Tästä piti tulla hyvä samppanjavuosi. Sääkin on ollut otollinen. Vaikka nuoremmat ihmiset ovat muuttaneet juomatottumuksia, ja kupliva luksustuote vältti presidentti Donald Trumpin 25 prosentin veron, samppanjataloissa Ranskassa ei ollut suuria huolen pilviä. Ennen koronapandemiaa.
Viime vuosi oli samppanjan myynnissä ennätyksellinen, tuottajat tekivät kauppaa lähes viidellä miljardilla eurolla, vaikka pullojen myynti laskikin alle 300 miljoonan kappaleen.
Sitten tuli alkukevät ja koronavirus.
Ensimmäiselle vuosipuoliskolla, joka vastaa noin kolmasosaa myynnistä, kauppa on kutistunut 30 miljoonalla pullolla, sanoo Le Monde -lehdelle Maxime Toubart, Champagnen alueen viininviljelijöiden etujärjestön Sgvc:n puheenjohtaja. Järjestö edustaa 21 000 viininviljelijää.
Auttaako baarien ja terassien avautuminen?
Nyt samppanjataloissa odotetaan, kuinka Ranskassa ja muualla auenneet terassit lisäävät myyntiä, jos lisäävät, tai joudutaanko niitä jälleen sulkemaan koronapandemian taas pahentuessa.
Myös häitä ja muita kuplajuomia kuluttavia juhlia on peruttu tai juhlabudjetteja leikattu.
Epävarmuus on johtanut erimielisyyksiin hehtaarikohtaisista tuotantomääristä.
Päätös tuontantomäärästä ensi viikolla
Kiire on, sillä sadonkorjuu alkaa lähipäivinä, ja päätös tilojen hehtaarikohtaisista tuotantomääristä on tarkoitus tehdä 18. elokuuta.
