haukottelu on ensimmäinen väsymyksen merkki. Kuljettajan tulisikin pyrkiä pitämään tauko mahdollisimman pian sen jälkeen, kun hän alkaa haukotella.
 - Haukottelua seuraa usein silmien siristely.
 - Monesti väsynyt kuljettaja pyrkii peittämään väsymystään puuhaamalla kaikenlaista. Tyypillisimpiä toimia ovat oman niskan silittely ja hiuksien harominen.
 - Pimeällä ajaessaan väsynyt kuljettaja unohtaa helposti kaukovalot päälle, vaikka on vastaantulevaa liikennettä tai katuvaloja.
 - Väsyneenä suoran ajolinjan säilyttäminen on vaikeaa. Auto vaeltelee kaistan reunalta toiselle ja korjausliikkeet saattavat olla hyvinkin nopeita ja kulmikkaita.
 - Jossain vaiheessa kuljettajan silmät alkavat lurpsahdella kiinni. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kuljettaja jo torkahtelee lyhyitä hetkiä.
 
