Kommentti: 40-vuotias Kimi Räikkönen jättää F1-maailmalle perinnön, jota ei olisi saatu ilman lukua Alfa Romeolla

2:02
Kimi Räikkösen kaudessa 2019 on riittänyt käänteitä.

Mitä jos Kimi Räikkösen ura F1-sarjassa olisi päättynyt vuosi sitten tulleeseen eroon Ferrarin kanssa? Tänään 40 vuotta täyttävä suomalaismestari on vuoden aikana jättänyt varikkosuoralle itsestään sellaisen jäljen, jota ilman kuva hänestä olisi jäänyt valitettavan yksipuoliseksi, kirjoittaa MTV Urheilun Antti Rämänen.

Kaikki me Räikkösen uraa seuranneet toki sen jo tiedämme: Kimi nauttii formuloissa vain ajamisesta – kaikki muu sen ympärillä on vain turhaa kohinaa ja pakollista velvollisuutta.

Mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Onko hirveiden g-voimien riepoteltavana oleminen, epämukavassa asennossa ja ahtaassa tilassa hikoileminen sekä Alfa Romeon tapauksessa seitsemännestä tai kymmenennestä sijasta kamppailu sellaisia asioita, joiden takia se ajaminen tuntuu yhä vain nautinnolliselta?

Tuskin sentään. Näihin kysymyksiin oli vaikea keksiä järkevää vastausta vielä vuosi sitten, kun Räikkönen ajoi F1-paluunsa jälkeen viidettä vuottaan Ferrarilla – ja yhä ilman voittoa. Viime syksyn Austinin unohtumaton voitto ja sitä seurannut siirto Alfa Romeolle ovat antaneet sen tarvittavan vastauksen.

Räikkösestä kuoriutui Ferrari-lähdön varmistuttua esiin sellainen puoli, jota tuskin olisi ikinä nähty ilman jatkokertomusta Alfa Romeon kanssa. Kimi otti Monzan uutisen jälkeen välittömästi yhteyttä hänelle tuttuihin kumppaneihin entisellä Sauberilla ja avasi täysin uuden luvun elämässään.

Se siirto oli helppo tuomita pelkäksi jäähdyttelyprojektiksi, mutta kun kaikesta näki, että Räikkönen oli aidon onnellinen uudesta elämästään hiukan sivussa valokeilan kuumimmalta poltteelta, tärkeänä osana kasvavan tiimin huipputeknistä palapeliä, palaset vain loksahtivat kohdilleen.

Räikkönen halusi palata juurilleen, osallistua omin käsin yhteiseen projektiin ja tehdä enemmän töitä hylsyavain kuin mikrofoni kädessä. Viedä hänelle rakasta yhteisöä eteenpäin omalla panoksellaan.

– Kimi on aivan helvetin hyvä laittamaan moottoreita, voi olla että (formula) ykkösissä ainut, joka voi tehdä koneremontin yksin, totesi Kalle Jokinen – nyt jo edesmennyt Räikkösen junioriaikojen luottomies Kari Hotakaisenkirjoittamassa kirjassa Tuntematon Kimi Räikkönen.

Tähän auton kehittämiseen ja insinöörien kanssa asioiden työstämiseen on Alfa Romeolla taatusti enemmän tilaa kuin valtavilla resursseilla kovia tuloksia vaativalla Ferrarilla. Se kädet rasvassa -tekeminen, josta Kimi on aina nauttinut – toteutuu nyt paljon konkreettisemmin.

Vanhat Sauber-pomot, etunenässä tiimimanageri Beat Zehnder ovat hyvin pukeneet sanoiksi sen, millaista Räikkösen tuoma tekninen osaaminen on.

– En osannut kuvitellakaan, kuinka paljon hän on kehittynyt auton teknisellä puolella. Hän tietää sen suhteen kaiken. Ihan pienimmätkin muutokset ja niiden merkityksen autolle. Se on ihan uskomatonta, Zehnder hehkutti C Moren haastattelussa kauden puolivälissä.

Vuosien saatossa mekaanikoilta ja insinööreiltä on kuulunut vain hajanaisia tarinoita siitä, kuinka hyvä auton kehittäjä Räikkönen oikeasti on, mutta niistä heitoista on aina vaikea saada kiinni. Ja varmaa on, ettei Kimi ole itse pitänyt asiasta pienintäkään meteliä.

Eikä sitä juuri pitänyt Ferrarikaan. Räikkönen ei saanut Maranellosta julkisesti sellaista tunnustusta, jota hänen ulospäin hiljaiselta näyttävä työnsä olisi ansainnut. Alfa Romeolla se kaikki on vain paljon aidompaa. Räikkönen halusi palata juurilleen, osallistua omin käsin yhteiseen projektiin ja tehdä enemmän töitä hylsyavain kuin mikrofoni kädessä. Viedä hänelle rakasta yhteisöä eteenpäin omalla panoksellaan.

Samalla on nähty myös huomattavasti vähemmän vaivaantunut ja sulkeutunut Räikkönen, mikä oikeastaan alkoi heti siitä hetkestä, kun asiat Ferrarin kanssa oli puhuttu selviksi.

Ilman sen tapahtumista hyvissä ajoin ennen kauden 2018 päätöstä olisi hyvin voinut käydä niinkin, ettei Yhdysvaltojen GP:n tarinallista lopetusta ja uutta lukua suuren kuljettajan kertomukseen olisi koskaan saatu.

Räikkösellä on jäljellä vielä yksi sopimusvuosi Alfan kanssa. Sen päättyeesä hän on täyttänyt jo 41 vuotta. On erittäin mielenkiintoista nähdä, mitä Kimi sen jälkeen haluaa tehdä, mutta ainakin tällä hetkellä jatko F1:ssä on hyvin mahdollinen vaihtoehto.

Lisää aiheesta

    Uusimmat

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja