Kuinka pahasti optikkoliikkeet sahaavat meitä linssiin? Alan konkarilta kova väite: Silmälasien hinta jopa nelikymmenkertaistuu matkalla kauppaan

Näkemisen aamu: Likinäköisyys lisääntyy 10:18
Videolla keskustellaan likinäköisyyden yleistymisestä Suomessa, silmälaseista sekä likinäköisyyden ennaltaehkäisemisestä piilolinsseillä.

Miksi yhdestä liikkeestä saa silmälasit parilla kympillä mutta toisessa liikkeessä lasit maksavat monta sataa euroa? Mitä silmälasien valmistus oikeasti maksaa?

Los Angeles Times haastatteli 70-vuotiasta alan konkaria. Charles Dahan tietää mistä puhuu.

Yhdysvalloissa, Marylandin osavaltiossa asuva Dahan oli alunperin silmälasikehysten toimittaja, kunnes Luxottica osti hänen yrityksensä, kuten niin monen muunkin yrityksen.

Dahan perusti yrityksensä vuonna 1977, sen jälkeen kun hän oli keksinyt laitteen, jolla sai reseptilinssit näyttämään ohuemmilta. Pian hän myös suunnitteli muovi- ja metallikehyksiä. Lopulta hän myi linssikoneensa ja ryhtyi toimittamaan kehyksiä.

Dahan kertoo, että 80- ja 90-luvulla kehysten valmistus maksoi noin 10-16 dollaria ja linssit maksoivat noin 5 dollaria. Valmiit lasit myytiin sitten 99 dollarilla.

Tänä päivänä samat silmälasit maksavat satoja dollareita. Dahan teki yhteistyötä siihen aikaan E. Dean Butlerin kanssa, joka on LensCraftersin perustaja.

Los Angeles Times haastatteli myös Butleria, joka kertoo vierailleensa juuri Kiinan tehtailla, joissa monet maailmalla myydyistä silmälaseista valmistetaan.

Kehittynyt teknologia on mahdollistanut jopa Dahanin muistamia hintoja halvemmat hinnat, kertoo Butler. 

Mitä silmälasien valmistus maksaa?

– Kiinassa voit ostaa uskomattoman hyvät kehykset 4-8 dollarilla. 15 dollarilla saa jo merkkikehysten laatua vastaavat kehykset. Ensiluokkaiset linssit maksavat 1,25 dollaria kappale, kertoo Butler. 

Näillä tiedoilla on helppo laskea, että laadukkaat kehykset ja linssit maksavat noin 17,50 dollaria yhteensä.

– Yhdysvalloissa samat silmälasit maksavat noin 800 dollaria, jatkaa Butler. 

Myös Butler möi yrityksensä Luxotticalle 1995. 

Monopolia vai ei?

Italialainen Luxottica kasvoi kasvamistaan, kunnes saavutti lähes yksinvaltiaan markkina-aseman silmälasimarkkinoilla. Se tuo tietenkin mukanaan mahdollisuuden ohjata markkinahintoja.

– Jos tämä ei ole monopoliasemassa toimimista, niin en tiedä mikä on, jatkaa Butler.

Luxottica omistaa tai myy lisenssillä merkkikehyksiä kuten: Armani, DKNY, Dolce Cabbana, Polo Ralph Lauren, Tiffany, Chanel, Michael Kors, Valentino, Ray-Ban ja Versace. Jos siis omistaa merkkikehykset, ovat ne todennäköisesti lähtöisin Luxotticalta.

Viime vuonna Luxottica sulautui reseptilinssien suurvalmistajan, Essilorin kanssa ja hallitsee täten markkinoita vieläkin laajemmin. 

Suomessa asiasta kirjoitti ensimmäisenä Tekniikan Maailma.

Lue myös:

    Uusimmat