Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kommentti: 40-vuotias Kimi Räikkönen jättää F1-maailmalle perinnön, jota ei olisi saatu ilman lukua Alfa Romeolla

Kimi Räikkönen
Kimi Räikkönenxpbimages.com
Julkaistu 17.10.2019 06:00
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Mitä jos Kimi Räikkösen ura F1-sarjassa olisi päättynyt vuosi sitten tulleeseen eroon Ferrarin kanssa? Tänään 40 vuotta täyttävä suomalaismestari on vuoden aikana jättänyt varikkosuoralle itsestään sellaisen jäljen, jota ilman kuva hänestä olisi jäänyt valitettavan yksipuoliseksi, kirjoittaa MTV Urheilun Antti Rämänen.

Kaikki me Räikkösen uraa seuranneet toki sen jo tiedämme: Kimi nauttii formuloissa vain ajamisesta – kaikki muu sen ympärillä on vain turhaa kohinaa ja pakollista velvollisuutta.

LUE MYÖS: Onko Jäämiehellä ikäkriisi? 40 vuotta täyttävä Kimi Räikkönen teki salamannopean katoamisen ja kieltäytyi synttärihaastatteluista

Mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Onko hirveiden g-voimien riepoteltavana oleminen, epämukavassa asennossa ja ahtaassa tilassa hikoileminen sekä Alfa Romeon tapauksessa seitsemännestä tai kymmenennestä sijasta kamppailu sellaisia asioita, joiden takia se ajaminen tuntuu yhä vain nautinnolliselta?

Tuskin sentään. Näihin kysymyksiin oli vaikea keksiä järkevää vastausta vielä vuosi sitten, kun Räikkönen ajoi F1-paluunsa jälkeen viidettä vuottaan Ferrarilla – ja yhä ilman voittoa. Viime syksyn Austinin unohtumaton voitto ja sitä seurannut siirto Alfa Romeolle ovat antaneet sen tarvittavan vastauksen.

Räikkösestä kuoriutui Ferrari-lähdön varmistuttua esiin sellainen puoli, jota tuskin olisi ikinä nähty ilman jatkokertomusta Alfa Romeon kanssa. Kimi otti Monzan uutisen jälkeen välittömästi yhteyttä hänelle tuttuihin kumppaneihin entisellä Sauberilla ja avasi täysin uuden luvun elämässään.

Se siirto oli helppo tuomita pelkäksi jäähdyttelyprojektiksi, mutta kun kaikesta näki, että Räikkönen oli aidon onnellinen uudesta elämästään hiukan sivussa valokeilan kuumimmalta poltteelta, tärkeänä osana kasvavan tiimin huipputeknistä palapeliä, palaset vain loksahtivat kohdilleen.

Räikkönen halusi palata juurilleen, osallistua omin käsin yhteiseen projektiin ja tehdä enemmän töitä hylsyavain kuin mikrofoni kädessä. Viedä hänelle rakasta yhteisöä eteenpäin omalla panoksellaan.

– Kimi on aivan helvetin hyvä laittamaan moottoreita, voi olla että (formula) ykkösissä ainut, joka voi tehdä koneremontin yksin, totesi Kalle Jokinen – nyt jo edesmennyt Räikkösen junioriaikojen luottomies Kari Hotakaisenkirjoittamassa kirjassa Tuntematon Kimi Räikkönen.

Tähän auton kehittämiseen ja insinöörien kanssa asioiden työstämiseen on Alfa Romeolla taatusti enemmän tilaa kuin valtavilla resursseilla kovia tuloksia vaativalla Ferrarilla. Se kädet rasvassa -tekeminen, josta Kimi on aina nauttinut – toteutuu nyt paljon konkreettisemmin.

Vanhat Sauber-pomot, etunenässä tiimimanageri Beat Zehnder ovat hyvin pukeneet sanoiksi sen, millaista Räikkösen tuoma tekninen osaaminen on.

– En osannut kuvitellakaan, kuinka paljon hän on kehittynyt auton teknisellä puolella. Hän tietää sen suhteen kaiken. Ihan pienimmätkin muutokset ja niiden merkityksen autolle. Se on ihan uskomatonta, Zehnder hehkutti C Moren haastattelussa kauden puolivälissä.

Vuosien saatossa mekaanikoilta ja insinööreiltä on kuulunut vain hajanaisia tarinoita siitä, kuinka hyvä auton kehittäjä Räikkönen oikeasti on, mutta niistä heitoista on aina vaikea saada kiinni. Ja varmaa on, ettei Kimi ole itse pitänyt asiasta pienintäkään meteliä.

Eikä sitä juuri pitänyt Ferrarikaan. Räikkönen ei saanut Maranellosta julkisesti sellaista tunnustusta, jota hänen ulospäin hiljaiselta näyttävä työnsä olisi ansainnut. Alfa Romeolla se kaikki on vain paljon aidompaa. Räikkönen halusi palata juurilleen, osallistua omin käsin yhteiseen projektiin ja tehdä enemmän töitä hylsyavain kuin mikrofoni kädessä. Viedä hänelle rakasta yhteisöä eteenpäin omalla panoksellaan.

Samalla on nähty myös huomattavasti vähemmän vaivaantunut ja sulkeutunut Räikkönen, mikä oikeastaan alkoi heti siitä hetkestä, kun asiat Ferrarin kanssa oli puhuttu selviksi.

Ilman sen tapahtumista hyvissä ajoin ennen kauden 2018 päätöstä olisi hyvin voinut käydä niinkin, ettei Yhdysvaltojen GP:n tarinallista lopetusta ja uutta lukua suuren kuljettajan kertomukseen olisi koskaan saatu.

Räikkösellä on jäljellä vielä yksi sopimusvuosi Alfan kanssa. Sen päättyeesä hän on täyttänyt jo 41 vuotta. On erittäin mielenkiintoista nähdä, mitä Kimi sen jälkeen haluaa tehdä, mutta ainakin tällä hetkellä jatko F1:ssä on hyvin mahdollinen vaihtoehto.

Lisää aiheesta:

Kommentti: Kimi Räikkönen teki nokiat – F1-uran suurin saavutus tuli jossain ihan muualla kuin kilparadallaJääkö ensi F1-kausi sittenkään Kimi Räikkösen viimeiseksi? Vuosi 2020 nosti esiin ison kysymyksen: "Mitä sellaista voisi tapahtua?"Kommentti: Kimi Räikkösen jatkosopimus osoittaa sitkeän harhaluulon taas kerran vääräksi – samalla hän voi välttää petollisen sudenkuopan, jossa moni on kompuroinutNäkökulma: Kimi on kotona – Räikkösen olemuksessa näkyy suuri helpotus Ferrari-ajan päättymisestäNäkökulma: Kimi Räikkösen vitsillä heittämä lausunto kiteyttää F1-tähden filosofian – Ferrari-taival päättymässä Hollywood-tyyliinKommentti: Räikkösen mestaruuden merkitystä italialaisille ei edes täysin ymmärretä Suomessa
Kimi RäikkönenF1Alfa RomeoFerrariUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Kimi Räikkönen
  • 16.10.17:50
    MM-ralli

    Juha Kankkuselta linjaus Kalle Rovanperän hirmuliikkeestä: "Kimin kanssa kun olen jutellut…"

  • 10.10.06:02
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä tunnustaa hurjan faktan – Kimi Räikkösen ura esimerkkinä

  • 23.8.18:21
    F1

    Entiset F1-mestarit kokoontuivat – Kimi Räikköseltä viiltävä huomio

  • 23.8.07:01
    F1

    Kimi Räikkösen järisyttävä liike – MTV:n haastattelussa kuultiin enteellisiä sanoja

  • 22.8.19:02
    F1

    Kimi Räikkösen upea teko nousi esiin Ruotsissa