Ludovico Einaudin kauan odotettu konsertti Helsingissä oli todella harvinaista herkkua, mutta toivottavasti ei täysin ainut laatuaan, kirjoittaa MTV Uutisten toimittaja Aino Haili.
Harvoin konserttiin mennessä itseä jännittää, mutta marraskuinen ilta Helsingin Finlandia-talolla oli poikkeus. Loppuunmyyty sali hykerteli odotuksesta, kun lavalle odotettiin astelevaksi yhtä tämän hetken suurinta elokuvasäveltäjää ja pianistia: italialaista Ludovico Einaudia, 65.
Odotettu konsertti koki niin monelle tapahtumalle tutun kohtalon, kun sitä jouduttiin siirtämään kahteen otteeseen koronapandemian takia. Loppuunmyydyn konsertin kokemusarvo siis myös arvatenkin kasvoi tämän odottelun myötä, sillä Einaudin kaltaisen taiteilijan näkeminen itse on todella harvinaista herkkua.
Näin totesikin myös eräs katsoja seurassaan olleille lapsille Finlandia-talon salin ovilla: "Tämä on teille nyt sellainen kerran elämässä -kokemus".
Tuntemattoman vierustoverini kanssa jaoimme lyhyesti samat aatteet odottaessamme paikoillamme konsertin alkua. Totesimme yhdessä, että odotukset ovat todella korkealla, ja tuskin joudumme pettymään. Paikalla oli myös suomalaisia elokuva-alan huippuja niin ikään kuuntelemassa artistia, joka on tällä hetkellä suurimmista elokuvien tunnelmanluojista.
Suuren yleisön tietoisuuteen Einaudin nosti epäilemättä vuonna 2011 ranskalainen elokuva Koskemattomat, jonka erityisen koskettavassa tarinassa Einaudin yksinkertainen pianomusiikki näyttelee jopa poikkeuksellisen merkittävää osaa. Elokuvassa kuullaan esimerkiksi Una Mattina, joka on yksi Einaudin rakastetuimpia kappaleita, ja jota odotettiin myös Finlandia-talolla kuultavaksi. Viimeisimpiä elokuvia, joissa Einaudin musiikkia on kuultu, ovat esimerkiksi sekä .


