Korvausvaatimukset kutistuivat tuhannesosaan – mies ja Elisa napit vastakkain viitenumerosta

Sekä mies että Elisa kokivat heille aiheutuneen toisistaan turhaa vaivaa ja työtä.

Maalaisjärki sanoo, että laskut kannattaa maksaa niissä annettujen tietojen mukaan. Kuluttajariitalautakunta on tästä samaa mieltä, mutta kallistuu silti enemmän huolimattoman kuluttajan puolelle.

Suomalainen mies oli käyttänyt Elisa Viihde -palvelun laskuja maksaessaan viitenumerona omaa liittymänumeroaan, joka sattui myös olemaan toisen palvelunkäyttäjän asiakasnumero. Näin ollen laskut kohdistettiin väärälle henkilölle. Viitenumeron käyttämättömyyttä asiakas perustelee sillä, että Elisan hänelle lähettämät viestit asiaa koskien olivat päätyneen miehen roskapostikansioon.

Mies oli myös maksanut laskut virheellisenä eräpäivänä: hän oli käyttänyt jokaisen laskun maksussa ensimmäisen laskun eräpäivää. Miehen mukaan onkin asiakkaiden kiusaamista vaihtaa laskun eräpäivää kuukausittain, eikä parin vuorokauden heitolla eräpäivässä ole olennaista merkitystä. Hänen mukaansa maksun ollessa Elisan tilillä, se on asiakkaan puolesta suoritettu, eikä yhtiöllä ole oikeutta periä siitä viivästyskorkoa tai kuluja. Tämän vuoksi mies ei reagoinut Elisan hänelle lähettämiin karhukirjeisiin.

Korvausvaatimukset nousivat yli tonniin

Rahojaan kaipaava Elisa Oyj sekä mies ajautuivat riitoihin kevät-kesällä 2015. Elisa asetti asiakkaan käyttämälle Elisa Viihde -palvelulle käytöneston ja purki pari kuukautta myöhemmin palvelusopimuksen. Mies kuitenkin maksoi laskujaan vielä kuukausi käytöneston jälkeen ja vaati Elisaa hyvittämään kuukausimaksun ylittävät maksut sekä palauttamaan liittymänsä. Yhteensä mies vaati korvauksia 1004,8 euroa, josta suoraan Elisan palveluihin liittyi 578,4 euroa.

Elisan mukaan mies olisi voinut vaihtaa sähköpostinsa suodatinasetuksia niin, etteivät lähetetyt laskut olisi päätyneet roskapostikansioon. Lisäksi yhtiö vetosi ylläpitämiinsä palveluihin, joista omat laskunsa voi tarkastaa.

Ilman viitenumeroa maksetun laskun etsiminen ja kohdentaminen oikealle henkilölle on Elisan mukaan aikaa vievää, manuaalista työtä. Yhtiöllä olikin asiakkaalle omat korvausvaatimuksensa: yhteensä 126,49 euroa, josta viivästyskorkoa 1,07 euroa.

Saatavat kuituivat tuhannesosaan

Kuluttajariitalautakunta katsoi, että mies on maksupalvelulain periaatteiden nojalla täyttänyt maksamista koskevan velvoitteensa silloin, kun maksu on virheellisestä viitenumerosta huolimatta kirjautunut saajan tilille. Toisaalta lautakunta myös totesi, että mikäli viitenumeron käyttämättä jättäminen on aiheuttanut Elisalle vahinkoa, on asiakkaan se yhtiölle hyvitettävä.

Riidan selvittäjän mielestä Elisa Viihde -palvelun sulkemiselle oli perusteet, eikä miehellä ole tämän vuoksi oikeutta kuukausimaksujen hyvitykseen tai vahingonkorvaukseen. Kuluttajariitalautakunta kuitenkin suosittelee, että Elisa Oyj:n hyvittää asiakkaalle viivästyskoron siltä ajalta, joka on kulunut miehen tekemien maksusuoritusten etsimiseen. Viivästyskorkoa oli kertynyt 1,07 euroa.

Asiasta uutisoi ensimmäisenä Tivi.

***


Lue myös:

    Uusimmat