Jari-Matti Latvalan rallikauden muutamaa kilometriä ennen maalia päättänyt ulosajo oli yllätys. Vielä viime vuonna tilanteen olisi voinut kuitata Latvalan kuuluisalla virheherkkyydellä, mutta nyt on kysyttävä: miten ihmeessä Latvala ajoi tuossa tilanteessa ulos?
"Minun taktiikkana oli ajaa tasaisesti koko ajan, virheitä ei saanut tulla. Tämä on niin raaka kilpailu, että aina tulee ulosajoja ja keskeytyksiä. Olen ollut itsekin siinä tilanteessa, että tulee keskeytys, kun on yrittänyt liikaa."
Näin Jari-Matti Latvala kommentoi MTV Sportille kakkossijaan Monte Carlossa päättynyttä kauden avauskisaa tammikuussa. Suomalaistähden tulos Toyota-tallin paluurallista oli yllätys, mutta niin oli myös Latvalan uusi asenne, jota hän pyrki vaalimaan läpi kauden.
Kirjoitinkin tuolloin, että Latvalan maltti ja tallipomo Tommi Mäkisen kyyneleet olivat täysin odottamaton yhdistelmä. Tulosta kovalla riskillä hakevana ja virheherkkänä kuljettajana vuosia tunnettu Latvala antoi lisätodisteita löytämästään kylmäpäisyydestä heti helmikuussa Ruotsin rallin voitolla, ja kevätkaudella näytti muutenkin siltä, että Latvala saattaa taistella jopa maailmanmestaruudesta.
Sitten japanilaisvalmistajan auto alkoi hajota Latvalan alta kerta toisensa jälkeen. Lisäksi riesana olivat ongelmat Toyotan jousituksessa. Puolan rallista alkanut epäonni koetteli aiempaa virheettömämmin ajanutta Latvalaa ja MM-sarjan toinen puolikas meni täysin pipariksi.


