Kimi Räikkösen kymmenen vuotta sitten Ferrarille voittama F1-mestaruus on luonut suomalaiskuskin ympärille kultin, joka hakee vertaansa italialaistiimin 70 vuoden tarunhohtoisessa historiassa. Silti tuntuu siltä, että tämä luku tarvitsisi vielä loppuhuipennuksen jäädäkseen pysyvästi ihmisten mieliin.
Ferrarin viimeisin maailmanmestari. Tätä titteliä Räikkönen on kaikkien ällistykseksi saanut kantaa aina näihin päiviin asti eikä Sebastian Vettelin vahva alkukausi näytä sittenkään riittävän tämän tilaston lyömiseen.
Räikkönen pystyi vuoden 2007 sensaatiomaisella nousullaan tekemään itsestään kuljettajan, joka muistetaan punaisten kannattajien joukossa vielä pitkään uransa päättymisen jälkeen. Silti tuntuu jotenkin kummalliselta ajatella, että tuon statuksen hankkimiseen riittäisi Ferrarilla yhdeksän GP-voittoa ja yksi mestaruus. Syyt löytyvätkin pinnan alta ja Ferrarin ainutlaatuisesta kulttuurista.
Helposti luulisi, että yhdeksän vuotta sitten edellisen kisavoittonsa ottanut Räikkönen olisi tässä ajassa jo menettänyt asemansa intohimoisten tifosien silmissä. Ei sinne päinkään. Arvostus suomalaista kohtaan Ferrarin kotimaassa on itse asiassa niin korkealla, ettei sitä Suomessa oikeastaan edes kunnolla ymmärretä. Härmäläinen formulakansa on huomattavasti italialaista kriittisempää Räikkösen suhteen, vaikka täälläkin mestarin arvostelu saa monet välittömästi hyökkäämään palautelinjoja pitkin toimitusten suuntaan.
Michael Schumacher saavutti Ferrarilla viisi mestaruutta ja hurjat 72 osakilpailuvoittoa. Hänen aikakautensa on ainutlaatuinen koko lajin historiassa. Schumi toi tifoseille paljon juhlan aihetta, muttei ollut persoonana läheskään kaikkien mieleen. Myös ennen kautta 2007 olisi ollut helppo sanoa Räikkösen olevan liian eleetön ja jopa töykeäkäytöksinen intohimoisten italialaisten lemmikiksi, mutta vuodet ovat osoittaneet tämän oletuksen vääräksi.

