Mainos

Kova valtakunnallinen ICT-kumppani on syntynyt – MPY haastaa suuret kilpailijansa ketteryydellä ja rohkeudella

Kahden suomalaisyrityksen yhdistyminen saman katon alle tuo IT-alalle uuden, varteenotettavan kilpailijan.

IT-alalle syntyi vastikään tuore kilpailija, kun MPY Palvelut Oyj osti Net Man Oy:n liiketoiminnan sekä koko osakekannan 15. kesäkuuta. Yrityskaupan myötä yhtiö tavoittelee entistä vahvempaa asemaa toimialallaan.

– Yrityskauppa mahdollistaa sen, että pystymme aidosti haastamaan toimialalla perinteiset toimijat ja vastaamaan erinomaisesti keskisuurten yritysten palvelutyhjiöön, sanoo MPY:n toimitusjohtaja Pekka Mettälä.

Yrityskaupan myötä MPY haastaa kilpailijansa valtakunnallisena toimijana, kun kahden osaajan toiminta-alueet ympäri Suomea tuodaan yhteen.

– Net Man on tunnettu huippuosaamisestaan, ja sen lisäksi saamme tiimiimme mahtavia uusia kollegoita, Mettälä kehuu.

MPY korostaa asiakaskokemuksen merkitystä, joka toimii myös kasvavan yhtiön toiminnan punaisena lankana. Konkreettisesti se tarkoittaa asiakkaista huolehtimista ja hyvien suhteiden ylläpitoa muiden alan toimijoiden kanssa.

Suomessa valtava kilpailu huippuosaajista

Kaupan myötä Net Man Oy:n myynti- ja kehitysjohtajan tehtävästä MPY:n CDO:ksi siirtyvä Harri Takala uskoo, että Net Manin kiinnostavuus pesii vahvassa tietohallinto-osaamisessa.

– MPY:llä on vahva osaaminen, ja yritys on vahva itsessään. Kun siihen yhdistetään meidän osaamisemme tietohallintopalveluiden puolella, niin lopputuloksena on äärimmäisen kilpailukykyinen yritys, Takala sanoo.

IT-alalla vallitsee valtava kilpailu erityisesti osaavasta henkilöstöstä, mitä Takala pitää merkittävänä kilpailuvalttina.

– Suomessa kilpailutilanne on tiukka, ja meillä on todella paljon hienoja yrityksiä. Sen lisäksi ala on jatkuvasti murroksessa. Se, kenellä on parhaat osaajat, voittaa tämän pelin – tai ainakin menestyy parhaiten.

– Meidän tehtäväksemme jää huolehtia siitä, että olemme paras työpaikka osaaville huippuammattilaisille.

Kilpailu vaatii kuitenkin jatkuvaa sopeutumista murroksessa olevan alan uusiin haasteisiin.

– Se on asia, johon pitää panostaa, eikä se synny itsestään. Asiakasta täytyy kuunnella ja toimintaa viedä asiakkaan osoittamaan suuntaan, Takala toteaa.

Tänä päivänä alan seuraaminen alati muuttuvalla toimialalla on merkittävä osa päivittäistä työtä. Esimerkiksi sosiaalinen media kertoo hyvin nopeasti uusista tuulista, jotka on syytä tuntea.

Menestyjän on uskallettava tehdä virheitä

Menestyminen alalla vaatii rohkeutta ja ketteryyttä, mikä tarkoittaa myös riskinottoa. MPY:llä uskotaan, että joustavan ja nopeasti reagoivan toimijan on uskallettava tehdä myös virheitä.

– Me viestimme todella avoimesti sekä sisäisesti että julkisesti. Meillä on kulttuuri, jossa pomot eivät ole yhtään fiksumpia kuin muut, sanoo MPY:n toimitusjohtaja Pekka Mettälä.

– Alalla on pakko uudistua koko ajan. MPY:ssä hyväksytään se, että aina kaikki ei mene putkeen, eikä aina tiedetä, mikä edessä odottaa. Se, mikä tilanne on tänä päivänä, voi olla aivan eri vuoden päästä, komppaa Takala.

Lue myös:

    Uusimmat