Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Korvausvaatimukset kutistuivat tuhannesosaan – mies ja Elisa napit vastakkain viitenumerosta

Suuret korvausvaatimukset kutistuivat taskurahaksi. Kuvituskuva.
Suuret korvausvaatimukset kutistuivat taskurahaksi. Kuvituskuva.Shutterstock
Julkaistu 15.10.2017 11:16

Valpuri Haapala

valpuri.haapala@mtv.fi

Sekä mies että Elisa kokivat heille aiheutuneen toisistaan turhaa vaivaa ja työtä.

Maalaisjärki sanoo, että laskut kannattaa maksaa niissä annettujen tietojen mukaan. Kuluttajariitalautakunta on tästä samaa mieltä, mutta kallistuu silti enemmän huolimattoman kuluttajan puolelle.

Suomalainen mies oli käyttänyt Elisa Viihde -palvelun laskuja maksaessaan viitenumerona omaa liittymänumeroaan, joka sattui myös olemaan toisen palvelunkäyttäjän asiakasnumero. Näin ollen laskut kohdistettiin väärälle henkilölle. Viitenumeron käyttämättömyyttä asiakas perustelee sillä, että Elisan hänelle lähettämät viestit asiaa koskien olivat päätyneen miehen roskapostikansioon.

Mies oli myös maksanut laskut virheellisenä eräpäivänä: hän oli käyttänyt jokaisen laskun maksussa ensimmäisen laskun eräpäivää. Miehen mukaan onkin asiakkaiden kiusaamista vaihtaa laskun eräpäivää kuukausittain, eikä parin vuorokauden heitolla eräpäivässä ole olennaista merkitystä. Hänen mukaansa maksun ollessa Elisan tilillä, se on asiakkaan puolesta suoritettu, eikä yhtiöllä ole oikeutta periä siitä viivästyskorkoa tai kuluja. Tämän vuoksi mies ei reagoinut Elisan hänelle lähettämiin karhukirjeisiin.

Korvausvaatimukset nousivat yli tonniin

Rahojaan kaipaava Elisa Oyj sekä mies ajautuivat riitoihin kevät-kesällä 2015. Elisa asetti asiakkaan käyttämälle Elisa Viihde -palvelulle käytöneston ja purki pari kuukautta myöhemmin palvelusopimuksen. Mies kuitenkin maksoi laskujaan vielä kuukausi käytöneston jälkeen ja vaati Elisaa hyvittämään kuukausimaksun ylittävät maksut sekä palauttamaan liittymänsä. Yhteensä mies vaati korvauksia 1004,8 euroa, josta suoraan Elisan palveluihin liittyi 578,4 euroa.

Elisan mukaan mies olisi voinut vaihtaa sähköpostinsa suodatinasetuksia niin, etteivät lähetetyt laskut olisi päätyneet roskapostikansioon. Lisäksi yhtiö vetosi ylläpitämiinsä palveluihin, joista omat laskunsa voi tarkastaa.

Ilman viitenumeroa maksetun laskun etsiminen ja kohdentaminen oikealle henkilölle on Elisan mukaan aikaa vievää, manuaalista työtä. Yhtiöllä olikin asiakkaalle omat korvausvaatimuksensa: yhteensä 126,49 euroa, josta viivästyskorkoa 1,07 euroa.

Saatavat kuituivat tuhannesosaan

Kuluttajariitalautakunta katsoi, että mies on maksupalvelulain periaatteiden nojalla täyttänyt maksamista koskevan velvoitteensa silloin, kun maksu on virheellisestä viitenumerosta huolimatta kirjautunut saajan tilille. Toisaalta lautakunta myös totesi, että mikäli viitenumeron käyttämättä jättäminen on aiheuttanut Elisalle vahinkoa, on asiakkaan se yhtiölle hyvitettävä.

Riidan selvittäjän mielestä Elisa Viihde -palvelun sulkemiselle oli perusteet, eikä miehellä ole tämän vuoksi oikeutta kuukausimaksujen hyvitykseen tai vahingonkorvaukseen. Kuluttajariitalautakunta kuitenkin suosittelee, että Elisa Oyj:n hyvittää asiakkaalle viivästyskoron siltä ajalta, joka on kulunut miehen tekemien maksusuoritusten etsimiseen. Viivästyskorkoa oli kertynyt 1,07 euroa.

Asiasta uutisoi ensimmäisenä Tivi.

***

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Älä tee tätä mokaa laskua maksaessasi – "Täysin turhaa resurssien tuhlausta"Kiistanalaisilla maksumuistutuksilla tienaavalle kirjakaupalle takaisku oikeudessaLeena klikkasi huijausviestin linkkiä, sai lopulta lähes 1 700 euron laskun – ei päässyt pälkähästäNäin lakimies loi itselleen bisneksen pienyrittäjiin kohdistuvista maksumuistutuksista – "Viestit olivat pelottavia ja vakuuttavia"Tunnettuun liikemieheen yhdistetty yritys haastaa nyt satoja suomalaisia oikeuteen – osa maksaa väitetyn velan isojen oikeuskulujen pelossaSaitko uhkaavan korvausvaatimuksen elokuvien tai sarjojen lataamisesta? Poliisille on turha ilmoittaa
DigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Digi
  • Eilen19:16
    Puhelimet

    Samsungilta erikoinen tuotejulkistus: Tässä on "kolmesti aukeava" älypuhelin

  • ma19:48
    Huijaukset

    Suomalaiskeksintö voitti kilpailun: Vähentänyt merkittävästi puhelinhuijauksia

  • 30.11.14:27
    Tekoäly

    Brittitutkija uskoo tekoälyn räjähtävän käsiin – vaikutukset jopa pandemiaakin suuremmat

  • 29.11.19:08
    Kuluttajariidat

    Asiakas osti television, joka meni rikki takuuaikana – myyjäliike yritti hyvittää vain alle puolet myyntihinnasta

  • 29.11.17:15
    Sosiaalinen media

    Tutkija: Nämä somepalvelut altistavat ristiriitoihin työnantajan kanssa – "Tehdään hassunhauskoja videoita"