Kouluaamujen alkaminen on kuntien oma asia, eikä kaikkialla kahdeksan aamu edes onnistuisi – "Perheissä saattaa olla erilaisia vuorokausirytmejä"

Kunnat ja muut opetuksen järjestäjät saavat itse päättää koulupäivien alkamisajat. Näin ollen esimerkiksi Opetushallitus ei puutu kouluaamujen aikaisuuteen tai myöhäisyyteen, eikä asiaa säädellä valtakunnallisesti.

Torstaina Tampereen kaupungin kasvatus- ja opetuspalvelujen johtoryhmä päätti, että koulupäivät alkavat jatkossa kello 8.15–8.45. Kaupungin tiedotteessa todetaan, että viimeaikaisten tutkimustulosten perusteella murrosikäisten koulupäivän olisi hyvä alkaa myöhemmin kuin kahdeksalta.

Myös Helsingissä on pohdittu aikaisista kouluaamuista luopumista, mutta aloite jäi tiistaina kasvatus- ja koulutuslautakunnan kokouksessa pöydälle.

Sekä Opetushallituksen opetusneuvos Leena Nissilä että Kuntaliiton opetus- ja kulttuuriyksikön johtaja Terhi Päivärinta korostavat, että kuntien ja koulujen on huomioitava ratkaisuissaan muitakin seikkoja kuin lasten ja nuorten vireystaso. Esimerkiksi maaseudulla koulukuljetusten järjestäminen ja pitkät koulumatkat saattavat aiheuttaa sen, ettei koulupäivä edes voisi alkaa jo kahdeksalta.

Olennaisinta arjen sujuvuus

Kuntaliiton Päivärinta kertoo, että keskustelua koulupäivien sopivasta alkamisajasta on käyty eri kunnissa. Koulut saattavat esimerkiksi porrastaa koulupäivän alkamisaikaa, jotta kaikki oppilaat eivät olisi liikkeellä samaan aikaan. Samoin niin oppilaiden kuin opettajienkin määrä voi asettaa rajoituksia sille, millaiseksi lukujärjestykset muodostuvat.

Liitto ei koulupäivien alkamisia tilastoi.

Nissilä Opetushallituksesta pitää oppimisen kannalta olennaisimpana asiana sitä, että lasten ja nuorten arki on kokonaisuutena sujuvaa. Hänen mukaansa Opetushallitus haluaa tuoda esiin tutkijoiden huolta murrosikäisten lisääntyneestä aamu-unen tarpeesta, sillä oppiminen edellyttää riittävää unta.

Jos myöhäisempi kouluaamu kuitenkin tarkoittaa valvomista entistä myöhempään, hyöty valuu hukkaan.

–  Perheissä saattaa olla erilaisia vuorokausirytmejä, jolloin tietty aloitusaika sopii paremmin joillekin perheille, toisille taas ei, hän toteaa.

Koulutyöhön vaikuttaa Nissilän mukaan sekin, miten vuorokausirytmi vaihtelee loman ja arjen välillä. 

Lue myös:

    Uusimmat