Kommentti: Valtteri Bottas, mieti tarkkaan

GettyImages-2204625206
Nähdäänkö Valtteri Bottas vielä F1-kisakuskin paikalla? Ja onko ensimmäiseen tarjoukseen syytä tarttua heti?Paddocker/NurPhoto
Julkaistu 02.07.2025 06:15
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Valtteri Bottas on ainakin huhuissa erittäin lähellä paluuta F1-kisakuskin paikalle. Vaihtoehdoista kannattaa nyt käyttää viileää harkintaa.

Ensinnäkin on todettava, että Bottas on 35-vuotiaana entisenä kisakuljettajana harvinaisen hyvässä asemassa jo tällä hetkellä. Häntä ei suinkaan ole unohdettu.

Mercedeksen varakuskina Bottas voitaisiin tarvittaessa sijoittaa nopeallakin aikataululla paitsi emotallin, myös sen moottoriasiakkaiden McLarenin ja Williamsin autoihin sekä pienellä varauksella Aston Martinillekin.

Tuorein huhu on viemässä suomalaista Alpinen kuljettajaksi nuoren Franco Colapinton tilalle. Vielä tällä hetkellä siirto olisi melko kädenlämpöinen, sillä tiimi on näivettynyt varjoksi entisestään emoyhtiönsä Renault’n jättäessä pitkiä jäähyväisiä F1-maailmalle.

Ensi kaudella Alpine siirtyy kuitenkin Mercedeksen moottoriasiakkaaksi, mutta missään ihailtavassa jamassa se ei tällä hetkellä muutenkaan ole. Erikoiset uudelleenjärjestelyt F1-veteraani Flavio Briatoren johdolla eivät ole vakuuttaneet.

Lue myös: Kohukuskilta rajua tekstiä Valtteri Bottaksen villistä F1-huhusta

Bottas olisi nyky-Alpinella pitkälti samassa tilanteessa kuin Alfa Romeon aikoinaan. Tarjolla olisi lähinnä kamppailua aika-ajojen toisesta osiosta ja satunnaisia pistäytymisiä pistesijoilla. Hän kuitenkin pysyisi tällä ratkaisulla kiinni kisakokemuksessa ja voisi samalla nostaa osakkeitaan Mercedeksen ja sen asiakkaiden silmissä.

Cadillacin takana jättimäärä rahaa

Bottasta on viety pitkään myös uutena sarjaan liittyvän Cadillacin kisakuskiksi. Suomalaiskuski on itsekin heittänyt vettä myllyyn sopimuksen toteutumisen puolesta.

Hankkeen tukena on sikamainen määrä dollareita. Taustalla häärii General Motorsin lisäksi jättisummia muun muassa baseballseura Los Angeles Dodgersiin ja Englannin Valioliigan Chelseaan upottanut multimiljardööri Mark Walter, joka on viimeksi iskenyt kiinni NBA-jätti Los Angeles Lakersiin.

Formula 1 on kuitenkin uusille, kunnianhimoisillekin tulijoille raaka laji, jossa menestysreseptiä ei välttämättä rahalla osteta.

Yhdysvalloista on silloin tällöin yritetty läpimurtoa europainotteiseen F1-sarjaan, mutta tulokset ovat tähän mennessä olleet lähes olemattomia. Cadillacin etuna on taloudellisten muskeliensa lisäksi se, että se hyppää mukaan hetkellä, jolloin moottorisäännöt menevät uusiksi kaudesta 2026 alkaen. Puoliksi Pohjois-Amerikassa ja Britannian Silverstonessa majaansa pitävä tiimi turvautuu aluksi Ferrarin myllyihin, kunnes saa oman moottoritehtaansa käyntiin.

Lue myös: Wolffilta paljastus Bottaksen suunnitelmista

Aikataulu on kuitenkin äärimmäisen kireä, joten Cadillacin olisi keksittävä jotain täysin mullistavaa ollakseen mitään muuta kuin hännänhuippu tulevalla kaudella. Bottaksesta ehtisi tulla ikämies ennen mitään potentiaalista menestystä. Projekti Cadillacin kanssa voisi silti olla todella kiinnostava. Ainakin se olisi jotain täysin uutta – sekä arkisen työskentelyn että Pohjois-Amerikan markkinoiden kannalta.

Vaihtoehtoja puntaroidessa on kuitenkin syytä kysyä, onko kisakuskin paikka missä tahansa oloissa nykyistä asemaa parempi vaihtoehto? 

Jos starttivalojen sammumisesta tuleva adrenaliini on se juttu, Bottas tuskin miettii kovin pitkään, kun ensimmäinen todellinen tarjous tipahtaa hänen eteensä.

Tuoreimmat aiheesta

F1