Sekä mies että Elisa kokivat heille aiheutuneen toisistaan turhaa vaivaa ja työtä.
Maalaisjärki sanoo, että laskut kannattaa maksaa niissä annettujen tietojen mukaan. Kuluttajariitalautakunta on tästä samaa mieltä, mutta kallistuu silti enemmän huolimattoman kuluttajan puolelle.
Suomalainen mies oli käyttänyt Elisa Viihde -palvelun laskuja maksaessaan viitenumerona omaa liittymänumeroaan, joka sattui myös olemaan toisen palvelunkäyttäjän asiakasnumero. Näin ollen laskut kohdistettiin väärälle henkilölle. Viitenumeron käyttämättömyyttä asiakas perustelee sillä, että Elisan hänelle lähettämät viestit asiaa koskien olivat päätyneen miehen roskapostikansioon.
Mies oli myös maksanut laskut virheellisenä eräpäivänä: hän oli käyttänyt jokaisen laskun maksussa ensimmäisen laskun eräpäivää. Miehen mukaan onkin asiakkaiden kiusaamista vaihtaa laskun eräpäivää kuukausittain, eikä parin vuorokauden heitolla eräpäivässä ole olennaista merkitystä. Hänen mukaansa maksun ollessa Elisan tilillä, se on asiakkaan puolesta suoritettu, eikä yhtiöllä ole oikeutta periä siitä viivästyskorkoa tai kuluja. Tämän vuoksi mies ei reagoinut Elisan hänelle lähettämiin karhukirjeisiin.
Korvausvaatimukset nousivat yli tonniin
Rahojaan kaipaava Elisa Oyj sekä mies ajautuivat riitoihin kevät-kesällä 2015. Elisa asetti asiakkaan käyttämälle Elisa Viihde -palvelulle käytöneston ja purki pari kuukautta myöhemmin palvelusopimuksen. Mies kuitenkin maksoi laskujaan vielä kuukausi käytöneston jälkeen ja vaati Elisaa hyvittämään kuukausimaksun ylittävät maksut sekä palauttamaan liittymänsä. Yhteensä mies vaati korvauksia 1004,8 euroa, josta suoraan Elisan palveluihin liittyi 578,4 euroa.
