Uutuuskirja: näin Jari-Matti Latvalan ura Toyotalla päättyi, Tommi Mäkinen raivosi jo kuukausia ennen lopullista päätöstä – "Vajosin lattialle ja itkin"

10:25
Jari-Matti Latvala erikoishaastattelussa: Rallitähden uran ja elämän kipeät käänteet esillä uutuuskirjassa.

Jari-Matti Latvalan kolmivuotinen ura Toyotalla, unelmiensa tallissa, kulki nurinkurisesti. Alku oli kuin suoraan sadusta, mutta tämän jälkeen ilonaiheet olivat harvassa. Kaudella 2019 alamäki oli jo niin jyrkkä, ettei Latvala saanut kurssia korjatuksi. Tuoreessa elämäkertakirjassaan Elämän erikoiskoe (Otava) Latvala kertoo, miten Toyota-taival tuli tiensä päähän.

Volkswagenin lähdettyä MM-sarjasta Latvala siirtyi kaudeksi 2017 Toyotalle hyvän ystävänsä Juho Hännisen tallikaveriksi. Esapekka Lappi täydensi suomalaiskolmikon myöhemmin keväällä, kun Toyotan kolmas auto valmistui. Tallipäällikkö Tommi Mäkisen mukaan oli helppo päätös ottaa Latvala talliin.

– Oli hienoa saada huippukuljettaja mukaan heti alusta alkaen. Sellainen Jari-Matti oli ilman maailmanmestaruuttakin. Jari-Matilla oli hyvä tuntemus autosta, minkä takia hän sopi tiimiin mainiosti.

Kausi 2017 oli Latvalan Toyota-vuosista selkeästi paras. Ilman tekniikkamurheita hän olisi taistellut tuolloin maailmanmestaruudesta. Ja taistelikin, kunnes keskeytyksistä kenties katkerin sattui kotikisassa Jyväskylässä, ja sen myötä MM-haaveet alkoivat olla lopullisesti tipotiessään.

2018 Latvala putosi kärjen vauhdista jo kauden ensimmäisellä puoliskolla. Ajaminen oli takkuista, tuli virheitä, ja autokaan ei aina kestänyt. Hyvän loppukauden ansiosta Latvala oli kuitenkin MM-pisteissä neljäs.

Kaudesta 2019, Latvalan toistaiseksi viimeiseksi jääneestä ammattilaiskaudesta, tuli uran huonoin.

Monte Carlon -viitossijan jälkeen Latvala ajoi Ruotsissa lumipenkkaan toiselta sijalta. Meksikossa hän oli värikkäiden vaiheiden jälkeen kahdeksas. Korsikalla Latvala oli WRC-autoista viimeinen, kymmenes.

Mäkinen oli ihmeissään, kun Latvalan vauhti oli täysin kateissa. Hän ei tiennyt mitään Latvalan parisuhdeongelmista tai taistelusta verottajan kanssa ja antoi tämän kuulla kunniansa.

– Sinun suorituksillasi ja asenteellasi talli ei pysty kamppailemaan merkkimestaruudesta. Olet liian negatiivinen ja valitat jatkuvasti kaikesta. Kannattaa miettiä vakavasti. Tällä menolla ei jatkoa tehdastallissa ole luvassa.

Kartanlukija Miikka Anttila oli ainoa, joka tiesi tässä vaiheessa asioiden todellisen laidan.

Argentiinassa Latvala oli viides. Chilessä hän ajoi kiveen kolmossijalta. Portugalissa iskunvaimennin hajosi hypyn alastulossa, ja öljyt tulivat ulos. Seurauksena oli keskeytys sijalta kaksi. Sardiniassa Latvala kaatoi autonsa neulansilmämutkassa rallin kärkipaikalta.

– Se oli urani noloin kaato.

Kesätauon jälkeen Latvala oli Suomessa ja Saksassa kolmas. Turkissa hän rikkoi monien muiden tavoin renkaansa ja oli kuudes, paras Toyota-kuski.

Walesin MM-rallissa lokakuun alussa Jari-Matti oli jaksamisensa äärirajoilla. Parisuhde veteli viimeisiään, ja verottajalta tuli juuri ennen lähtöä 1500-sivuinen verotarkastuskertomus. Tunnollinen mies yritti kuitenkin hoitaa työnsä, koska Toyotalla oli paljon pelissä merkkimestaruuskamppailussa.

Ihmiset kyselivät parisuhteesta ja veroasioista, eivätkä Jari-Matin rallisuoritukset enää tuntuneet kiinnostavan ketään. Ajamisesta tuli epävarmaa, sillä Jari-Matti ei enää luottanut osaamiseensa.

Latvala ajoi ulos seitsemännellä ek:lla kovasta vauhdista oltuaan rallissa viidentenä. Hän pyysi talliltaan anteeksi, kun ei tiennyt enää, mitä muutakaan voisi tehdä.

Walesin-matkan jälkeen Latvalan parisuhde Maisa Torpan kanssa kariutui lopullisesti.

Jari-Matin ja Maisan parisuhde eli lehtien palstoilla ja nettiotsikoissa, eivätkä keskinäiset sopimukset siitä, mistä puhutaan julkisuudessa, enää pitäneet. Jari-Matista tuntui, että lehdet tiesivät hänen elämästään enemmän kuin hän itse.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Latvala suuntasi lokakuun lopussa Espanjaan kauden toiseksi viimeiseen osakilpailuun. Pelissä oli oma tulevaisuus Toyotalla, ja talli taisteli valmistajien MM-tittelistä. Ajaminen oli kaikkea muuta kuin helppoa, mutta Latvala oli viides.

Ajamatta oli enää yksi kilpailu Australiassa. Latvala oli luottavainen voitettuaan Australiassa vuotta aiemmin ja sinetöityään tuolloin Toyotan merkkimestaruuden. Tällä kertaa hän ei saanut edes mahdollisuutta yrittää. Australiassa riehuneet maastopalot pakottivat perumaan rallin, ja Hyundai oli mestari.

Latvala jäi kuljettajien MM-pisteissä seitsemänneksi, uransa huonoimpaan kokonaistulokseen.

Jari-Matti oli laskenut, että jos Toyota voittaisi merkkimestaruuden, hän saisi ehkä pitää tallipaikkansa. Tommi oli vältellyt Jari-Mattia, mikä entisestään pahensi tukalaa olotilaa. Tilanne näytti huonolta, ja Jari-Mattia alkoi ahdistaa.

Latvalan ja toisen Toyota-kuskin Kris Meeken kohdalla alkoi piinaava odotus. Maailmanmestari Ott Tänak oli puolestaan jo tehnyt ratkaisunsa siirtyä Toyotalta Hyundaille, mikä vapautti talliin yhden paikan. Toisaalta kun Citroën vetäytyi MM-sarjasta, tallipaikkoja kokonaisuudessaan oli entistä vähemmän.

Citroënin vetäytyminen vapautti markkinoille Sébastien Ogierin, joka oli kertonut Latvalalle haluavansa Toyotalle. Tiedossa oli myös, että Kalle Rovanperä ajaisi Toyotalla 2020. Silti Latvala uskoi, että hänelle voisi olla paikka Ogierin ja Rovanperän rinnalla.

Sitä Latvala ei kuitenkaan tiennyt, että Toyota oli sopinut Elfyn Evansin kanssa tallipaikasta jo Walesin MM-rallin jälkeen.

Asia paljastui Latvalalle Japanissa, missä Toyota juhlisti kauden päättymistä suoraan turhaksi osoittautuneen Australian-matkan perään.

Pari päivää ennen kotiinlähtöä koitti hetki, jota Jari-Matti oli odottanut pelonsekaisin tuntein.

– Jari-Matti, nyt on niin, että sinun hommasi tiimissä eivät enää jatku. Toyota satsaa tulevaisuuteen ja nuoriin kuljettajiin, eikä sinulla valitettavasti ole enää paikkaa ensi kaudelle, Tommi totesi vakavana.

– Matkustin Japanista Suomeen ja saavuin Helsingin tyhjään asuntoon. Maisa oli kerännyt tavaransa ja muuttanut uuden miesystävänsä luokse. Olin esittänyt reipasta Japanissa ja uskotellut itselleni, että olin varautunut tilanteeseen ja kaikki on hyvin. Nyt totuus löi vasten kasvoja ja tuli tyhjyys. Minulla ei ollut enää mitään. Vajosin lattialle ja itkin koko kamalan vuoden kyyneleet kerralla. Olin yksin ja todella yksinäinen.

Mäkisen mukaan Latvalan sopimusta ei jatkettu yksinkertaisesti siitä syystä, että tämän suoritukset olivat olleet huonoja, eikä tallin johto halunnut enää tarjota Latvalalle uutta sopimusta.

– Kohulööpit Jari-Matin yksityiselämästä eivät vaikuttaneet jatkosopimukseen. Jos Jari-Matti olisi pystynyt ajamaan täydellä suoritustasolla ja antanut samanlaisen panoksen kuin vuonna 2017, olisi päätös ollut toinen. Minua harmittaa, että Jari-Matin suorituskyky ei säilynyt, siitä ei ole epäilystäkään. Olisimme todella mielellämme halunneet suomalaisen maailmanmestarin talliimme, ja olisin mielelläni suonut mestaruuden Jari-Matille.

Jari-Matti pyrki tekemään työnsä ammattimaisesti, mutta omasta kokemuksestani tiedän, kuinka vaikeaa ajaminen on, jos mielessä on muita murheita.

Jari-Matti Latvala on MTV Uutiset Liven suorassa haastattelussa torstaina noin klo 9.30! Seuraa suoraa lähetystä mtvuutiset.fi -sivustolta.

Kursivoidut kohdat ovat otteita Riikka Smolander-Slotten kirjoittamasta Jari-Matti Latvalan elämäkertakirjasta Elämän erikoiskoe (Otava).

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja